![]() |
Vraagje over de studiefinanciering.
Ik kan nergens mijn antwoord vinden op www.ibgroep.nl dus vraag ik het hier maar.
Mijn studie in Maastricht begint 1 september. Maar betekent dat dan ook dat ik pas 22 september mijn studiefinanciering ontvang of krijg ik al studiefinanciering op 24 augustus? Ik zou het niet echt logisch vinden als je namelijk pas 22 september je geld krijgt voor de eerste 22 dagen. Hoe moet ik die dan betalen? Dankjewel. |
Studiefinanciering komt altijd achteraf. Je krijgt dus niet op 24 augustus al stufi, want dat zou dan stufi zijn over augustus en daar heb je geen recht op.
Heb je geen overbrugging? |
Die overbrugging stelt over het algemeen ook niet veel voor, 90 euro toch ofzo?
Ik heb die maand zelf betaald van geld dat ik verdiend had in de vakantie met werken, maar ik vond het inderdaad ook nogal onhandig :s maar dat is de IB-groep he. |
Citaat:
|
Ook de overbrugging werkt met aanvullende toelage, er is een basistoelage (iets van 90 euro dus), en afhankelijk van het inkomen van je ouders krijg je een aanvullende toelage. Voor mij is dat in totaal 197 euro geworden. In augustus 278 euro.
Is minder dan mijn studiefinanciering, wat zonder lening 298 euro is. |
Maar hoe krijg je die overbrugging dan?
|
Oh bij mij was dat gewoon mijn scholierenbijdrage volgens mij, of ik moet het me niet goed herinneren.
Die overbrugging had je kunnen aanvragen toen je tegemoetkoming scholieren aanvroeg (als je dat hebt gedaan). Als je nooit tegemoetkoming scholieren aan hebt gevraagd kun je misschien alsnog een overbrugging aanvragen, maar ik vrees dat je die nu niet meer gaat krijgen. edit: onee dat klopt niet helemaal. Kijk ff op deze site: http://www.ib-groep.nl/particulier/I...erbrugging.asp |
Hmm volgens mij is het daar inderdaad nu te laat voor... Nou ik heb wat gespaard de afgelopen maanden maar dat was voor een computer. :s Dus ik moet nu leven van wat die maand? Lekker geregeld!
|
Citaat:
Had je het eerder moeten uitzoeken, dan had je misschien wel die overbrugging aan kunnen vragen. |
Citaat:
|
Van dat voorschot bij salaris is vaak helemaal niet zo hoor! En je bent niet de enige met dit probleem, alle beginnende studenten hebben dit, sommigen nog erger. Mijn zusje is bijvoorbeeld eind juli achttien geworden en zij krijgt pas stufi en OV vanaf eind oktober! Maar zij heeft ervoor gezorgd dat ze veel kon werken in de vakantie en ze is al heel lang aan het sparen, dat had jij ook kunnen doen.
Maar kun je niet wat van je ouders lenen o.i.d.? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Heb ik nog bij geen enkel baantje gehad. En mijn overbrugging was 89 euro terwijl de stufi 74 was destijds. |
Citaat:
|
Citaat:
Of loopt dat niet evenredig op? |
Citaat:
|
Nee hoor, ik kreeg gewoon 90 euro per maand. Pas toen ik stufi kreeg, in september dus, werd ik als uitwonend gezien.
|
Citaat:
En ik had sowieso geen overbrugging, ik werd pas 18 in oktober en moest ook heel september zonder studi en OV doen. Vier weken lang elke week 2x een enkeltje van meer dan 16 euro + eten en drinken + huur, nou reken maar uit :o. Dit soort dingen weet je toch al lang vantevoren? Had je makkelijk al rekening mee kunnen houden. No offence maar het is wel beetje je eigen schuld :). |
waarom kijken ze eigenlijk naar het inkomen van je ouders als je uitwonend bent? ik bedoel, mijn ouders verdienen genoeg samen waardoor ik geen recht heb op een aanvullende beurs... maar ik moet alles zelf betalen en krijg niks meer van ze
ik ben toch al 18, wat hebben mijn ouders' inkomen met mijn inkomen te maken? |
Citaat:
|
Mijn ouders zijn verplicht om mij een bijdrage te geven, maar echt niet dat ze dat doen. Die verplichtheid staat op papier mooi, maar heeft in de praktijk weinig waarde als je ouders niet willen meebetalen.
|
Citaat:
|
Inderdaad, ik kan moeilijk m'n ouders aanklagen.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:45. |