![]() |
De vierde wand
Gisteravond was Herman Finkers op tv. Hij had het erover dat er bij toneel sprake is van een vierde wand en dat dat eigenlijk een verkeerde zaak is. De toneelspelers hebben geen contact met de zaal; er is sprake van een vierde wand.
Zijn jullie het met Herman Finkers eens? (ook al zijn zijn woorden natuurlijk niet erg serieus bedoeld). Ik kan me er wel in vinden en vind dat toneelspelers best wat meer mogen communiceren met de zaal. |
nou ja, kvind dat er 2 soorten theater bestaan:
één waarbij de toeschouwers naar een soort van 'film' kijken en er dus geen contact is en één waarbij er juist heel veel contact is... kzou niet willen dat er bij bijvoorbeeld een musical contact wordt gezocht met het publiek! denk niet dat het er mooier op wordt. Maar bij een cabaret voorstelling of (bepaalde) toneelstukken is het soms wel leuk. (bij toneel denk ik meer aan de manier waarop de speler kijkt naar het publiek als diegene d'r bij betrekken hoor) |
Bij ons in België kent men het echt Antwaarps theater, bij deze toneelstukken wordt er ook altijd contact gezocht met het publiek. Blijkbaar wordt dat wel geapprecieerd. Ik vind dat bijzonder vervelend als ik zo eerlijk mag zijn. Ik wil gewoon dat het stuk gespeeld zonder dat er contact wordt gezocht. Mijn leerkracht drama spreekt ook altijd van een vierde wand. Dat vind ik persoonlijk leuker.
|
beetje de vierde wand doorbreken is wel goed, maar niet té veel. Ik ben persoonlijk van mening dat een stuk wel op het toneel mag blijven... Soms een klein grapje naar het publiek mag.
de vierde wnad is trouwens volgens mij een vrij ingeburgerde theaterterm :p |
:D :D :D :D :D ik heb dat ook gezien ja.... maar kijk ik vinnet wel een beetje maar aan de andere kant waarom zou je dan nooit met je rug naar het publiek mogen staan...?
|
respect voor 't publiek :D
|
Wij moesten op de Jeugdtheaterschool juist leren om de vierde wand te doorbreken. Wij moesten juist het publiek ingaan en het publiek gebruiken in het toneelstuk.
Natuurlijk heb je verschillende soorten theater, je hebt theater die inderdaad in een soort hokje zit, maar je hebt dus ook theater met een doorgebroken vierde wand. Maar bij een andere docent moesten we kruisdialogen enzo spelen. En dan praten recht naar voren zonder dat degene waartegen je praat je aankijkt. Ook dit wanneer je bijvoorbeeld het haar van iemand doet maar dan niet echt. Ach, heel vaag maar wel leuk om te doen! Dus ik ben het niet met Herman Finkers eens. Tja, okay, het meeste toneel wordt wel gespeeld in een hokje, maar heus niet alle! |
Citaat:
|
Tja, dat ligt aan de voorstelling. Cabaret leent zich goed voor contact met het publiek, maar een toneelstuk van Shakespeare wat minder. ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:55. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.