![]() |
Pedagogische wetenschappen onderwijskunde
Wie heeft ervaring met deze opleiding?
Ik zou graag ervaringen willen horen... Hoe bevalt de opleiding? Waar loop je tegenaan? |
Kan je zien in het stickytopic boven aan dit forum. ;) :p
In Utrecht heet de studie gewoon onderwijskunde (daar is het geen richting van Pedagogische wetenschappen dus), Krummeltje doet daar onderwijskunde, zelf begin ik daar volgend jaar, dan kan ik je er dus meer over vertellen. ;):) |
Ik doe Pedagogische Wetenschappen in Nijmegen en ben momenteel aan het afstuderen. Ik heb in mijn bachelor de major Leren en Ontwikkeling (PW) gedaan, met de minor Onderwijskunde. Ik zal kort wat vertellen over de studie en als je daarna nog vragen hebt, stel je ze maar. Ik moet er wel bij zeggen dat er intussen een aantal zaken veranderd zijn, dus misschien vertel ik niet helemaal de situatie zoals die nu is.
In het eerste jaar is Onderwijskunde en Pedagogische Wetenschappen 1 studie. Je volgt van beide stromingen vakken. In het tweede jaar kies je een van de twee studies en (wanneer je PW kiest) daarbinnen nog een afstudeerrichting. Je krijgt dan 2 jaar algemene vakken en vakken die specifiek zijn voor je studie/afstudeerrichting. Je kunt daarna doorstromen naar het 4e jaar (de master), die ook in diezelfde studie of afstudeerrichting is (uitzonderingen zijn mogelijk). De studie is op zich niet moeilijk; het is vooral veel (bij PW, maar ook bij OWK). Als je alles goed bijhoudt, en niet extreem veel moeite hebt met statistiek, is de studie goed te doen. Het is een WO-studie, dus dat betekent vooral theorie. Toch proberen ze in Nijmegen bij PWO en OWK wel om ook praktijk in te bouwen. Zo heb je bij PWO in het tweede jaar een practicum basisvaardigheden, waarbij je een kind uit je eigen omgeving moet onderzoeken om testervaring op te doen. In het derde jaar krijg je met een groepje studenten een kind met een leerproblemen toegewezen, die je moet onderzoeken en dan ongeveer 15 keer moet behandelen. Het vierde jaar (master) loop je 3 dagen in de week stage; de instelling mag je zelf kiezen (en moet je liefst ook zelf zoeken). Bij OWK hebben ze vooral praktijkgerichte opdrachten. Je krijgt dan bijvoorbeeld met een groepje een opdracht toegewezen van een echte opdrachtgever, bijvoorbeeld uit het onderwijs of uit het bedrijfsleven, en dan moet je, in een vak, met ondersteunende college's, bijvoorbeeld een lessenserie voor de bovenbouw van het basisonderwijs in elkaar zetten. In Nijmegen is de studiebelasting niet optimaal: meestal heb je het 1 van de 4 periodes van het collegejaar heel druk, terwijl de andere periodes normaal of zelfs rustig zijn. Het masterjaar is het hele jaar druk, en in tegenstelling tot het jaar wat er voor staat, haalt bijna geen enkele student dit (ik ook net niet; ik doe er waarschijnlijk een maand te lang over, maar meer dan 60% van de studenten doet er langer over). |
Ik studeer dus onderwijskunde in Utrecht, bij ons is het een volledige studie. Ik heb het idee dat we hier vrij praktisch zijn ingesteld, met meestal een (praktijk)opdracht die het hele blok doorloopt en de theorie in de colleges waar je dan een tentamen over hebt.
Citaat:
De studie bevalt mij goed, ik vind het prima te doen, alleen ja: statistiek struikelen mensen soms een beetje over, waaronder ikzelf, maar het is wel goed te doen - je moet er alleen wat werk voor verzetten, iets wat ik dus niet deed ;) Verder hebben we in het eerste bachelorjaar kleine colleges, met zo'n 25 mensen. In het tweede jaar komen de pre-masterstudenten erbij en zijn we meestal met 60-80 mensen, maar dan heb je nog steeds wel werkgroep van 20. Ik had zo'n 6-10 uur college in de week, en dan nog veel thuis lezen en afspreken met je projectgroepje. 50% van de boeken is Engels, maar dat is goed te doen. Oh, en er zijn een aantal 'richtingen': assessment (toetsing), ontwerpen en ontwikkelen (van lesmateriaal/trainingen etc), advisering van onderwijsinstellingen en het Human Resource Management/coachen/trainingen geven. Bij de eerste drie gaat daar het nodige onderzoek aan vooraf. (Waarom gaat het op een school mis, en waar, en hoe moet dat veranderd worden... etc). In Enschede is ook een aparte opleiding onderwijskunde (education design management, of zoiets?) maar zij richten zich meer op ICT in het onderwijs. In Utrecht gaat het er vooral om 'hoe mensen leren', dus het primaire proces. |
Wow, ik vind die verhalen allemaal wel heel interessant klinken.
