![]() |
[F1] GP van Turkije
http://foto.ferrari-world.nl/misc/sepang.jpg
Tijden: Zaterdag 12.45 - 14.15 Kwalificatie Zondag 9.05 - 10.30 Herhaling Kwalificatie 13.00 - 16.15 Race VT1: 1 K. Raikkonen Fin McLaren 1:28.315 - 2 M. Schumacher Dui Ferrari 1:28.777 + 0:00.462 3 J. Button Eng Honda 1:28.785 + 0:00.470 4 A. Wurz Oos Williams 1:28.959 + 0:00.644 5 A. Davidson Eng Honda 1:29.193 + 0:00.878 6 P. de la Rosa Sp McLaren 1:29.376 + 0:01.061 7 N. Heidfeld Dui BMW Sauber 1:29.780 + 0:01.465 8 S. Vettel Dui BMW Sauber 1:29.964 + 0:01.649 9 R. Doornbos Ned Red Bull 1:30.391 + 0:02.076 10 N. Jani Zwi Torro Rosso 1:30.576 + 0:02.261 11 R. Barrichello Bra Honda 1:30.838 + 0:02.523 12 G. Mondini Zwi MF1 1:30.846 + 0:02.531 13 S. Speed Usa Torro Rosso 1:31.416 + 0:03.101 14 C. Albers Ned MF1 1:31.475 + 0:03.160 15 T. Monteiro Por MF1 1:31.566 + 0:03.251 16 F. Montagny Fra Super Aguri 1:31.814 + 0:03.499 17 F. Massa Bra Ferrari 1:31.904 + 0:03.589 18 S. Yamamoto Jap Super Aguri 1:32.212 + 0:03.897 19 V. Liuzzi Ita Torro Rosso 1:32.497 + 0:04.182 VT2: 1 S. Vettel Dui BMW Sauber 1:28.091 - 2 F. Massa Bra Ferrari 1:28.164 + 0:00.073 3 J. Button Eng Honda 1:28.506 + 0:00.415 4 A. Davidson Eng Honda 1:28.598 + 0:00.507 5 R. Schumacher Dui Toyota 1:28.614 + 0:00.523 6 M. Schumacher Dui Ferrari 1:28.819 + 0:00.728 7 R. Doornbos Ned Red Bull 1:28.848 + 0:00.757 8 K. Raikkonen Fin McLaren 1:29.042 + 0:00.951 9 P. de la Rosa Sp McLaren 1:29.112 + 0:01.021 10 R. Barrichello Bra Honda 1:29.214 + 0:01.123 11 G. Mondini Zwi MF1 1:29.719 + 0:01.628 12 F. Alonso Spa Renault 1:29.741 + 0:01.650 13 N. Jani Zwi Torro Rosso 1:29.858 + 0:01.767 14 S. Speed Usa Torro Rosso 1:29.890 + 0:01.799 15 J. Trulli Ita Toyota 1:30.006 + 0:01.915 16 F. Montagny Fra Super Aguri 1:30.491 + 0:02.400 17 R. Kubica Pol BMW Sauber 1:30.502 + 0:02.411 18 G. Fisichella Ita Renault 1:30.504 + 0:02.413 19 A. Wurz Oos Williams 1:30.509 + 0:02.418 20 V. Liuzzi Ita Torro Rosso 1:30.551 + 0:02.460 21 M. Webber Aus Williams 1:30.775 + 0:02.684 22 C. Klien Oos Red Bull 1:30.889 + 0:02.798 23 N. Rosberg Dui Williams 1:31.015 + 0:02.924 24 T. Sato Jap Super Aguri 1:31.091 + 0:03.000 25 S. Yamamoto Jap Super Aguri 1:31.316 + 0:03.225 26 T. Monteiro Por MF1 1:31.519 + 0:03.428 27 N. Heidfeld Dui BMW Sauber 1:31.526 + 0:03.435 28 D. Coulthard Sch Red Bull 1:31.540 + 0:03.449 29 C. Albers Ned MF1 1:32.102 + 0:04.011 |
Dit vind ik toch wel één van de mooiste circuits in de F1, bocht 8. :o
|
Eindelijk weer Formule 1. Tijdens de GP van Hongarije was ik op vakantie, dus ik heb er weer super zin in nu. Ik heb wel de race later nog gekeken (opgenomen) maar niets is mooier dan een heel weekend lang toeleven naar het ultieme hoogtepunt op zondag (y).
