Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Hoe kan je een land veroveren? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=146182)

Rerisen Phoenix 01-07-2002 19:26

Hoe kan je een land veroveren?

Dit hoort eigenlijk op "politiek" maar dat is er niet en dit lijkt er het meest op.

Als 1 land een ander democratisch land inclusief bevolking wil veroveren (nadrukkelijk NIET bevrijden) en uiteindelijk weer een grondwettige democratische rechtstaat wil vestigen en daarbij geen mensen martelen e.d.... hoe moet dat dan?

Dat vroeg ik me laatst ineens af...

Kirk22 01-07-2002 19:42

Lekker vaag. Bedoel je dan ook veroveren zonder geweld? Lijkt me dan namelijk een beetje moeilijk. Met geweld valt er een hoop te beginnen.
Hoe je zonder geweld een land anders veroverd? Ik denk dat dat moeilijk gaat omdat de bewoners (en het leger) het niet zo leuk zouden vinden. Ook de VN zal ertegen zijn.

Rerisen Phoenix 01-07-2002 20:04

vergeet VN enzo. Maar punt is om dat land ook integraal deel van je eigen land te maken. Het veroveren doe je uiteraard met een leger en totdat het integraal deel van jouw land is moet je ook die soldaten daar houden.

Maar als je bezetter bent de bevolking permanent voor je winnen zonder ongrondwettige dwang is dus de bedoeling.

susun 01-07-2002 20:06

geduld en toeweiding

Joostje 01-07-2002 21:13

1) totale uitwissing van aparte cultuur
2) grootscheepse immigraties van land van veroveraar
3) propaganda

Rerisen Phoenix 01-07-2002 22:24

Citaat:

Joostje schreef:
1) totale uitwissing van aparte cultuur
2) grootscheepse immigraties van land van veroveraar
3) propaganda

1) wat bedoel je hier precies?
2) voor democratie komt dat idd goed uit. Maar je kunt je eigen mensen toch moeilijk dwingen om naar dat gebied te trekken waar de plaatselijke bevolking hun aanwezigheid waarschijnlijk niet zal waarderen.
3) propaganda lijkt me niet goed genoeg voor duurzame democratie. Het effect van die propaganda neemt denk ik af met de tijd.

Kirk22 01-07-2002 23:51

die 'nieuwe' bevolking ervan overtuigen dat jij het beter met ze voor heb dan de vorige leiders; propaganda.
Hoe komt de Engelse cultuur in Australie? De europese in Amerika? ok, de inheemse mensen zijn niet allemaal omgepraat maar een boel wel.

Demon of Fire 02-07-2002 05:42

In de geschiedenis is meerdere malen gebleken dat de militaire overwinnaars culturele verliezers waren.

Erg duidelijk is dat gebleken in de overwinning van de Romeinen over de Grieken, maar was wel het begin van een lange hellenistische periode.

Groetjes
Ben(die zometeen naar het werk moet :)

unintended 02-07-2002 15:11

Dat kan niet, anders kun je het land niet echt een democratie noemen denk ik.

Rerisen Phoenix 02-07-2002 21:32

als de partijen van de veroveraar duidelijk erg veel welvaart brengen, dan misschien?

owja, en verkiezingen zijn ook leuk.. - als een oude partij wint dan krijgt dat gedeelte nog geen gelijke rechten... wint nieuwe partij dan wel...

leidt vast ook tot goede democratische verkiezingen... NOT :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:57.