![]() |
Wie heeft er voorrang?
Vandaag reed ik door Tilburg, en raakte ik verzeild in de volgende situatie:
http://stuwww.uvt.nl/~s178024/voorrang.png Ik ben de groene auto, en de tegenpartij de blauwe sedan. Wij meenden allebei dat we voorrang hadden. Ik kwam vanaf een verhoging de voorrangsweg op, en hij kwam vanachter de haaientanden. Mijn redenatie was alsvolgt: verhoging/uitritconstructie en haaientanden heffen elkaar op, dus blijft over de "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor"-regel. Maar volgens hem (ik parafraseer en vat samen, heb geen uitgebreid gesprek gehad natuurlijk) waren verhogingen en haaientanden niet verkeerstechnisch gelijkwaardig en had hij voorrang. Er is overigens niks gebeurd. Het was gewoon even schrikken :) Wie o wie heeft het antwoord? Als deze in WGR thuishoort: be my guest |
Volgens mij moet je, als je uit een uitrit komt, iedereen voor laten gaan.
|
Citaat:
|
uitrit, dus je moet alles en iedereen voor laten gaan.
Denk dat MM het correcte antwoord wel weet. |
Oh :o
Weer wat geleerd :) Achteraf is het eigenlijk best logisch ja. |
Pfoe, moeilijke.
Ik weet t niet 100% zeker :bloos: (ik zal t nog wel aan een collega vragen). De regels conflicteren hier een beetje. Jullie moeten namelijk allebei al het verkeer voor laten gaan. Er is een klein verschil tussen de haaientanden en de uitrit, maar dat doet hier eigenlijk niet terzake. (Dat gaat over de voorrangsrechten voor voetgangers. Strikt genomen hoef je bij haaientanden voetgangers niet voor te laten, en bij een uitrit wel. Laat ze overigens toch maar voor hoor.) Dat haaientanden en een uitrit niet hetzelfde zijn, is dus wel een correcte opmerking, maar volslagen onzinnig om te beweren dat de blauwe sedan dan 'dus' voorrang heeft. Even zo simpel mogelijk : - de groene en de blauwe auto moeten beiden alles voor laten gaan - wat dat betreft zijn beide voertuigen gelijkwaardig aan elkaar - de blauwe auto kruist slaat af. Regel is, dat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft boven afslaand verkeer, in dergelijke situaties. (Eventueel nog aangevuld : rechtsafslaand verkeer gaat boven linksafafslaand verkeer). aan de andere kant heeft een uitrit wel een urgentere functie dan haaientanden; dus t blijft lastig. @remy476 : bij een uitrit moet je inderdaad iedereen voor laten gaan, maar het is geen 'bijzondere verrichting'. Je neemt gewoon deel aan het verkeer. Wel moet je bij een uitrit ook ander verkeer -fietsers, voetgangers, paarden, marsmannetjes- voor laten gaan. Echter, dat geldt in principe ook voor de blauwe auto, achter de haaientanden. OVerigens, heb je nou een aanrijding gehad of niet ? ik hoop van niet. In dit soort gevallen is het vooral een kwestie van communiceren. In geval van een aanrijding ligt de schuldvraag niet zo zwart-wit. (In mijn optiek zou de blauwe auto schuldig zijn. Immers, hij kruist de weg van een rechtdoorgaande auto. ) (In de praktijk zou dit een 50/50 gevalletje worden, gok ik.) Je kan t ook zo zien : vergeet even de haaientanden en de uitrit. Je bent beide al doorgereden, maar je raakt elkaar nog niet. Dan sla jij niet af, maar de blauwe auto. Die auto verandert van richting, en moet dus de ander voorlaten. (maar goed, niet iedereen zal dat met mij eens zijn). |
ik heb t nagevraagd, en weet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de groene auto voorrang heeft, en de blauwe auto voorrang zou moeten verlenen.
|
Bedankt voor je uitleg! Je gedachtengang is zo goed als gelijk aan mijn inschatting die ik daar ter plaatse van de situatie maakte. Als het rijden uit een uitritconstructie inderdaad (voor deze situatie) defacto gelijk is aan haaientanden, lijkt het me dat mijn redenatie toch de juiste is.
Gelukkig heb ik geen aanrijding gehad, maar het scheelde niet veel. Hij reed iéts eerder dan ik het kruispunt op, en toen hij naar links wilde afdraaien stond ik al met mijn neus en voorwielen op de weg. |
De blauwe auto heeft voorrang. Volgens de toelichting op de verkeerreglementen gelden haaientanden alleen voor verkeer kruisend op de weg. De groene auto kruist de weg niet en heeft daarom op grond van een ongelijkkruispunt geen voorrang
|
Citaat:
|
recht door op de zelf de weg gaat voor
|
groene auto moet alles voor laten gaan want uit een uitrit komen is een van de 3 situaties waarbij je nooit voorrang hebt (samen met achteruit rijden en nog 1, maar die ben ik vergeten).
in dit geval verdwijnt de regel rechtdoor op dezelfde weg gaat voor en mag de blauwe eerst |
verhoging is toch geen uitrit?