Ik vind dit ook een heel prachtig citcuit, het zit heel erg goed in elkaar. Geniaal en het heeft zo ongeveer alles erin zitten: snelle bochten, langzame bochten, een soort hairpin, een chicane, een relatief kort recht stuk maar weer wel twee langere rechte stukken die gescheiden worden door de interessante bocht 13. En dan natuurlijk de ultieme bochtencombinatie 7-8-9. Wauw! Vorig jaar was het een super race. Op zaterdag al had Doorbos problemen, aan het eind van zijn kwalifiactierondje ging hij naar binnen, kwam vlak na de ingang van de pitstraat stil te staan waarna er heel veel zwarte rook uit zijn banden kwam, gevolgd door brand. Villeneuve veroorzaakte een rode vlag door in bocht 7 van de baan te schieten in zijn kwalificatierondje. Via de uitloopstroken kwam hij terug de baan op, maar slipte waarna zijn motor ermee stopte. Verder maakten Sato, Button en Schumacher ook een fout in de bochtencombinatie 7-8-9. Tijden lang niet zo'n leuke kwalificatie gezien. Uiteindelijk pakte Raikkonen de pole en hij was ook super snel in de race, die hij ook zou winnen. Dit komt uit mijn verslag van vorig jaar: "Ronde 21, Montoya stopt. Maar na het tanken blijft de slang in de tank vastzitten. Montoya rijdt wel weg en dus valt de lollypopman. Dan gaat de slang er toch uit en rijdt Montoya weg. Een angstig moment voor de McLaren monteurs." Montoya verliest die race nog veel belangrijke punten voor McLaren: "Montoya (P2) zet Monteiro op een ronde maar de Portugees verremt zich en tikt de achterkant van Montoya aan. Montoya slipt, maar weet op het nippertje voor Alonso de baan op te komen. Het verschil is teruggelopen tot 1,1 seconde. Nog twee ronden... Het verschil Montoya - Alonso is nog maar 0,8 seconde. Dan gaat Montoya te wijd door een de bocht (hoogstwaarschijnlijk door problemen met zijn auto als gevolg van de klap met Monteiro) en moet hij gebruik maken van de uitloopstroken. Als hij weer terug de baan op is, is Alonso er natuurlijk al voorbij." Raikkonen won de race, maar liep maar twee puntjes uit op Alonso, veel te weinig. Als Montoya tweede was geworden was Raikkonen vier punten uitgelopen. Het zou dit weekend echt super zijn als Alonso zou uitvallen en Schumacher zou winnen. Dan is het verschil met nog vier races te gaan opeens één punt. Dat zal een prachtig einde zijn. Alonso valt dit keer dus weer terug tegen het einde van het seizoen. Vorig seizoen ging hij in het laatste deel ook al minder presteren. |
Opvallend vind ik dat de 3rde BMW vaak de snelste is op vrijdag.
Eerst Kubica, maar nu ook Vettel, ik verdenk BMW ervan puur voor promoactiviteiten een niet legale bolide de baan op te sturen ;) |
25-8 - Robert Doornbos en Fernando Alonso zijn elkaar tijdens de tweede vrije training in Istanbul opnieuw in de haren gevlogen. Net als drie weken geleden in Hongarije ging er een twijfelachtige manoeuvre van Alonso aan vooraf.
Doornbos zat bij het uitkomen van de negende bocht in de slipstream van de Renault-coureur en de twee reden daarna naast elkaar naar de volgende bocht. Alonso koos voor de binnenkant om zo te voorkomen dat de Nederlander hem in zou halen. Het was duidelijk waarneembaar dat beide auto’s elkaar raakten. Volgens een reactie van Doornbos op Autosport was Alonso playing chicken. ,,Ik hoopte dat hij me zou laten gaan, zodat ik normaal mijn ronde af kon maken. Maar dat deed hij niet. Hij wilde kijken wie er het meeste lef had en dus als laatste zou remmen. Ik ben benieuwd wat hij er van vindt, want ik het vond een beetje jammer wat er gebeurde. We raakten elkaar wel, zeker weten.” In Hongarije moest Alonso zich na het incident komen verantwoorden bij de stewards, waarna hij twee seconden straftijd in de kwalificatie opgelegd kreeg. Het is niet bekend of de Spanjaard zich nu opnieuw bij de stewards moet melden. Wat Doornbos betreft hoeft dat niet per se. ,,Het was een kwestie van wie er het laatste durfde te remmen, dat was het wel.” Bron: www.formule1.info Beelden: http://www.youtube.com/watch?v=46cliw6GqRY |
Wat een kutventje is dat toch die Alonso, het wordt steeds erger met die gast (n) als het zo doorgaat ga ik nog hopen dat Schumacher het kampioenschap gaat winnen. :o
|
Mijn post in het vorige [F1] "Race" topic herzie ik.
