Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Onterecht salaris gehad (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1465766)

..:PieP:.. 30-08-2006 11:18

Onterecht salaris gehad

Ik heb een maand of 2 geleden gesolliciteerd bij een gedrijf voor een vakantiebaantje, maar omdat ik plotseling niet meer tijdelijk in dienst kon treden, maar alleen maar met een vast contract ging het hele gebeuren niet door. (Naar mijn mening is het echt één en al rotzooi daar, want het beloofde salaris bleek ook ineens veel lager te liggen en er zijn nog meer dingen voorgevallen.)

Maar nu heb ik een week geleden een brief gehad waar in stond dat ik een maand in dienst ben geweest en heb daar een salaris van 104 euro aan overgehouden.. Nou vind ik zelf dat ik nogal aan het lijntje ben gehouden en dat ze mn tijd hebben verspild en daar vind ik dit wel een mooie vergoeding voor.
Moet ik het terugstorten? Wat voor risico loop ik als ik dat niet doe?

Poepkind 30-08-2006 11:25

Citaat:

..:PieP:.. schreef op 30-08-2006 @ 12:18 :

Moet ik het terugstorten? Wat voor risico loop ik als ik dat niet doe?

Ja en Nee,
Ze kunnen je niks maken punt. Als jij ergens geld naartoe overmaakt ben je dat geld gewoon kwijt. Ze kunnen hoog en laag springen maar ze krijgen het nooit meer terug. En tsja je zou het moeten terugstorten uit ethische overwegingen, maar dat doe je natuurlijk niet :evil:

..:PieP:.. 30-08-2006 11:32

Maar kan ik er geen boete over krijgen?

remy476 30-08-2006 11:44

hou dat geld gewoon .wat boeit jou dat :o

muisjeisthuis 30-08-2006 11:51

Misschien hebben ze jou gegevens wel door elkaar gehaald met die van een medewerker die nu op z'n geld wacht. Als dat het geval is zal die medewerker zeker gaan klagen en dan hoor je er wel wat van. Misschien moet je gewoon een maandje of twee wachten en als je d'r dan niets van hebt gehoord houd je het gewoon.

muisjeisthuis 30-08-2006 11:53

En wat betreft die boete, gewoon ontkennen dat je doorhad dat dr geld was gestort.

martijn1985 30-08-2006 14:15

Citaat:

Poepkind schreef op 30-08-2006 @ 12:25 :
Ja en Nee,
Ze kunnen je niks maken punt. Als jij ergens geld naartoe overmaakt ben je dat geld gewoon kwijt. Ze kunnen hoog en laag springen maar ze krijgen het nooit meer terug. En tsja je zou het moeten terugstorten uit ethische overwegingen, maar dat doe je natuurlijk niet :evil:

Helaas. Dat verhaal gaat toch niet echt op. Als iemand geld naar jou overmaakt dat ze je niet verschuldigd zijn spreek je van een onverschuldigde betaling. Die betalingen zul je altijd terug moeten betalen.

Artikel 6:203 van het burgerlijk wetboek

Burgerlijk Wetboek 6 (BW6)
Artikel 203 | BW6, Boek 6, Titel 4, Afdeling 2
1.
Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.

2.
Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.

3.
Degene die zonder rechtsgrond een prestatie van andere aard heeft verricht, heeft eveneens jegens de ontvanger recht op ongedaanmaking daarvan.
bron: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/s36027601.html[/SIZE]

justhanna 30-08-2006 14:27

Gewoon hopen dat ze er niet achterkomen :)
Zo ben ik vorig jaar 2 keer uitbetaald voor 3 dagen die ik had gewerkt,
en dat geld hebben ze nooit teruggevordert (y)

T_ID 30-08-2006 14:28

Citaat:

remy476 schreef op 30-08-2006 @ 12:44 :
En dan terugvordering+rente voor je kiezen krijgen op een moment dat je dat geld al hebt uitgegeven? Lekker advies geef jij.

Ontopic: je hebt geen recht op dat geld. Terugstorten is slim, dit om terugvordering te voorkomen.

Aan de andere kant... Als het bedrijf van mening is dat je er een maand in dienst bent geweest dan is er dus sprake van het verrichten van werk, en van betaling daarvoor, dan is het geen fout bij overmaken van geld.

