![]() |
Zweedse Films
Hey
Weet er iemand nog leuke Zweedse (of Scandinavische) films. Ik vind Jalla Jalla en Fucking Amal erg leuk en zoek meer van dat maar kan het niet echt vinden. Dus graag tips :) |
oeh, cool :cool:
ik wil het ook weten :) |
ik vind kitchen stories erg leuk. oorspronkelijke titel is, geloof ik, salmer fra kjøkkenet. noorse/zweedse film. ik heb 'm zelf alleen nergens meer kunnen vinden nadat ik 'm in het filmhuis heb gezien.
as it is in heaven lijkt me ook een goede film, maar ik heb 'm nog nooit gezien. verder kan ik er nu geen 1-2-3 meer bedenken. ik weet niet of je ook geinteresseerd bent in deense films ? |
Livet är en schlager. :D (y)
Qua Deense films vind ik Italiensk for begyndere en Festen erg goed. Noorse films ken ik eerlijk gezegd niet. :bloos: |
Ik ken niet zo veel Zweeds en Scandinavisch, maargoed. Hier een begin:
Het werk van: Ingmar Bergman, Lars von Trier, Lukas Moodyson, Thomas Vinterberg. Iniedergeval. En nog wat losse titels; Mitt liv som hund, I Kina Spiser de Hunde, Old Men in New Cars, Sa Som I Himmelen, I am Curious, Gertrud, Ordet. Ik ken er niet zo heel veel, en al zeker geen obscuur Scandinavische spul. Maar dit is allemaal wel de moeite waard. Ik vermoed dat Dinalfos nog wel een mooie lijst voor je kan maken. ;) |
Kops. Is echt heel erg grappig en van/met dezelfde gasten als Jalla,Jalla!
|
wauw super, dan ga ik maar eens op zoek naar die films.
meer reacties zijn natuurlijk altijd erg welkom. |
Citaat:
Citaat:
old men in new cars heb ik gezien, maar ik stond er niet bij stil dat dat natuurlijk ook daar vandaan kwam. (y) |
heutebreutesmeudebreut
|
Festen, Idioterne, Brodre (geen 'leuke' film, maar een dramafilm), Elling, etc.
|
reconstruction
before the storm zero kelvin evil |
music for weddings and funerals, erg mooie, indrukwekkende film
|
Ik keek toen ik klein was altijd eva & adam, dat was een scandanavische serie over een jongen en een meisje en hun verkering, waarschijnlijk ondertussen erg kinderachtig maar het was toen wel leuk.
|
Lukas Moodysson vind ik wel goede films maken, hij heeft naast Fucking Amal ook Together en Lilja Forever gemaakt (érg mooi, maar érg triest). Ik ga nog even nadenken, ik heb wel meer mooie Zweedse films gezien, ik ben alleen de namen vergeten.
Ohja, en Pippi Langkous natuurlijk:o. |
Citaat:
niet echt origineel.. Ik vind Old Men in New Cars toch wel gaver. |
Citaat:
songs from the second floor (= Sånger från andra våningen) ook, maar wel een heel andere stijl dan Jalla Jalla bijvoorbeeld. |
Misschien zeg ik nu iets heel stoms, maar "Ronja de roversdochter" vond ik wel een aardige Zweedse film.
|
|
Jaaa Kopps! En veel van de films die al genoemd zijn.
Masjävlar is ook een goeie film. :) En als je een zieke film wilt zien: Ett hål i mitt hjärta (A hole in my heart), ook van de hand van Lukas Moodysson. Populärmusik från Vittula schijnt ook goed te zijn maar die heb ik zelf niet gezien. Tenslotte de film Sällskapsresan, wordt een klassieker genoemd maar ik vond 'em saai. :confused: Maar dat kan aan mij liggen, het is bedoeld als grappig. |
fucking amal is goed. Ken geen verdere films, maar moeten paar goede tussen zitten. Wat zijn echt goede films???
|
Jalla, Jalla vond ik echt te droog. I Kina Spiser De Hunde schijnt erg goed te zijn, idd.
|
Lilja 4-ever is heel mooi en zielig
|
Pfft, ik ben weer Fanny och Alexander aan het kijken. Die MOET je zien. (y) <3
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Tomten är far till alla barnen - Zeer grappige komedie. (Zweden)
Island On Bird Street - Eén van de gaafste WOII-films die ik ooit gezien heb. (Denemarken, Verenigd Koninkrijk, Duitsland) Dancer In The Dark en meer films van Lars von Trier idd. Verder idd Festen, Kopps. |
Citaat:
Verder is Fröken Sverige een aanrader, met Alexandra Dahlström (blonde van Fucking Åmål). En natuurlijk Dunderklumpen. \m/ |
Citaat:
Citaat:
En dan is er nog 'De gebroeders Leeuwenhart', ook zo mooi. |
De films van ghostrider :p
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:10. |