![]() |
Woorden uitleg
Hoi
Zou er iemand een link kunnen geven (of eventueel zelf typen ) waar de betekenis staat van volgende woorden? Neologisme Anafoor Antithese |
Metafoor
Allitteratie assonantie metrum enjambement ritmische typografie parlando / vrije vers sorry, deze was ik vergeten, alvast bedankt |
|
zoek de woorden ook eens op op www.wikipedia.nl dan krijg je er vaak wat meer uitleg bij.
(zelf heb ik een google-toolbar en daar typ ik voor uitleg graag de term in met daarachter 'wiki', dus bijvoorbeeld 'enjambement wiki' :) werkt fijn en handig!) |
Neologisme: nieuw woord (voor een bestaand iets, neem ik aan)
Anafoor: Herhaling van woord(groep) aan het begin van zinnen. Antithese: Tegenstelling Metafoor: Begrip wordt vervangen door beeld. Beeldspraak. Allitteratie: Beginrijm. (WAndel WAgen ??) Assonantie: Klinkerrijm Metrum: "Ritme" van een tekst. Enjambement: zin in het midden afbreken en verdergaan op de volgende regel. Ritmische typografie: géén idee. Parlando / vrije vers: "meer sprekend dan zingend" Ik was in een goede bui. Jee voor vandale.nl. Als je het nog niet snapt, inderdaad even wiki'en. |
Als een gedicht ritmische typografie heeft, dan bewegen de zinnen, verdwijnen ze soms, en verschijnen ze dan weer. Dus de typografie is letterlijk ritmisch.
|
bedankt allemaal voor te reageren
dit zal me zeker helpen!! Groetjes |
Citaat:
vrije vers was toch gewoon, niet aan dichtregels gebonden, dat je dicht zoals je wilt, je let niet speciaal op rijm ofzo of regellengte? |
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:35. |