![]() |
Vertrekken zonder te betalen
Ik werk in een haven waar we nogal eens te maken hebben met mensen die wegvaren zonder te betalen. Op het moment dat zij de haven binnenvaren staat duidelijk aangegeven dat de mensen zich moeten melden en hoe hoog het tarief is. Mensen kunnen dus moeilijk zeggen dat ze 'het niet wisten'. Als ze zich melden bij het havenkantoor, besluiten niet in de haven te willen liggen en weer wegvaren, dan is het geen enkel probleem. Het probleem zit hem meer in het feit dat mensen wegvaren zonder te betalen. Zo gebeurde het mij laatste dat een boot voor mijn ogen wegvoer, zonder te betalen, en ook niet reageerde op mijn verzoek om weer aan te leggen en alsnog te betalen.
Ik kan moeilijk zeggen dat de haven hierdoor 'schade' oploopt; het gaat hooguit om gederfde inkomsten. De bedragen zijn ook niet zo hoog, ik vind het meer een principe-kwestie. Van enkele euro's tot een paar tientjes. Mijn vraag is of het strafbaar is om weg te varen zonder te betalen, en zo ja, onder welk artikel van het Wetboek van Strafrecht dit valt? |
Die haven is toch eigendom van iemand en die mag daar geld voor vragen als je er 'parkeert'? Zelfde idee als een parkeergarage toch?
|
Hef je geld voor een ligplaats of überhaupt voor het binnenvaren?
Alleen voor de laatste kan je daadwerkelijk van iemand verwachten die het tarief om de een of andere reden niet kent dat ze betalen. |
Citaat:
|
Weggaan zonder te betalen...is dat niet "flessentrekkerij"?
|
Nog leuker is: Ik werk bij een benzinestation en daar heb je dus wel eens last van doorrijders...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar met boten is dat anders... 't Mag niet, natuurlijk, maar goed; bedenk een systeem waardoor 't ook gewoon niet kán. |
Citaat:
|
Flessentrekkerij dus, maar hoe noem je dit 'officieel'? Oplichting ofzo? Heeft iemand het nummer van het artikel in het wetboek van strafrecht waarin dit delict beschreven staat (volgens Nederlanders recht; Wikipedia haalt alleen het Belgische artikel aan)?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05. |