Alleen het feit dat je boeken in het engels moet lezen vind ik wat minder..daar gaat bij dan heel veel tijd inzitten! Maar ik ga nu eerst een jaar de opleiding tot gespecialiseerde leerkracht volgen. Alle open dagen e.d. zijn voorbij..en ik wil rustig de tijd nemen om de beslissing te nemen. Misschien voel ik mij over een tijdje wel te oud om nog een completen nieuwe opleiding te beginnen (??)...(en hoe te financieren) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Trouwens, ik vind de Engelse boeken véél beter dan de Nederlandse. Daar is niet om door te komen, zooo saai. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Kan ook liggen aan het feit dat de nederlandse boeken zijn voor vakken die per se in het nederlands moeten; ik heb nederlandse boeken voor dingen als volksgezondheidszorg en medische ethiek enzo, maar engelse boeken voor dingen als celbiologie wat toch in elk land hetzelfde is. Dus mijn Engelse boeken zijn veel minder 'vaag' dan mijn Nederlandse.
|
Ja, dat heb ik ook wel. Maar in mijn nederlandstalige boeken vind ik het taalgebruik gewoon al niet fijn; in het Engels heb je een lekker neutraal 'you' waarmee je aangsproken wordt, in mijn Nederlandse boeken is het telkens 'u' en daar stoor ik me al aan :P Het is heel... strak en stijf Nederlands, het Engels is neutraler en je merkt echt dat het bedoeld is om iets over te brengen op een zo duidelijk mogelijke manier. In het Nederlands vind ik het veel vaker vaag en onduidelijk. Maar dat zal inderdaad wel aan het vak liggen; de wat grotere vakken zijn internationaler en hebben dus ook engelstalige boeken.
|
Meestal zijn Engelstalige studieboeken in het hoger onderwijs wel geschreven in vrij simpel en goed te begrijpen Engels terwijl Nederlandstalige studieboeken in vaag, irritant en ingewikkeld Nederlands zijn. Dan weet ik zo net nog niet wat ik simpeler lezen vind. Ik heb een Engelstalig studieboek van 1500 pagina's maar het is echt heel goed geschreven, het leest heel makkelijk, dan leer ik liever uit zo'n boek dan uit een of ander vaag Nederlands studieboek van 150 bladzijden waar ik geen wijs uit word.
|
Citaat:
|
Ik herken het wel, van die Nederlandse boeken. Die zijn idd saai. Op een of andere manier besluiten docenten altijd net over saaie onderwerpen een uitgebreid boek te schrijven, terwijl alle interessante onderwerpen in de Engelse boeken staan. Bovendien is het vaak zoals Krummeltje zegt: de Engelse boeken zijn vaak ook echt als leerboeken bedoeld, waarvoor het ook leuk geschreven is. De Nederlandse boeken zijn van die saaie naslagwerken waarin een klein onderwerp enorm uitgewerkt wordt.
Ik doe trouwens Pedagogische Wetenschappen in Leiden en we hebben daar wel een differentiatie onderwijskunde, maar dat is vast niet wat je bedoelt. Bovendien vond ik die differentiatie erg saai, dus veel leuks kan ik er ook niet over vertellen :o |
Ik studeer pedagogische wetenschappen in Groningen.
In het eerste jaar kies je (na een algemeen deel van een half jaar) tussen: orthopedagogiek of onderwijskunde. Als je orthopedagogiek kiest kies je in het 3e jaar weer tussen 3 differentiaties (leerproblemen - jeugdzorg - OPB(opvoeden van personen met beperking) Je kiest dan 2 van deze drie differentiaties. In het tweede jaar krijg je ze gewoon alle drie. Hoe het bij onderwijskunde zit weet ik niet precies, ik studeer zelf orthopedagogiek. Ik vind het echt een ontzettend leuke opleiding, het enige minpuntje vind ik het feit dat je de eerste drie jaar helemaal geen stage loopt. Dat kan pas in het laatste (master) jaar. Het is vooral een echte leesstudie, vooral het eerste jaar is het eigenlijk helemaal individueel, weinig werkgroepen e.d. Als je meer wilt weten, pm je me maar. (of email) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.