![]() |
profiteur?
Hallo,
Wat vinden jullie van deze situatie? Ik heb een "meningsverschil" met een goede vriendin van me. Het gaat over de studiefinanciering die ik ontvang. Ik krijg namelijk een uitwonende beurs + een maximale aanvullende beurs, ik woon namelijk bij m'n oma en m'n vader verdient niet zo veel. Zij zegt dat ik een "uitzuiger" van de maatschappij ben omdat ik het maximale bedrag van de ib-groep ontvang terwijl ik nog "thuis" woon en dat ik er geen recht op heb. [zij ontvangt alleen de thuiswonende beurs] Daartegenover staat wel dat ik m'n eten, zorgverzekering, collegegeld en vakanties zelf betaal (wat bij haar niet het geval is). Ik heb mezelf nog nooit gezien als een profiteur zoals zij het omschrijft.... Wat vinden jullie? beesje (P.S.: Ik heb regelmatig ruzie met haar vanwege dit soort "meningsverschillen") |
Ik vind niet dat je een profiteur bent maar ik vind haar een verwend/verwaand nest.
|
Je bent zeker geen profiteur. Je betaald zowat alle lasten zelf, plus komt er nog bij dat je pa niet zoveel verdiend.
Over een goede vriendin gesproken :confused: :confused: |
Ik vind het wel raar dat je bij je oma woont. Waarom woon je daar? Vanwege je studie? Als je daar alleen maar woont zodat je extra geld ontvangt, vind ik je wel een profiteur ja.
|
Of iemand een profiteur is hangt ook af van zaken als hoeveel luxe men zich van geld gunt bijvoorbeeld. :)
Verder kan ik het niemand verwijten bij de huidige huurprijzen en de kosten van levensonderhoud dat diegene bij familie inwoont en een uitwonenden beurs ontvangt. Vooral als je ouders ook weinig kunnen bijdragen. |
Ik vind je ook een profiteur! En zo zijn er nog veel meer die ik een profiteur vinden!! Een x aantal kameraden van mij precies hetzelfde papa werkt weinig... en verdiend weinig gevolg maximale aanvullende beurs... wie betaald de school de ouders.. nja ik vind dat allemaal profiteurs! Kijk jij betaald het dan allemaal wel zelf maar ik weet niet hoeveel jou ouders werken... Maar ik krijg dus het minimum sinds kort is dat 74 euro... maar wij zitten wel in de hoogste schaal van belasting betalen klopt dat nee! Wij hebben thuis misschien meer dan andere te besteden maar daar werken mijn ouders ook keihard voor dat hebben ze zefl opgebouwd! Wie wil leven zal er hard voor moeten werken! Ik betaal sinds kort ook bijna alles zelf alleen als ik geld te kort kom kan ik bij mijn ouders aan komen! Tot mijn 18e heb ik ook echt alles gekregen wat mijn hartje begeerde... Op mijn 18e heb ik een auto gekregen... Maar nu in de vakanties ik betaal mijn vakantie zelf hoor waar ik notabene keihard voor gewerkt heb! Maar zo heb ik ook kameraden wat het gewoon betaald krijgen door de ib groep kregen afgelopen maand even 1500 euro! omdat ze het afgelopen jaar maar 74 euro gebeurt hadden...! Klopt dit ik vind van niet! Wat wordt dat later met hun die weten geen van allen wat werken is! Wat wordt dat later?? misschien ben ik er nu een beetje keid hard over maar als je ziet dat ik op dit moment hele dagen zit te werken en hun allemaa met hun luie reet aan het zwembad kunnen liggen jah is dat soms vrij kloten helemaal met het mooie weer van afgelopen tijd!
Misschien mag ik je geen profiteur noemen maar neem aan dat je snapt wat ik bedoel.. er zullen ook vast veel goede voorbeelden zijn misschien werk jij ook maar.. als jij 16 uur in de week werkt mag ik er zal zowat 40 maken om het zelfde inkomen als jou eruit te slepen! Terwijl wat jij aan studie financiering beurt je vader niet eens aan belasting betaald! |
Dat kind is gewoon jaloers. :rolleyes:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb ook zo'n vriend. Die werkt vrij veel en zit mij dan af te kraken dat ik niet werk. Daar staat tegenover dat hij tientallen euros per week opzuipt, dikke spelcomputers koopt, en nu even lekker een maand in de VS op vakantie is. Loopt in polos van 70 eurp per stuk. Ik kan mij dat niet veroorloven en doe dat dan ook niet, ik leef vrij zuinig en kom goed uit met mn geld, waar door ik niet hoef te werken. Ben ik dan een profiteur? Denk het niet. :) |
och nee, je bént toch ook uitwonend? Dat je geen huur hoeft te betalen, dat is gewoon mooi meegenomen - uitwonend is uitwonend.