Ik zou informeren bij het bedrijf hoeveel uur je precies bij ze gemaakt hebt. Als ze jouw urennotatie bevestigen dan is dat geld terecht, blijkt dat dienstverband een administratiefout, dan zul je ook op het geld geen recht hebben.

nare man 30-08-2006 18:53

Citaat:

remy476 schreef op 30-08-2006 @ 12:44 :
Jouw sig in combinatie met deze post deed mij meewarig glimlachen.

coopergirl 30-08-2006 20:25

Ik heb afgelopen zaterdag per ongeluk dubbel huur overgemaakt. Daardoor ging ik opzoek hoe het zat..

Volgens de site van de postbank moet je eerst vragen of degene waar jij het geld naar over hebt gemaakt het wil terug storten. Doet deze dat niet dan moet je met papierrompslomp aantonen dat het geld inderdaad verkeerd is overgemaakt. De postbank zal dan namens jou bellen om te vragen of de persoon in kwestie het terug wil storten. Echter, de Postbank kan iemand niet dwingen...

Voor jou geldt het omgekeerde, maar hieruit trek ik de conclusie dat jij blijkbaar vrij sterk staat als 'geld-ontvangster'. Ik denk persoonlijk niet dat een bedrijf veel werk gaat maken van ''maar'' 104 euro..

ganralph 31-08-2006 12:23

Citaat:

T_ID schreef op 30-08-2006 @ 15:28 :
Als ze jouw urennotatie bevestigen dan is dat geld terecht...
en dan ook nog de belasting hierover terugvragen aan het eind van het jaar :cool:

ontopic: gewoon schriftelijk vragen hoe het zit. mochten ze je nu het geld laten houden maar over 1,5 jaar ineens alsnog komen zeuren, dan heb je iig zwart op wit dat ze het je eerst hebben bevestigd dat je het mocht houden.

FF4-Ever 31-08-2006 15:00

Je bent voor zover ik weet niet verplicht het geld uit eigen beweging terug te storten, enkel pas wanneer het bedrijf in kwestie het bedrag terugvordert.

Mijn advies zou zijn om het geld te houden, doch niet uit te geven. Wanneer na twee maanden het bedrijf het bedrag nog niet teruggevorderd heeft, is de kans klein dat zij dit nog ooit zullen doen. Als je zekerheid wil, kun je altijd een briefje sturen met de vraag of ze de betaling willen verklaren.

Gimme more beer 31-08-2006 15:29

Citaat:

coopergirl schreef op 30-08-2006 @ 21:25 :
Ik heb afgelopen zaterdag per ongeluk dubbel huur overgemaakt. Daardoor ging ik opzoek hoe het zat..

Volgens de site van de postbank moet je eerst vragen of degene waar jij het geld naar over hebt gemaakt het wil terug storten. Doet deze dat niet dan moet je met papierrompslomp aantonen dat het geld inderdaad verkeerd is overgemaakt. De postbank zal dan namens jou bellen om te vragen of de persoon in kwestie het terug wil storten. Echter, de Postbank kan iemand niet dwingen...

Voor jou geldt het omgekeerde, maar hieruit trek ik de conclusie dat jij blijkbaar vrij sterk staat als 'geld-ontvangster'. Ik denk persoonlijk niet dat een bedrijf veel werk gaat maken van ''maar'' 104 euro..

Het punt is dat je er natuurlijk wel werk van kunt maken. Het geld is immers niet van de ontvanger, maar van jou. Het is de vraag hoe ver je wilt gaan.

FF4-Ever 01-09-2006 00:07

Daarbij komt dat het uiteindelijk natuurlijk niet de Postbank is die uitmaakt of het geldbedrag moet worden teruggegeven, maar de rechter. Wat de Postbank in deze vindt is alleen maar relevant wanneer je zonder tussenkomst van de rechter de abusievelijke storting wil terugdraaien.

Afwezig 01-09-2006 16:08

Ik had ooit ook een keer per ongeluk een bedrag dubbel betaald.
Toen heb ik een mail gestuurd naar dat bedrijf en die maakte toen vriendelijke het verschudige (teveel betaalde) bedrag over. :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14.