Citaat:
Ga vooral zo door, over een paar jaar is Schumacher een heilige vergeleken met Alonso. |
Citaat:
Ik vind Alonso inderdaad al heel snel vervelend worden. Die berekendheid altijd.. Het gemak waarmee hij vorig jaar steeds tweede werd en niets probeerde uit te halen om eerste te worden. Het is super slim, maar het toont ook een vorm van arrogantie. Ik word wel gewoon steeds tweede en dan ben ik ook wereldkampioen. Altijd van die nietszeggende antwoorden in de persconferentie. En nu hij onder druk komt te staan begint hij steeds vaker te mekkeren. Weet iemand nog die breaktest die hij Coulthard een paar jaar geleden gaf? :eek: (y) Ik had zoiets nog nooit gezien. Coulthard moest heel heftig remmen en slipte van de baan af.. Over klotestreken gesproken. EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=fjSFWc9jpFg |
Ach ik heb Alonso altijd al een kutpauper gevonden, hoop dat ie er flink hard afklapt dit weekend. (y) ;)
|
Wat een kindje is het toch, die Alonso. Wel tekenend voor Doornbos dat hij zo reageert, sympathieke jongen lijkt me dat. In tegenstelling tot Albers, maar da's een ander verhaal.
Ik zeg: weer twee seconden straf voor Alonso. |
Citaat:
|
Pfff hou toch eens op met dat Albers gebash, hij is gewoon een perfectionist. :nono:
|
Kwali:
1 Massa, Felipe Ferrari 1:26.907 +0.000 17 2 Schumacher, Michael Ferrari 1:27.284 +0.377 17 3 Alonso, Fernando Renault 1:27.321 +0.414 20 4 Fisichella, Giancarlo Renault 1:27.564 +0.657 19 5 Schumacher, Ralf Toyota 1:27.569 +0.662 20 6 Heidfeld, Nick BMW 1:27.785 +0.878 20 7 Button, Jenson Honda 1:27.790 +0.883 23 8 Räikkönen, Kimi McLaren 1:27.866 +0.959 19 9 Kubica, Robert BMW 1:28.167 +1.260 20 10 Webber, Mark Williams 1:29.436 +2.529 22 11 Klien, Christian Red Bull Racing 1:27.852 +0.945 12 12 Rosa de la, Pedro McLaren 1:27.897 +0.990 11 13 Trulli, Jarno Toyota 1:27.973 +1.066 12 14 Barrichello, Rubens Honda 1:28.257 +1.350 12 15 Rosberg, Nico Williams 1:28.386 +1.479 12 16 Albers, Christijan Midland F1 1:28.639 +1.732 12 17 Coulthard, David Red Bull Racing 1:29.136 +2.229 7 18 Speed, Scott Scuderia Toro Rosso 1:29.158 +2.251 9 19 Liuzzi, Vitantonio Scuderia Toro Rosso 1:29.250 +2.343 8 20 Monteiro, Tiago Midland F1 1:29.901 +2.994 8 21 Yamamoto, Sakon Super Aguri 1:30.607 +3.700 7 22 Sato, Takuma Super Aguri 1:30.850 +3.943 5 Eerste pole voor Massa! Albers mooi in het tweede deel, al maakt het niet uit omdat hij terug gezet wordt net als Ralf. |
Albers: pri-ma.
