![]() |
Na-oorlogse mist.
Na-oorlogse mist.
En kijk hoe jij met geld rondsmijt- als aarde van onze vruchtenschoot. Ben je dan vergeten hoe koud en moeilijk ons leven te ontberen was in die andere eeuw, die ander tijd met andere trends. Men blijft niet weten wat er komt- als de nieuwe dag zegeviert en het eerste ijs weer weet te breken. Trek je warme sokken aan- zodat je op kousevoetjes weer lief en warm kan zijn, subtiel als wat. En zorg dat je jouw handschoenen aangetrokken hebt om mij als katje te vangen, te verleiden, te verwennen met het eten dat je uit jouw mond spaarde, net als in die andere tijd. Want kijk hoe jij met geld rondsmijt. Ik weet niet echt wat ik met die tweede strofe moet, laat ik hem weg of laat ik hem staan. De meningen zijn nogal verdeeld:s |
Ik vind dat de tweede strofe moet blijven staan:)
die ander tijd-> die andere tijd Hoort er in die zin eigenlijk geen vraagteken? Ik vind het een mooi gedicht, de inhoud is wel wat tegenstrijdig. De eerste strofe is een beetje verwijtend, terwijl de een na laatste juist eerder prijzend is. |
Ik kom ineens overal: "Want kijk hoe jij met geld rondsmijt" tegen?
|
Het gedicht doet heel erg aan als een 'vergeet-de-oorlog-niet-want-toen-hadden-we-niks' gedicht, als dat de bedoeling was is het goed gelukt. De derde strofe valt wel heel erg buiten die toon, vind ik. Maar ik vind dat ook de mooiste strofe eigenlijk.
Men blijft niet weten wat er komt- als de nieuwe dag zegeviert en het eerste ijs weer weet te breken Waarom geen punt op het eind van de tweede zin? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik weet het niet, ik zal er nog een nachtje over moeten slapen denk ik. Ik zou ook niet wéten wat er in die zogenaamd tussenstrofe nog zou moeten staan.:)
|
Als je een tussenstrofe schrijft kan het gebeuren dat het niet echt bij je gedicht aansluit, omdat het niet spontaan geschreven is. Ik zou eerder de eerste strofe wat herwerken, zoals Reynaert voorstelt.
"die ander tijd met andere trends." vind ik niet zo lekker lopen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11. |