![]() |
V-day.. goed initiatief?
Afgelopen vrijdag is de campange 'V-day' van start gegaan. De bedoeling is dat Nederland voortaan massaal op vrijdag een vegetarische dag houdt. (www.vday.nl)
Vinden jullie dit een goed initiatief? |
Of het lekkerder is om minder vlees en vis te eten lijkt me nogal iets wat per persoon verschillend is...de meeste mensen vinden het juist lekkerder, voor zo ver ik weet. Vis eten schijnt juist heel gezond te zijn en ook over of vlees eten gezond/ongezond is kun je discussieren. Ik vraag me ook af of één dag vegetarisch eten werkelijk heel veel effect heeft op het milieu, de dieren, enz.
Voor de duidelijkheid: ik eet altijd vegetarisch. |
Ik gok dat het ongeveer 14,3% effect heeft :>
Ik vind het een sympathiek initiatief, maar er is natuurlijk meer nodig. Ik pleit er voor om meer op hoeveelheden te letten: 75-100 gram vlees per dag is meer dan genoeg, waarom verkopen supermarkten dan nog shoarmaverpakkingen met één kilo vlees? |
Citaat:
Oh en ik vind het een raar initiatief. Prima als je mensen na wil laten denken over wat ze eten, maar je moet mensen niet iets proberen op te leggen - zoals een dag geen vlees eten. Dat bepaal ik zelf wel. :) |
Aardappelen kan je lang bewaren, maar (technisch gezien) dertien porties vlees?
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vraag me trouwens af wie er met dit gedoe mee gaat doen, ik neem aan niet de mensen die erg van vlees houden en per dag er veel van naar binnen werken |
Citaat:
Citaat:
|
interssant initiatief.
maar... hun recepten pagina toont alleen recepten waar commerciele vleesvervangers gebruikt worden, namelijk: quorn, valess, en vivera. :| |
Citaat:
|
Citaat:
Dat werkt niet. Dus dit initiatief ook niet. |
Citaat:
+ Mensen die kiloverpakkingen kopen (gehakt of shoarma) moeten vaak koken voor grote gezinnen. Die pakken bestaan dus omdat het handig is. Ik zie hoe dan ook het probleem niet. Iemand die een kilo pak koopt is niet per difinitie onverantwoord bezig met het eten van vlees. |
Citaat:
Een nationale vegadag lijkt me enigszins overdreven. Ik maak zelf wel uit wat ik eet. Wel probeer ik zeer regelmatig zonder vlees te koken en houd ik me aan redelijke hoeveelheden (75 - 125 gram per persoon). |
Citaat:
Elke dag vis eten is overigens well weer ongezond, met name door de aanwezigheid van kwik in vis (met name in tonijn). |
Vrijdag is bij ons een gemakkelijke dag. Broodjes, pizza, enz. Maar waarom zou ik op vrijdag geen vlees gaan eten? Pff, ik doe er niet aan mee. :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind het wel grappig, vroeger had je in nederland ook altijd van die standaard dingen. Woensdag gehakt dag, maandag wasdag, of whtaver. Past wel in de traditie.
|
Citaat:
|
ze moesten eens insecten in de supermarkt gaan verkopen, dat zou pas een goed initiatief zijn! (y)
|
Citaat:
|
idioot id, waarom zou iedereen ineens het wel bekende stukje koeienvlees moeten laten staan 1 dag in de week?!?
|
Ik denk wel dat mensen na het horen van de reclame-spotjes meer gaan nadenken over het onderwerp. K denk niet dat je echt een landelijke vega-dag in kan voeren maar als mensen erover na gaan denken bereik je ook al heel wat.
|
Citaat:
Ik vind het V-day idee overigens vreemd, maar op zich wel goed dat mensen er zo misschien iets meer over nadenken ofzo. Voor zover mensen überhaupt nadenken. |
Wij eten al op de maandag vegetarisch.
|
Citaat:
Achterhaald ;) Citaat:
|
Citaat:
|
Vind het wel stom dat ze samenwerken met 'valess'. Als er een fout bedrijf is dan is het campina wel.
|
Citaat:
|
Ik ga door die actie nu iedere vrijdag een stuk vlees eten (y)
|
Citaat:
Ik vreet trouwens zo 3/4/5 van die broodjes weg (y) |
Citaat:
Ik denk dat het mensen wellicht wel aan het denken zet, of ze het omzetten in actie is wat anders. Het grootste deel van de mensen zal automatisch weer naar het stukje vlees grijpen, maar ik denk dat er wel een select groepje iets met het idee zal doen en alle beetjes helpen. Je moet toch ergens beginnen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat is er 'bioindustrie' aan commerciële vleesvervangers? (Tenzij die arme schimmels in kleine kooitjes zitten en op jonge leeftijd van hun moeder gescheiden worden...)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
tivall => scharrelei = bio-industrie quorn => scharrelei = bio-industrie etc. |
Het is geen veganisten-day...
|
Citaat:
|
Citaat:
Nee, dat was niet echt mijn bedoeling. Ik betoog meer dat mensen moeten proberen ipv overwegen of er überhaupt eventjes bij stilstaan. |
Citaat:
|
ik vind het op zich een goed idee, maar ik weet niet of het ook zo werkt. Ik denk dat de allerhande/c1000/etc weekmenu's met 1 vegetarisch gerecht op elke 5 gerechten dan meer effect hebben. Ook omdat dat dan meestal lékkere gerechten zijn, en valess en quorn zijn nogal smakeloos en vivera dingen in 90 % van de gevallen ook.
|
Goed (Y) maar dr zijn toch teveel bekrompen mensen die daar niet aan mee doen en elke dag vlees op hun bord eisen.
|
Citaat:
|
Wat dat betreft: http://www.adbusters.org/metas/eco/bnd/
|
Citaat:
|
ik bepaal zelf wel wat ik wanneer eet
|
Citaat:
|
Citaat:
Dát is bekrompen. Overigens kook ik zelf voor de helft met vlees en de helft zonder. Maar daar staat tegenover dat ik zeker drie keer per week vis eet. O, en als je m'n haring op zaterdag meerekent vier keer. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03. |