![]() |
NS heeft groot tekort aan treinen
AMSTERDAM/DENHAAG - De Nederlandse Spoorwegen hebben te weinig personeel en te weinig materieel om de omstreden dienstregeling 2007 goed uit te voeren. Het materieeltekort is zo nijpend dat eenvijfde van de vijfduizend dagelijkse treinen te klein is om alle reizigers goed te kunnen vervoeren, vierhonderd treinen worden door de NS aangemerkt als ‘zeer serieus te kort’ en vijftig dagelijkse treinen worden geoormerkt als ‘crisistrein’.
Dat staat in een vertrouwelijke interne brief van 18 augustus 2006 van het hoofd planning van de spoorwegen aan productiedirecteur Nol Groot van NS Reizigers. Volgens hoofd planning Léon Jansen is er tevens ‘een groter tekort aan machinisten en conducteurs dan was voorspeld’. De Tweede Kamer en de vakbond FNV Bondgenoten zijn bang voor een chaos op het spoor. ‘De toestand is erg zorgwekkend. Reizigers en personeel zouden zich wel eens tegen de NS kunnen keren’, zegt bestuurder Roel Berghuis van FNV Bondgenoten. Hij vreest dat de perrons straks overvol raken en dat het proppen wordt om in de trein komen. ‘Dit sterkt me in de gedachte dat het straks een puinhoop wordt’, zegt PvdA-Kamerlid Dijksma. Ze noemt de inhoud van de memo ‘redelijk ernstig’. Een NS-woordvoerder wijt de materieelproblemen aan de onverwacht sterke groei van het aantal treinreizigers. Die bedroeg over het eerste half jaar 7 procent. Om de pijn te verzachten, gaat de NS honderdvijftig oude treinstellen inzetten die nu nog in de remise staan. Mogelijk worden ook nieuwe treinstellen gekocht of geleast. Verder zit er straks nog maar een conducteur op zes treinstellen. Nu is dat een conducteur op vier treinstellen. Conducteurs vrezen dat het zwartrijden weer gaat toenemen. De dienstregeling 2007, die op 10 december 2006 ingaat, is omstreden. Treinreizigers naar het noorden en oosten zijn langer onderweg en op tal van trajecten moet vaker worden overgestapt. Daartegenover staat dat er meer treinen gaan rijden, dat de punctualiteit met 1,5 procent verbetert en de frequentie vooral in de Randstad toeneemt. Tot ongenoegen van de Kamer keurde staatssecretaris Schultz de dienstregeling eind augustus op eigen houtje goed. Kamerleden konden geen wijzigingen meer doorvoeren. Zij worden inmiddels overspoeld met boze e-mails. GroenLinks-Kamerlid Duyvendak ontving er tachtig, na een oproep aan reizigers om de dienstregeling van 2006 en 2007 met elkaar te vergelijken. ‘Ik ben me rot geschrokken van het beeld dat oprijst. Tot nu toe kenden we nog maar het topje van de ijsberg.’ De Kamer praat woensdag met minister Peijs van Verkeer over de nieuwe dienstregeling. Ze vervangt staatssecretaris Schultz die met zwangerschapsverlof is. Test je eigen reis in 2007 |
Wat een ramp.
|
Als je regelmatig met de trein gaat kan het inderdaad flink irritant zijn om iedere keer in een overvolle of vertraagte trein te zitten.
|
Te weinig rails voor genoeg goederenvervoer, achterstallig onderhoud, te weinig personeel, te weinig treinen, te weinig punctualiteit, te weinig service.
Kunnen we het niet beter hebben over wat het spoor wel heeft? |
Ik reis niet veel met de trein, alleen naar huis toe in het weekend. Gelukkig veranderd er voor mij helemaal niks. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk overigens dat er wat geld in de spoorwegen gepompt zal moeten worden. De NS is duidelijk niet in staat om zelf zijn boontjes te doppen. Voor de infrastructuur ziet het er verder ook niet echt goed uit. Behalve dan dat over een jaartje de Betuwelijn open gaat en dat meer winst voor NS Cargo zal betekenen is er weinig goed nieuws te melden. |
Citaat:
Tot zover het spoor als onze redder van het fileprobleem. ;) |
Dit is meer een kantine-topic...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik reis redelijk vaak met de trein, vanuit noord limburg richting utrecht/amsterdam, en het wordt er alleen maar slechter op. Meer overstappen, langere reistijden. Wat was er mis met die prachtige trein Nijmegen - DEn Helder, via Arnhem, Utrecht, Amsterdam? Hebben ze 10 minuten naar voren gehaald. Enige voordeel is dat ze nu wel de treinen elke 30min laten rijden, en niet na 25 en 35. Wat was dat altijd irritant zeg. Je wist nooit hoe laat je nou precies aan zou komen omdat je altijd je trein net wel of net niet haalde. Nu is het tenminste zeker. (1:47 uur ipv 1:30 of 2:00 (n) )
Ik ben er dus niet echt blij mee. Dan heb ik nog liever de huidige dienstregeling. In de randstad was de frequentie van treinen toch al redelijk goed volgens mij. Langere reistijd naar non-randstad is niet echt mooi, dat duurde toch al een hele tijd. |
Citaat:
|
"Beste" is ook maar relatief, het ligt er maar aan natuurlijk welke criteria je handhaaft. Qua dekking zullen we zeker wel bij de top zitten, en qua veiligheid ook, maar wat stiptheid betreft kunnen we nog een hoop leren van de Japanners, hoewel die dan weer problemen hebben met overvolle treinen in de spits in de steden.. :D
http://www.drippinglotus.com/images/...eeze-thumb.jpg |
Voor mij maakt de nieuwe dienstregeling qua reistijd weinig uit, maar als er te weinig treinen zijn kan de toch al bedenkelijke betrouwbaarheid van de NS nog meer dalen. Even kijken wat ik irritanter vind, dat, of het rechtse huilerige gezeur 'dat links altijd tegen grote infrastructurele projecten is'. Ja, een Betuweroute of een HSL-Zuid gaat de betrouwbaarheid van normale reizigersdiensten niet vergroten nee.