|
Citaat:
|
Citaat:
Eten: 100 euro Zorgverzekering: 100 euro Collegegeld: 125 euro Dat zijn dus al 325 euro vaste lasten, en je krijgt waarschijnlijk iets van 500 euro. Ach, ik vind het wel relaxed voor je :o |
Citaat:
|
Citaat:
En typ eens normaal. |
Citaat:
|
Tja, 'k snap wel wat ze bedoelt; je woont gratis, je betaalt dan wel je eten, verzekering, school en vakanties, maar huur betaal je niet, en dat is toch iedere maand een grote uitgave voor een normale uitwonende student. Die blijft jou bespaard. Maar je doet alles heel netjes volgens de regels, je bént uitwonend, je hébt recht op dat aanvullende bedrag. Je haalt geen rare dingen uit om meer geld te krijgen. Dus nee, ik vind ik geen profiteur.
Ik ken iemand die heeft zich op het adres van zijn vriendin laten inschrijven, en zijn vriendin staat bij zijn ouders ingeschreven. Ze wonen allebei gewoon nog thuis, bij hun eigen ouders. Maar ze ontvangen dus wél allebei uitwonende stufi. Dat vind ik echt zooo vreselijk fout. Thuis wonen, dus geen huur betalen, geen eten betalen, en ik geloof ook geen collegegeld. Zooo lui en walgelijk. Door dat soort mensen krijgen mensen die het geld wél écht nodig hebben minder (n) |
Wat is het verschil tussen geld krijgen van Vadertje Staat of van Vadertje Werk? Allebei zijn jullie dus verwend maar in ieder geval werkt die vader van jouw vriendin er nog hard voor en doneert het vervolgens aan haar.
Echter, het is niet belangrijk of ik jou wel of niet een profiteur vind. Wat erger is, is het feit dat dit regelmatig boven komt drijven tijdens meningverschillen. Ik herken het wel, ik heb namelijk ook weleens rare opmerkingen gekregen omdat mijn ouders alles betalen. Maar dat is toch een keuze die je als ouder zelf maakt? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat anderen dan soms denken, 'goh, dat klopt niet, die jongen heeft wel erg veel geld voor een studentje', is weleens vervelend. (ik kreeg/krijg een aanvullende beurs, en verdien zelf aardig wat bij per maand. Dat heeft dan weer geen invloed op de hoogte van de stufi, goddank). Dat ik al jaren vrijwel alles 100% zelf betaal, dat is dan natuurlijk minder interresant. (ik ben het nu zo gewend, en wil t ook niet meer anders, maar een paar jaar terug had ik ook weinig keus - pa en ma hadden geen rooie cent. En tja, een kale kip kun je niet plukken). @tikmaarwat : get a life, en leer typen. of zit je dronken achter je pc of zo ? |
Kijk, laat ik de vraag zo stellen, waarom woon je bij je oma?
Is dat veel dichter bij je school dan wanneer je thuis woont? Zo jah zeg ik logisch dat je een uitwonende beurs aanvraagt. Je woont tenslotte niet thuis. Zo nee, en makat het dus qua afstand niet veel uit, dan vraag ik mij af waarom je bij je oma woont, en zou ik je eventueel een profiteur kunnen vinden. Kijk ik had me ook bij me opa en oma 3 km van mijn huis vandaan kunnen inschrijven maar waarom zou ik dat doen? Omdat ik meer geld zou krijgen, nee dat heb ik niet gedaan. Maar zoals ik al zei als je bij je oma staat ingeschreven omdat het (veel) dichterbij is dan kan ik er in komen. En vind ik het logisch dat je hem aanvraagt. |
Citaat:
Nee, ik zit niet dronken achter mijn pc maar moest even heel snel en dan let ik niet echt op mijn taal... Misschien hebben jullie ook wel gelijk maar ik vind het soms best oneerlijk maar misschien snapt niet iedereen dat ik rij in een dikke auto wil waarschijschijnlijk ook iedereen... mijn ouders verdienen mischien meer maar toch! Als je ziet dat mensen die het minder hebben het uiteindelijk een stuk beter hebben... Kijk ik weet ook dat ik mijn handjes dicht mag knijpen! Ik ga straks een exclusieve opleiding doen, mijn zus heeft in amerika gestudeerd tuurlijk niet voor iedereen is dit weg gelegd... Maar snap jij niet dat het soms oneerlijk is van af deze kant dat andere mensen met niks doen een hoop geld krijgen terwijl ik er hard voor moet werken! Of voor de zoveelste keer bij mijn ouders moet aankloppen! Citaat:
|
Citaat:
|
ik zou hetzelfde doen als jij. Zolang je er niet van:
- op vakantie gaat - een bentley rijdt - een huis koopt of juwelen koopt.... vind ik het prima ;). Je lasten moeten ook betaald worden.. en verder is het IBG bedacht om het studenten wat ruimer te laten zijn (tis immers allemaal duur genoeg), dus of je een uitzuiger bent: in mijn ogen niet! [edit] Mag ik haar lui noemen? Zij doet kennelijk weinig voor de kost..... [/edit] |
Heb je wonend bij je oma recht op een uitwonende beurs? Zo nee, dan ben je niet alleen een profiteur maar ook nog eens oneerlijk bezig.
