![]() |
Geld terug?
Even een vraagje over geld terug na aanschaf:
Mijn vriend en ik hadden een douchewand gekocht, maar bij het uitpakken ervan bleek dat alle schroefjes, pluggen etc. misten. Alles weer in de doos gedaan, wat tape eromheen, en mijn vriend terug naar de winkel. Daar aangekomen krijgt hij te horen dat we het geldbedrag terugkrijgen, min tien procent omdat we het niet 'mooi' verpakt hebben (letterlijk: 'Je had ook wel doorzichtig tape kunnen gebruiken, dat had er beter uit gezien,'). Lijkt mij nogal onredelijk, aangezien het produkt gewoon totaal niet compleet is, en dus onbruikbaar. Ze hadden het toch niet gewoon weer kunnen verkopen als we het mooier verpakt hadden, want het is gewoon niet goed. Vraag is dus, mag dit zo? (Er zat trouwens twee weken tussen aanschaf en terugbrengen, en er staan 30 dagen voor ruilen/terugbrengen). |
Nee mag niet.
|
Tweede vraag als het inderdaad niet mag; kunnen we daar nu nog iets aan doen?
|
waarom vraag je je geld terug en vraag je niet voor de missende onderdelen?
bij een grote keten (Praxis, Ikea ed) zou ik gewoon een nette brief sturen (geen email uiteraard) waarin je een klacht indient over de gebrekkigheid van het geleverde product. grote winkels doen er vaak niet moeilijk over om je een doosje schroeven en pluggen na te sturen. en vraag anders ook even de verkoopvoorwaarden op. staat wellicht in dat je de zooi netjes verpakt moet retourneren. vooral bij de Praxis staat er ook op de doosjes hoe je ze netjes moet openmaken; scheur je de doos open, dan doen ze met retourneren vaak moeilijk ja. |
Citaat:
ik zou contact opnemen met manager/hoofdkantoor en de situatie uitleggen. |
Citaat:
Het was trouwens een zaterdag-medewerker die eerst zijn baas heeft gebeld wat ie moest doen voor hij antwoord kon geven aan mijn vriend. Ik ga eens kijken of we nog contact op kunnen nemen met iemand etc. |
Staat het ergens genoteerd dat je 90% terug hebt gehad ipv 100? Een retourbon oid?
Zo niet, dan kan je dat natuurlijk nooit meer bewijzen. |
Uit de Algemene voorwaarden voor de Doe-het-zelf-branche (te vinden op de site van Praxis in pdf maar niet uitsluitend aan deze winkel verbonden):
Citaat:
persoonlijk zou ik het er op gooien dat het gekochte product niet in orde was; er miste immers iets en daar is de verkoper (ondernemer) verontwoordelijk voor: Citaat:
|
waarom vraag je je geld terug ? daarmee heb je toch nog geen douchewand ? vraag je toch gewoon om de ontbrekende plugjes en schroeven, het is een doe-het-zelf zaak, die hebben dat gewoon op voorraad.
|
Citaat:
|
Dan hebben ze dus niet het product geleverd dat was afgesproken. Net als niet betalen is dat een reden om de koop te ontbinden, en dan kan de winkel die voorwaarden steken op een plek waar de zon niet schijnt; dan heb je recht op je geld terug.
|
Citaat:
Maar heb je eigenlijk gewoon gezegd: ik wil dit retourneren en wil m'n geld terug. Of heb je ook gezegd dat het product kapot was en niet voldeed? |
Citaat:
|
Citaat:
Op het moment dat jij terug gaat naar de winkel en het product terugbrengt, mag de winkelier dit weigeren of hier kosten voor berekenen. |
Citaat:
(overigens gaat het alsnog in orde maken van het product vrij lastig als het uitverkocht is zoals de TS suggereerde, vandaar) |
Nouja, er had gewoon gevraagd moeten worden om hetzij de ontbrekende onderdelen (daar heb je ook recht op als het gaat om een produkt in de uitverkoop) hetzij om een volledige refund (daar heb je strikt genomen geen recht op, maar als je dat ding nog onder je had gehad had je wel een sterkere onderhandelingspositie gehad).
Nu lijkt het er een beetje op alsof je die tien procent korting (bovenop de uitverkoopkorting) hebt geaccepteerd in ruil voor een incompleet produkt. Dat is natuurlijk niet zo, maar het maakt je positie wel veel zwakker. Ik geef je weinig kans. |
je bent genaaid. Je had moeten zeggen dat hij niet comleet is en dat je een ander exemplaar wilde. Of dat je alsnog de schroeven en pluggen wilde hebben
|
Citaat:
veel (grote) bedrijven besteden liever die 3 dubbeltjes voor een extra schroefje aan een beleefde klant, dan dat je dingen gaan afdwingen en hun personeel gaat lastig vallen. (en laatste exemplaar of niet, een bouwmarkt heeft altijd schroefjes liggen) heb zelfs wel eens een "vergoeding ter waarde van een aantal van onze produkten" overgemaakt gekregen, omdat 1 product niet voldeed. nee heb je, ja kun je krijgen. |
Uiteraard hebben we gezegd dat de schroefjes etc. mmisten en dat we er daarom mee terugkwamen. Ik dacht zelf ook al dat we er niet zoveel meer aan kunnen doen, omdat mijn vriend de 90% al geaccepteerd heeft. (Ik ga nog wel even vragen of hij daar een bewijs van heeft gehad ofzo). Extra schroefjes etc. hebben we dus niet zoveel aan, omdat we ten eerste de douchewand niet meer hebben, en ten tweede, deze toch niet zou passen.