|
Citaat:
En Groot-Brittannië kent verhoudingsgewijs exorbitant hoge aantallen vertraagde en verongelukte treinen. Duitsland gaat wel lekker snel in het westen en de treinen zijn comfortabeler dan hier, maar dan betaal je ook het dubbele. Zuid- en Oost-Europa kennen minder comfort en een minder uitgestrekt netwerk. Ook rijden er dagelijks minder treinen. België en Luxemburg zijn op zich wel aardig, ware het niet dat daar, evengoed als hier, een aantal trajecten voor verbetering vatbaar is. Over Afrika, Zuid-Amerika, Noord-Amerika en Azië hoef ik het vast niet te hebben. |
Ik moet wel vaker overstappen en ben iets langer onderweg, maar zo onoverkomelijk vind ik dat niet. Ik kan nu, als ik naar mams onderweg ben, een station eerder uitstappen (Apeldoorn Osseveld wordt dit najaar opgeleverd), wat mijn moeder weer veel omrijden en files bespaart. Moet ik wel een kwartier wachten in Deventer, maar vroeger waren sommige treinen net op tijd binnen en sloot de conducteur van de aansluitende trein preventief zijn deuren. Dat scheelt me dus ook weer.
En geen trein meer van Groningen naar Amsterdam Centraal, dat doet me weinig. Op Schiphol kom ik vaker. Bovendien, hoeveel mensen zijn van Amsterdam C afhankelijk? Met de metro vanaf Duivendrecht kan ook en is soms sneller. Overstappen op andere treinen kan daar, of in Amersfoort of Utrecht. Dus laat maar komen die nieuwe dienstregeling! |
ik ga altijd ruim van te voren weg zodat als er vertragingen zijn er niks aan de hand is en zo niet... ach dan kan ik nog even in de stad hangen
|
dat wordt lekker eerder opstaan en langer in de trein zitte...
doet de NS dan niets goed... |
Citaat:
De Betuweroute is overigens voor vrachtvervoer. Geen snellere dienstregeling door, maar we worden er op den duur wel smerig rijk van omdat het de distributie van de haven van Rotterdam zal ontlasten. Bovendien voert het door naar Oost-Europa, waardoor het de concurrentiepositie van de haven van Rotterdam ten opzichte van de belangrijkste concurrent, Hamburg, zal verbeteren. |
kunnen ze die extra opbrengsten niet gebruike voor meer infrastructuur ofzo?
|
Citaat:
Dat materieeltekort is natuurlijk slecht en het spoor is nodig aan onderhoud toe, maar op zich staat de teneur van de dienstregeling me wel aan. Mensen die van oost naar west en van noord naar zuid reizen, zijn toch al lang onderweg. Als je in het weekend toch al twee uur moet treinen, boeit het dan echt dat je twintig minuten later bent? Daarentegen gaat de frequentie in de Randstad omhoog, wat goed is. Daar wonen nu eenmaal de meeste mensen en wordt het grootste deel van de omzet van Nederland gedraaid. Het is dus belangrijk dat forenzen snel van en naar hun werk kunnen komen. Bovendien is de Randstad al veel meer verstopt door auto's. Het is dus goed om mensen daar de trein in te krijgen. |
Citaat:
|
vind je niet dat het hier de verkeerde kant op gaat met de infrastructuur?
het wordt steeds drukker op de wegen en in de treinen etc. maar er wordt naar mijn idee vrij weinig aan gedaan... |
Citaat:
Overigens hebben we nog steeds een van de beste wegennetten van de wereld. Behalve dan dat er teveel files zijn en te weinig alternatief vervoer is er weinig op aan te merken. |
De enige stad die daadwerkelijk vaart maakt met een serieuze infrastructuur is Rotterdam. Nieuwe metro, heel nieuw Randstadrail-netwerk, aansluiting op de HSL...dat komt wel goed, maar er zijn ook steden waar het door gezeik door omwonenden e.d. tegen wordt gehouden.