Onzin om het inkomen van ouders mee te wegen. Hoe meer ze verdienen hoe minder je krijgt, dat is zo geregeld om de zaken recht te trekken. |
Citaat:
MBO 70,37 HBO/ Uni 89,74 Bovenstaande bedragen krijg je ALTIJD onafhankelijk van wat je ouders verdienen enzo. Verder begrijp ik heel goed wat je bedoeld met dat je het enigzins oneerlijk vind. Ik ken ook mensen die op allerlij manieren te veel stufi krijgen. Ben daar simpelweg op tegen, maar het gebeurd wel. De situatie van TS vind ik discutabel, maar antwoord op de vragen die iik stelde heb ik niet. Ik wacht af. Citaat:
Een uitwoonende beurs krijg je om je huur te betalen en andere bijkomende kosten voor op je zelf wonen. Citaat:
|
@ikbenschipper : inwonend, uitwonend, uitwonende beurs. (Met één klinker, niet twee, 'uitwoonend'.)
|
Pff. Iedereen probeert zoveel mogelijk stufi te vangen, en ik vind het in dit geval geen probleem. Het was wat anders geweest als je ouders alles betaalden en je het uitgeeft aan kelding en drank enzo.
|
Lekker belangrijk.. Een vriendin van mij krijgt 200 scholierentegemoetkoming en ik 97.. Daar ga ik toch ook niet lijp over zitten doen..
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind je een profiteur, maar ik zou hetzelfde doen. Ik bedoel, je bent immers uitwonend. Zo erg is dat dan ook weer niet. Wat wel erg is, zijn van die idioten die zich bij iemands huis in laten schrijven, maar dan nog wel gewoon thuis wonen zodat ze allemaal extra cash ontvangen.
|
Whaha, die "tikmaarwat". Verwend en dom.
Citaat:
Die problemen van rijkeluiskindjes zijn altijd grappig. Deze kerel past prima bij Paris Hilton. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat meer kunnen of verdienen in Nederland volgens sommigen een misdaad is is een heel andere discussie. Een die je ook keihard zou verliezen, maar daar gaat deze discussie niet over. |
Ik begrijp er inderdaad niets van. Nou ja, van die laatste twee zinnen van jouw dan.
Ik had het dus in mijn tweede reply over "tikmaarwat" en niet over "beesje", wat een heel andere discussie is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Iedereen pakt van de maatschappij wat ie pakken kan. Als het echt alleen van jou af zou hangen waar waren we dan.
|
Citaat:
Maargoed als je vader financieel in zo'n moeilijke situatie zit ligt het gevoelsmatig wel anders. Dan is wat extra geld altijd welkom. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het feit dat jij nivelleren erbij betrekt is dan ook een zeer grote grap. Bij studenten valt namelijk geen ruk te nivelleren, wel bij hun ouders. Het is dan ook geen slecht idee om de mensen met geld meer te laten bijdragen via belastingen dan mensen met weinig geld en dit dan zo in te zetten dat studenten, een groep met weinig geld actief gesteund word, niet alleen financiel maar ook politiek technisch door bepaalde besluitvorming. Daarmee word juist de druk die rust op studenten uit families van de lage inkomens, de lage midden inkomens, en de modale inkomens weggenomen. Zoals je zelf al zei zijn de mensen die echt arm zijn of van huis uit genoeg krijgen in feite de enigen die genoeg krijgen, maar de hele tussengroep valt buiten de boot. Maar hoe kun jij het dan nog verkopen dat rechts die politiek technisch alleen maar anti student besluitvorming neemt, en ervoor pleit stundenten en de ouders zelf op te laten draaien, terwijl de eersten nog leren voor een baan en de tweede met die paar tientjes die ze houden van de door rechts bepleite belasting verminderingen/aftrekposten nog niet genoeg hebben om hun kind aan te vullen, terwijl men wanneer men het collectief regeld geen enkel financiel probleem zou behoeven te hebben. Dus ga rot op met je VVD praat, die paar tientjes die die partij je achtena wil gooien zijn niet genoeg om de kosten te dekken. Zelf opdraaien is gewoon duurder dan collectief, en zeker wanneer die liberalen en rechtsen daar ook nog eens weigeren de nodige besluiten met betrekking op huisvesting en collegegelden erbij te nemen. |
Laat ze de studiefinanciering naar de ouders doen zo ging dit ook altijd met de kinderbijslag en jah dat rijkere mensen dan minder krijgen of helemaal niks oke... En dat de arme dan genoeg krijgen ik vind het best!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:54. |