Hopen dat die tweede man naast Alonso wordt :cool: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind het allebei mannetjes, maar Albers is een Gooisch mannetje, en die kan ik al helemaal niet uitstaan. Ze kunnen iig beiden niet tippen aan Verstappen, qua persoonlijkheid. Maar da's misschien door de streek waar hij vandaan komt - heb het idee dat iedereen daar aardig is :)
Voor morgen vrees ik een botsing tussen Alonso en Schumacher in de eerste bocht (die overigens verdacht veel lijkt op de eerste bocht van Interlagos) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Leuk dat Massa zijn eerste pole heeft gepakt, Schumacher staat vlak achter hem dus dat is goed voor Ferrari. Ik vermoed dat Massa morgen al heel snel Schumacher voorbij ziet komen/laat gaan. Dan wordt Schumacher in de rug gedekt door Massa. Gezien de race pace van Alonso en Schumacher verwacht ik dat Schumacher wint en Alonso door zijn strategie voor Massa terecht komt, als er tenminste geen ongelukken onderweg gebeuren. |
Massa's eerste pole, mooi voor hem. Ik had ook wel verwacht dat dat dit seizoen nog wel zou gebeuren. Ik verwacht morgen weer een race waarin de Ferrari's wegrijden van de Renaults en ze weer aantonen dat zij op dit moment de sterksten zijn. Dat zie je ook aan de tijdsverschillen in de kwali vandaag (Schumacher met een 1.25'er! (y) ). BMW doet het ook goed en ook Ralf rijdt een sterke kwali, maar ik denk dat hij licht is.
Albers doet dat ook weer goed, 16e, maar hij had toch zijn motor verwisseld? Kan me vergissen, want ik heb van de rest van het weekend nog niets gezien, maar ik hoorde Moll zoiets zeggen... Inderdaad een prachtig circuit, Turkije. :) |
Hij had inderdaad zijn motor verwisseld, dus hij moet achteraan beginnen. Ik zie Alonso er wel voor aan om Schumacher van het circuit af te kegelen bij de start.
|
Citaat:
|
Citaat:
Mooi dat Ferrari voor Alonso staat, hopen dat ze dat zo kunnen houden. Raikonen 8e valt me tegen, maar hij kán naar voren rijden, dus dan hoop ik dat dat straks ook gaat gebeuren. |
Citaat:
|
Klote safety-car. :mad:
|
Jammer dat Schumacher niet meer voor Alonso kwam en jammer dat Albers er nog afging, en al helemaal jammer dat Raikonen weer epch had, verder erg spannende race! (y)
|
Inderdaad, het was tenminste wel een leuke race. En ik gun Massa zijn overwinning wel, sympathiek mannetje.
|
Hele leuke race, spannend tot het einde! :) Bij de start was het al een chaos, veel mensen met pech. Vanaf de safety-car situatie veel mooie gevechten gezien, vooral in het midden van het veld. Albers reed ook prima mee (zelfs op een gegeven moment rondetijden waaraan hij zich met de coureurs van andere teams kon meten) maar het was zonde dat-ie nog een keer moest stoppen en daarna zelfs uitviel. Hij had vandaag beter verdiend. Tenslotte nog het gevecht tussen Schumacher en Massa, wat me terug deed denken aan Imola vorig jaar, maar toen was de druk op Alonso nóg hoger. Uit dit duel kwam opnieuw Alonso als "morele" winnaar omdat hij 2 punten uitloopt op Schumacher.
