![]() |
Suikerziekte + Agressie
Klopt het dat er een link is tussen agressie en het hebben van suikerziekte en zo ja,
Komt dat dan voor als je een lage bloedsuikerwaarde hebt, of juist een hoge? (moet het even weten, zit me toch iets dwars hier...) |
Nog nooit van gehoord, maar ik weet wel dat mensen met een te lage bloedsuikerspiegel chagrijnig en prikkelbaar worden. Dat verhoogt ongetwijfeld de kans op agressief gedrag.
|
Citaat:
|
Zoiets dacht ik inderdaad ook al ja en als het inderdaad klopt, dan klopte mijn vermoeden ook wel.
|
Mijn bloedsuikerspiegel is/was te laag. Je kan dan het beste regelmatig eten (meerdere maaltijden per dag) en dan geen "snelle" koolhydraten die in snoep etc. zitten maar langzame koolhydraten zoals in boterhammen/rijst/noten zodat het verschil tussen het hoogste en laagste punt van je bloedsuiker niet te groot wordt. Het beste kun je gewoon even naar de dokter gaan. (Klein prikje, meteen uitslag)
|
Citaat:
Ik heb een client en die heeft ook suikerziekte. Haar waarden schommelen heel erg. Maar ik heb al een paar keer meegemaakt dat wanneer ze aan de lage kant zit heel agressief word, we mogen dan niet prikken en ze is echt totaal onhandelbaar. Schoppen, slaan en schelden terwijl het doorgaans een lief mens is! |
Ohja, als mensen echt érg laag te zitten kan het bewustzijn inderdaad verminderen (toen diabeten nog geen insuline konden krijgen ging elke diabeet vroeg of laat dood aan een hypoglycemisch coma). Het bewustzijn kan dan ook net een beetje verminderd zijn, waardoor iemand nog niet flauwvalt, maar de remmingen wel wegvallen. Dat is vast geen goede combinatie met prikkelbaarheid.
|
Citaat:
|
Citaat:
Zal wel een keto-acidotisch coma zijn dan, he. |
Citaat:
|
Citaat:
|
[Zal wel een keto-acidotisch coma zijn dan, he. [/B][/QUOTE]
Ja of een hyperosmolair coma. Kan beide |
Ik heb het toen bij ehbo gehad, dat mensen met suikerziekte die een te lage bloedsuiker waarde hebben aggressief kunnen worden :)
|
Haha ja. Ik heb het nog niet meegemaakt. Maar het lijkt me flink lullig als je iemand probeert te helpen en dan een stoot voor je gezicht krijgt :cool:
|
Citaat:
|
Sommigen worden van een hoge suiker ook wat druk en prikkelbaar. Glucosespiegel heeft absoluut invloed op hoe mensen reageren.
|
Als iemand met suikerziekte kan ik uit eigen ervaring wel verzekeren dat een lage bloedsuiker je heel erg prikkelbaar kan maken in een negatieve zin. (y)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:23. |