uitrit is voor zover ik meen te herinneren alleen als de stoep doorloopt.. in dat geval moet je de BLAUWE auto voor laten gaan, want die hoeft geen voorrang te verlenen aan mensen die uit een uitrit komen. als het alleen een ophoging was moet de blauwe auto jou voor laten gaan, rechtdoor gaat voor immers. helemaal geen gelijkstelling hier.. er zijn gewoon regels.. als je uit een uitrit komt IEDEREEN voor laten gaan.. dus ook mensen die achter haaientanden stan. |
*zucht*
uitritten zijn onhandige uitvindingen van een kerel die dacht, goh, borden zijn onhandig, laten we t nog erger maken. ik heb t diverse mensen gevraagd (en, no offense, mensen die er meer verstand van hebben dan de meeste forumleden). ik heb t toevallig een examinator van t cbr kunnen vragen; en zelfs hij wist t niet helemaal zeker. lekker duidelijk, dus. @luciano : lees mn post even helemaal, dan had je gezien dat ik t verschil tussen uitrit en haaientanden wel degelijk had uitgelegd. |
In een dafje heb je dit soort problemen niet: je moet iedereen altijd voorrang verlenen. Net als eendjes en fiatjes 500. :D
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Gewoon voorrang nemen, die ander trapt wel op z'n rem (y)
|
Toen ik de tekening zag zou ik in eerste instantie zeggen dat de blauwe auto voorrang zou hebben. Maar na het lezen van MightyMarcel uitleg zal het wel gewoon iets zijn wat met communiceren moet worden opgelost of rechtdoor op dezelfde weg gaat voor toepassen als ik wanhopig word
|
Ik vond toevallig dit:
http://www.enschede.nl/nieuw/nieuws/...al%20-INT1.PDF Waarin dus eigenlijk staat dat de voorrangsverlening gelijkwaardig is, met als kleine additie dat iemand op een uitrit voorrang moet geven aan voetgangers en iemand bij haaientanden alleen aan bestuurders. Mijn gok is dus inderdaad, zoals MM ook al aangeeft, dat de groene bestuurder voorrang heeft. Mijn gevoel zegt echter wel dat een uitrit zwaarder weegt dan haaientanden, maar ik kan dat niet onderbouwen. |
Citaat:
Volgens jouw bron - en volgens diverse andere bronnen - heb ik gelijk, en heeft de auto uit de uitrit voorrang op de afslaande auto vanachter de haaientanden. @lucky luciano : verkeersregels zijn niet altijd compleet sluitend. Dat kan ook niet. Sinds de laatste herziening van het reglement verkeerstekens en verkeersregels (en de wegenverkeerswet) wordt er een groter beroep gedaan op de algemene verantwoordelijkheid en verkeersinzichtelijk handelen van automobilisten. Derhalve zijn lang niet alle situaties strikt door regels vastgelegd. Mocht er in dit soort situaties een aanrijding plaatsvinden, dan wordt dat beide bestuurders kwalijk genomen. Beiden hadden moeten proberen de aanrijding te voorkomen. Marrel snapt t nog t beste, geloof ik. @TS : oudere mensen proberen altijd je zover te krijgen dat je gaat denken dat zij voorrang hebben. Serieus, boven de 65 denken die lui dat ze sowieso voorrang hebben, geloof ik. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben zelf nog aan het lessen en vind het soms nog best lastig om in onverwachte situaties alle verkeersregels letterlijk door m'n hoofd te laten gaan, op veel momenten gaan ze zelfs niet eens op omdat mensen een eigen willetje hebben. Daarom neem ik meestal maar ff de rust om te kijken wat de ander wil, ik laat liever een keer iemand te veel voor dan er tegen aan te zitten. Waar mensen zijn kun je nou eenmaal nooit letterlijk de regels volgen |
Citaat:
gewoon nieuwsgierigheid hoor. |
Citaat:
|
Deze situatie ben ik ook eens in mijn rijlessen tegengekomen, volgens mijn rijleraar bleef de regel "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor" hier gelden.
|
Citaat:
|
Volgens mij is dit typisch zo'n geval als dat je bijvoorbeeld een kruispunt hebt waarbij op hetzelfde moment van alle richtingen een auto komt. Wie heeft er dan voorrang?
In zo'n geval: "Geef je verstand eens voorrang!" (ik citeer uit mijn theorie boek :p ) |
Citaat:
|
En wie wie voor laat, dat is een kwestie van fatsoen.
|
Als het echt niet anders kan, moet je deze situatie met zijn 2en oplossen. Met goed fatsoen dus. Dan is erook weinig aan de hand. :)
|
Citaat:
@Mestkever; nee zo werkt het gelukkig niet. 1: er is te weinig fatsoen in het verkeer (niet meer iig), stel je voor dat je namelijk 1 minuut later thuis bent :eek: :eek: 2: Er is helemaal vwbt voorrangssituaties áltijd een regel. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
uitleg examinator : in principe heeft de auto uit de uitrit iedereen voor te laten. echter, beide auto's rijden tegelijkertijd op. In dat geval verandert de blauwe auto tijdens het rijden van richting, en in dat geval heeft de rechtdoorgaande auto voorrang. (en, als het een lesauto op examen zou zijn, een ingreep.) wat betreft je 2e stelling : op een vol kruispunt (dus er komt voor iedereen een auto van rechts) waarbij geen borden of markeringen zijn, zijn er in theorie helemaal geen regels. (wel de regel dat je niemand aan mag rijden). Het is ook niet altijd duidelijk welke auto als eerste aan komt rijden. Het is fatsoenlijk om die voor te laten, maar geen regel dat dat verplicht is. |
Citaat:
|
Citaat:
Hoewel mijn gevoel ook zegt dat je als je uit een uitrit komt iedereen voor moet laten gaan die dat niet doet, zegt die bron dus dat dat onzin is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik kan het op twee manieren interpreteren en mijn gevoel neigt inderdaad ook meer naar de blauwe auto, maar na het lezen van de bron heb ik toch steeds het gevoel dat ze bedoelen dat haaientanden en uitritten voor verkeer gelijkwaardig zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
zullen we een poll beginnen?
|
Ik legde de casus aan mijn vader voor en hij was heel overtuigd dat degene achter de haaientanden voorrang heeft :o Ik weet het niet meer :p
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:08. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.