Maar bedankt in ieder geval voor de antwoorden, weer een leer voor de volgende keer. |
Ik werk zelf in een doe het zelf zaak, maar 10% korting op het aankoopbedrag heb ik nog nooit gehoord.
Het zal weleens voorkomen, omdat wanneer men zo'n verpakking terugkrijgt het onverkoopbaar wordt. Daarom doen ze dat, jij koopt toch ook geen kapot gescheurde verpakkingen. De bouwmarkten zijn vaak al heel coulant daar over, maar als je een nogal vreemde tape gebruikt vraag je er wel een beetje om. |
Citaat:
Dit artikel was al kapot en dus sowieso onverkoopbaar. En een beschadigd artikel (door de koper) mogen ze gewoon weigeren terug te nemen, dus heel raar dat ze het alsnog terugnemen als het hen echt om die verpakking te doen is. |
Citaat:
Klantvriendelijkheid heet dat, het moge dan niet beschadigd zijn, maar in principe is het artikel onverkoopbaar of met grote korting, want het was een krantaanbieding. Men is dat soort dingen liever kwijt dan rijk. |
Citaat:
We hebben de verpakking gewoon langs de gescheurde rand weer dichtgeplakt met ductape. Niet iedereen heeft dertig kleuren tape in huis, toch? Ten tweede, het product was al onverkoopbaar, aangezien het incompleet was (én bovendien niet de maten had zoals die op de verpakking stonden). En ook al doen ze de schroefjes er weer los bij, als ze het dan opnieuw verkopen, blijft het een kapot gescheurde verpakking, of het nou met doorzichtige tape is dichtgeplakt of niet. |
Citaat:
En dat is idd klantvriendelijkheid dan, dat ze het alsnog terugnemen als de verpakking beschadigd is, maar zoals ik al zei: dat gaat alleen op bij een gewone retour. Niet bij een incompleet of beschadigd product. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar dan leg ik wel altijd uit dat ze hun geld niet terug krijgen en dat ze de missende onderdelen alsnog krijgen of dat ze een vervangend exemplaar krijgen. Lijkt me nogal raar als zo'n personeelslid in dit geval dat niet gezegd heeft en gelijk begonnen is met: oké, maar je krijgt maar 90% want je hebt verkeerd plakband gebruikt. Zélfs als ze zouden hebben gescholden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik werk zelf ook in een winkel en ken het ook. Zoals jij ook al blijft herhalen gaat het niet om een artikel wat gewoon weer verkoopbaar is. Maar voor mij is de zaak toch al afgedaan, dus wat mij betreft mag Pibbo nu zijn mond houden. |
Citaat:
Bij een pakje schroeven, wordt dat gewoon door de leverancier opgestuurd dan dat het wordt terug gestuurd. De kosten daarvan zijn vele malen hoger. En vaak zijn er afspraken dat het met douchwanden die aktiematig zijn niet eens kan. Dus het product moet verkochten worden of weggegooid. De leverancier zal alleen de schroeven opsturen. |
Citaat:
Vervolgens had Konijn d'r vriend kunnen zeggen dat het product niet was zoals op de verpakking stond en dat ze dus misleid waren. En dan hadden ze alsnog moeten zorgen voor een product dat wel voldeed of een regeling moeten treffen (waarbij een tegoedbon / 100% geld terug het meest voor de hand ligt). |
Citaat:
Hier is niet aanvoldaan, maar de bouwmarkt heeft coulant gehandeld en daarmee zijn beste beentje voorgezet. |
Er zijn 2 mogelijkheden:
- Of je vraagt aan de bouwmarkt de ontbrekende schroeven, kunnen/willen zij hier niet aan voldoen, dan kan je de koop ontbinden. In dat geval krijg je 100% van je aankoopsbedrag terug - Je brengt het product terug. Aangezien het terugbrengen van een product een service is van de winkel, mag zij hieraan ook voorwaarden verbinden. Aangezien het product is teruggebracht heeft de bouwmarkt het recht om 10% in te houden op de verkoopprijs. |
Citaat:
Zo werkt dat dus in de winkels waar ik zelf werk totaal niet, terugnemen is service als iemand zich bedenkt. Zodra er iets mis is met een produkt, is het geen service meer, maar jouw fout als winkel zijnde. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:32. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.