Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Tips voor je tong (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1451125)

AC Milan 7 29-07-2006 22:02

Tips voor je tong

Het klinkt raar maar mn tong is volgens mij niet helemaal normaal, er zitten vrij diepe 'scheuren' in, ik dacht dat het vitamine gebrek was maar ik eet elke dag voldoende vitamines... Enige tips hoe ik mn tong kan fixen...

Ik poets geregeld ook mijn tong met de achterkant van mn tandenborstel

Roos 29-07-2006 22:19

Hmm ik heb ook altijd gedacht dat dat door vitaminegebrek ontstond. Geen idee of dat waar is, trouwens :D
Misschien kan je eens een multivitamine preparaat gebruiken, kijken of dat effect heeft.

Zit er ook veel (witgele) aanslag op je tong?

Oh ja, is je tong ook pijnlijk?

Shredder 29-07-2006 23:41

In mijn tong zitten ook een aantal vrij diepe scheuren, kunt er 2 H's in lezen. :cool:
Ik heb er echter nooit last van gehad en ik ben ook gewoon gezond, lijkt me niet dat er echt gevolgen aan vast zitten, ik zou me er geen zorgen om maken (doe ik ook al 5 jaar niet).
Als je je er toch zorgen om maakt, het gewoon zeker wilt weten of het doet pijn oid, gewoon even naar de huisarts en het vragen :)

Flijn 30-07-2006 10:00

Kan het een zinktekort zijn?

Dat heb ik ooit ergens gehoord en ik heb er geen verstand van, maar het zou zomaar kunnen hè :)

AC Milan 7 30-07-2006 12:57

Echt pijn doet het niet, als je m dubbelklapt voel je m wel maar dat lijkt me normaal :P Er zit wel wat witte/gele aanslag idd

snoopy 30-07-2006 13:01

hier heb ik ook al heel lang last van. Ik eet gezond (genoeg vitaminen iig) dus waar het aan ligt: geen idee. Het doet bij mij meestal ook geen zeer. Wel is mijn tong heel gevoelig. Als ik bijv. ananas eet doet het meteen erg veel pijn. Hetzelfde geldt voor kiwi, appel, aardbei en walnoten.

zoemzoem 31-07-2006 11:04

Misschien een fissuurtong?
Fissuurtong: fissuurtong, lingua fissurata, is de aanduiding voor sterke groefvorming in het slijmvlies van de tongrug. Het gaat om een ontwikkelingsstoornis die meestal pas op volwassen leeftijd tot uiting komt.
Een fissuuurtong is een onschuldige aandoening die slechts incidenteel klachten veroorzaakt door retentie van voedsel in de groefjes. Niet zelden wordt bij een fissuurtong het aspect van een landkaarttong (lingua geographica) gezien. Bij eventuele klachten kan worden volstaan met eenvoudige, door de patient enkele malen per dag zelf uit te voeren reiniging van het tongoppervlak met behulp van een zachte tandenborstel en lauw water. De tong wordt dan geborsteld van achteren naar voren.
Aldus mijn boek.

AC Milan 7 31-07-2006 11:50

Citaat:

zoemzoem schreef op 31-07-2006 @ 12:04 :
Misschien een fissuurtong?
Fissuurtong: fissuurtong, lingua fissurata, is de aanduiding voor sterke groefvorming in het slijmvlies van de tongrug. Het gaat om een ontwikkelingsstoornis die meestal pas op volwassen leeftijd tot uiting komt.
Een fissuuurtong is een onschuldige aandoening die slechts incidenteel klachten veroorzaakt door retentie van voedsel in de groefjes. Niet zelden wordt bij een fissuurtong het aspect van een landkaarttong (lingua geographica) gezien. Bij eventuele klachten kan worden volstaan met eenvoudige, door de patient enkele malen per dag zelf uit te voeren reiniging van het tongoppervlak met behulp van een zachte tandenborstel en lauw water. De tong wordt dan geborsteld van achteren naar voren.
Aldus mijn boek.

Dat eerste, het zogenaamde Fissuurtong lijkt er het meeste op

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.