![]() |
Literatuur 1880 - 1940
Wie weet voor mij een goed (liefst niet al te dik boek) uit de periode 1880 - 1940? Ik heb namelijk zelf echt geen idee qua titel... weet echt niet wat nu een leuk boek is.
|
Probeer eens Couperus.
|
Niet iedereen kan het waarderen, maar ik vond 'Van de koele meren des doods' van Frederik van Eeden een juweel. Echter, niet zozeer te omschrijven met de term 'leuk'.
|
Ah, en ik hoorde dat Psyche van Couperus wel 'leuk' te noemen is; een sprookjesroman zegmaar.
|
Je kan best wat van Couperus lezen dan, maar ik zou geen Eline Vere doen, die is enorm dik.
Maar als je van Naturalistische romans houdt is het wel leuk om te lezen, maar zo af en toe langdradig. |
Je kan ook iets nemen van Ferdinand Bordewijk bijvoorbeeld Bint of Knorrende beesten die twee zijn toegankelijker dan Blokken (zit veel symboliek in leest niet echt lekker) die vaak bij elkaar in één bundel zitten. Zeker niet al te dikke boekjes.
|
Ik vond Blokken juist geweldig, die andere twee vond ik minder.
Ik heb de Stille Kracht van Couperus gelezen, vond ik niet zó geweldig, maar valt wel in die periode en is niet al te dik;) |
tot 1940? Kijk eens naar Simon Vestdijk. Terug tot Ina Damman is nog best lekker te lezen.
|
'Noodlot' van Couperus leest echt lekker weg en het telt slechts 150 pagina's. :)
|
Citaat:
Bordewijk vond ik dan weer suf :P |
Karel ende Elegast
Marieken van Nimwegen Lanceloet Van den vosch Reinaerde Elckerlyck Gijsbrecht van Amstel Bredero - Spaanse Brabander Sara Burgerhart Multatuli - Max Havelaar De schoolmeester Paul van Ostaijen - Musichall Carry van Bruggen - Eva Slauerhoff - Het leven op aarde (als ik even uitga van wat mijn docent literatuurgeschiedenis de 'beste literatuur ooit!' vindt) De nagelaten bekentenis van Marcellus Emans schijnt erg goed te zijn. (netjes geëdit :bloos: ) |
Citaat:
|
Sorry, verkeerd overgenomen. Ontdekte pas later de vergissing :bloos:
|
Citaat:
Citaat:
Ontopic: Ik kan je "van oude mensen, de dingen die voorbijgaan" van Couperus aanraden. kijk ook hier eens |
Ik heb "de Kleine Johannes" van Frederik van Eeden gelezen die is makkelijk leesbaar, bevat weinig bladzijden en het is een leuk sprookjesachtig verhaal
|
chill hier heb ik wat aan ik moet nog drie boeken lezen voor me leesdossier en 2 daarvan uit 1880-1940 hier heb ik echt wat aan.thanks vererbody
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:23. |