Trouwens, fantastisch voor Massa, zijn eerste GP-overwinning. De laatste races ging het al goed met hem, dus dit is gewoon loon naar werken. Toch had Ferrari natuurlijk een 1-2 willen hebben, maja door die safety-car-situatie ging dat niet. Of ze hadden Schumacher alleen als eerste naar binnen moeten halen, maar dan hadden ze het helemaal verneukt voor Massa, wat hij helemaal niet verdiend had. Alonso staat nu 12 punten voor, maar de strijd om de constructeurs is nóg spannender. Ik voorspel dat Ferrari die nog wel gaat winnen. Opvallend trouwens hoe koeltjes Schumacher en Alonso tegen elkaar zijn na een race. Het zijn zeker niet elkaars beste vrienden! |
Citaat:
Heel leuk voor Massa dat hij gewonnen heeft. Ik vind het altijd leuk als een coureur zijn eerste overwinning behaalt en ik gunde het hem ook wel =). Ik had het echt zo lullig gevonden als hij Schumacher er voorbij had moeten laten alleen maar vannwege het wk. Je neemt iemands eerste overwinning toch niet weg?! Schitterend gevecht tussen Schumacher en Alonso op het laatst. Echt heel mooi om te zien. Alonso heeft goed gebruik gemaakt van de omstandigheden, maar ik vond het niet minder dan normaal dat ze Massa voorrang gaven bij die pitstop. Hij reed tenslotte aan de leiding. Maar het scheelde wel ontzettend weinig op start/finish. Het podium was ook erg mooi. Om te zien hoe Massa blij was =) en een halve fles champagne over zich heen kreeg =). Maar oké, Alonso is dan misschien wel iets uitgelopen, hij is er echt nog lang niet. Het volgende circuit is Monza, je kunt wel zeggen dat het zowat in de achtertuin bij Ferrari ligt. het zou me niet verbazen als de Ferrari's daar oppermachtig zijn... |
Citaat:
|
Super race weer, er gebeurde vanalles het het was heel leuk om te kijken. Prachtig circuit blijkt maar weer, je kunt hier heel veel verschillende lijnen rijden en ook prachtige duels uitvechten.
Heel erg goed van Massa, ik ben wel blij dat hij heef gewonnen. Mooi ook dat hij ongeveer moest huilen tijdens het volkslied en ook nog eventjes tijdens de persconferentie. Over de tactiek van Ferrari; het verbaast me eigenlijk dat ze Schumacher niet vóór lieten gaan bij de eerste pitstops. Dan had Schumacher waarschijnlijk gewonnen en was hij minstens twee punten uitgelopen op Alonso en het goede restultaat van het team Ferrari zou er dan ook zijn. Als je bedenkt dat ze in Oostenrijk 2002 wel ingrepen terwijl het helemaal niet nodig was, zou je denken dat ze het hier ook zouden doen op de een of andere manier. Maar nee. Uiteindelijk is dit de beste oplossing want volgende keer heeft Massa een slechte dag en dan wint Schumacher bij wijze van spreken. Ik vond het trouwens ook prachtig om te zien hoe Schumacher en Massa grote vrienden waren na de race. Heel mooi, ze gunnen het elkaar echt. Schumacher bedankte de eerste vraag op de persconferentie niet eens, hij begon gewoon Massa te feliciteren, waarna je even een arm van Massa in beeld zag verschijnen die Schumacher even meteen terugbedankte. Massa moest na zijn drie vragen nog even wat tranen wegvegen en toen keek hij naar Schumacher: super glimlach van Schumacher, zoals Mol het zei; een beetje vader-zoon achtig. Daaruit zou je ook nog op kunnen maken dat ze gewoon heel blij zijn met Massa en dat als Schumacher doorgaat, Massa waarschijnlijk ook blijft. |
Trouwens, ik decnk dat als Schumacher die fout in bocht 8 niet had gemaakt, waar hij 4 seconden verloor, het wel had gered.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als er in de laatste 4 races niets gebeurd qua uitval van Ferrari en Renault, dan geef ik Ferrari duisent meer kans dan Renault. Massa is in een topvorm, Schumacher en Alonso zijn constant, maar Fisichella kan niet meekomen. Ferrari heeft bij wijze van spreken 2 coureurs die voor het podium kunnen gaan. Ferrari wint.
|
Citaat:
Verder denk ik ook dat Ferrari kampioen gaat worden, je ziet het het de laatste paar races gewoon gebeuren. Renault wordt minder, precies net als vorig jaar en Ferrari wordt wat sterker, net zoals McLaren vorig jaar. Alleen nu is de tegenstander van Renault op tijd en hebben ze minder pech. Renault lijkt wel te blijven hangen in de ontwikkeling aan het einde van het seizoen. Terwijl Ferrari elke race weer sneller is dan Renault. In het begin was dat echt andersom. En je ziet ook nog hoe snel je race verprutst is als je naar de start van Fisichella kijkt. Dat kan Alonso ook gebeuren want zo vaak start hij niet meer helemaal vooraan. Zelfs deze start moest hij moeite doen om niet tussen de Ferrari's klemgereden te worden. Als er zoiets gebeurt en Schumacher rijdt naar een podium dan wordt het gat echt met grote stappen kleiner. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:55. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.