Dat probeerden ze hier ook, die zeik-omwonenden, gingen een beetje mekkeren over een tunnelwand die zou lekken. Ga anders even om jouw kleine rothuisje de vooruitgang tegenhouden, waarom niet (y) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat was toch al lang bekend?
Overigens ben ik wel benieuwd wat voor materieel er geleased gaat worden in het buitenland. Het ontbreken van rijdend personeel is de eigen schuld van de ns, aangezien veel 'oud' personeel enkele jaren (volgens mij tot en met vorig jaar) geleden heel aantrekkelijk met de VUT (dat heet niet meer zo, kan even niet op de nieuwe naam komen). Het verminderen van het aantal conducteurs is hier natuurlijk een logisch gevolg van, tezamen met het geld dat het oplevert om te gaan bezuinigen op rijdend personeel. @Nare man, de Noord-Zuid lijn in Amsterdam? Het bouwen van een geheel nieuw Amsterdam Zuid/WTC? De Utrechtboog? In Amsterdam worden er ook infrastructurele maatregelen genomen. In Utrecht wordt helaas nog steeds 'gekeken' naar een plan om daar wat treintjes heen en weer te laten rijden tussen de voorsteden. Om nog even in te gaan op 'wie heeft het beste spoorwegnetwerk ter wereld', waar meet je dat aan? Polen en Tsjechië hebben een goed dekkingsgebied, maar veel verouderd materieel. In Japan wordt zeer stipt gereden, maar dat kent vanwege de hoge intensiteiten ook haar nadelen. In Nederland rijden gemiddeld wordt wel het meest gereden per kilometer, maar of je daar aan af kan lezen dat Nederland het 'beste' netwerk ter wereld heeft? |
Citaat:
|
idd, als het een echt goed spoorwegsysteem zou zijn kon je gewoon op tijd ergens aankomen, maargoed zulke wonderen zijn nou eenmaal onmogelijk bij de NS ;) vooral met te weinig personeel en wagons (lekker slim ook)
kunnen ze niet wagons bijkopen of meer personeel aannemen ofzo? |
Citaat:
Belgie is veel dunner bevolkt dan Nederland omdat het bewoonbare oppervlak veel kleinber is dan in Nederland. Belgie heeft daarom ook iets minder dan de helft aan kilometers spoor. |
Citaat:
Waar ik me nou echt aan kan ergeren is het klassen systeem. Als je vrijdag 's avonds naar huis wilt is de wagon altijd bommetjevol en staat iedereen op elkaar gedrukt in het gangpad en puilen de koffers en tassen tussen de banken uit, terwijl de 1e klasse vrijwel leeg is. Er zou al een hoop capaciteit vijgemaakt kunnen worden door dat eens af te schaffen.. het is sowieso een achterhaald idee. Niet voor niets dat steeds meer vliegmaatschappijen de 1e klas eruit sodemieteren op de korte vluchten. |
Citaat:
maar dat over 1e klas afschaffen is inderdaad wel handig, maar ik denk niet dat de NS overgaat tot zoiets, veel te koppig :o |
Citaat:
|
Klote zooi, ik ben nu 30 a 40 min langer onderweg op een van mijn gebruikelijke reistrajecten, richting nijverdal. (n)
|
oeh dat zuigt inderdaag
nja kben blij dat ik vrij weinig last ga hebben denhaag-leiden (hopelijk verkloten ze daar nix ;) ) |
Citaat:
Als men in Amsterdam zegt dat een tunnelwand schuift, dan doet-ie dat ook. ;) |
Citaat:
Citaat:
Vergeet niet dat het Centraal station in Rotterdam ook nog lang niet klaar is en de Randstadrail voorlopig ook nog niet rijdt (binnenkort wel een paar treintjes met een leuke randstadrailsticker, maar dat is hetzelfde als de Hofpleinlijn). Citaat:
De kwaliteit van een spoorwegennet kan je niet aflezen aan de kwantiteit. |
Als de treinen vol zijn, ga ik altijd in 1ste klas zitten. Ik heb er ook niet voor "betaald" om te staan.
|
Citaat:
|
Ik vind de eerste klasse kleiner maken een goed idee, maar helemaal afschaffen? Nee. Eerste klasse oefent tenminste nog enige aantrekkingskracht uit op zakenreizigers en bepaalde rijkere forenzen die anders met de auto zouden gaan.
|
Citaat:
En de ingekorte zesbakkige VIRM ('nieuwe dubbeldekker')hebben vaak nog teveel eerste klasse, maar ook daar wordt aangewerkt, zodat deze treinstellen binnenkorte weer een normale hoeveelheid eerste klasse hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nederland heeft inderdaad een betere 'dekking' dan België, dat klopt ook wel. Machinisten schijnen aan het spoor te kunnen merken wanneer zij Duitsland in rijden, dan rijden zij opeens wel recht en zonder 'bobbels'. Of dit een fabeltje is, weet ik eerlijk gezegd niet. :o |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:20. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.