![]() |
Wat zijn de eisen voor vwo-diploma? (aantal uren/vakken etc)
Beste mensen,
ik doe nu gymnasium6 op een gymnasium-school, maar het probleem is dat ik heel erg graag van latijn afwil, omdat ik het totaal niet kan. Nu hoorde ik vandaag het verhaal van mn mentor dat ik na alle CSE's (mocht ik inderdaad niet geslaagd zijn door latijn), buiten de school om, toch een vwo-diploma kan regelen. Maar dan zou Latijn dus niet meetellen, en vraag ik mij af of ik wel genoeg studie-lasturen heb gemaakt voor een vwo-diploma en of ik wel genoeg vakken heb in mn pakket. Ik ben dus eignelijk op zoek naar een lijst met de eisen van een vwo diploma, dus het totaal aantal uren wat je moest hebben, hoeveel vakken en hoeveel keuze vakken bij de profielen (of alleen van het profiel N&T) bij voorbaad dank, |
Als je nog een keuzevak hebt, naast Latijn bedoel ik, dan heb je geloof ik genoeg uren. Wij moeten iig een profiel met minstens één vak in ons vrije deel, en bij C&M twee. Als ik het goed heb.
|
Ik heb C&M met eén niet-CE examenvak (informatica) afgerond, blijkbaar verschillen de regels ook hiervoor per school...
|
Citaat:
Je moet een profiel hebben, plus 1 vak in je vrije deel. Al het andere is extra. Dus bv NG plus Frans 2 en Eco1, dan mag je of eco of frans laten vallen na je examen. |
Oh, okay. Maar sommige scholen stellen dus wel aanvullende regels. ;)
|
Citaat:
|
Het is niet zo dat je per se een extra vak moet nemen, zolang je maar genoeg SBU's volmaakt. Bij veel scholen zal dit dus betekenen dat je een extra vak moet nemen.
|
allereerst wil ik iedereen bedanken alvast voor zijn/haar reacties !
maar toch zou ik graag het exacte aantal uren willen weten wat je moet volgen, want het zit zo: ik doe nu N&T met frans1,2 en informatica en Latijn. Informatica is bij ons op school slechts 200uren, en frans1,2 is zelfs verplicht. Mijn mentor dacht dat informatica met haar 200uren niet zou qualificeren als keuzevak (dus ipv Latijn), maar hij heeft geen zin om het echt op te zoeken omdat hij erop staat dat ik gewoon mn diploma via school haal. Weet iemand teovallig ook of informatica met 200uren wordt gezien als 'echt' keuzevak? en is dit ook het geval met Frans1,2 als het verplicht is op je school? bedankt :D |
Op mijn school werd informatica (200 uur) gezien als een echt keuzevak, maar of dat dat ook op jouw school is zul je echt moeten navragen.
|
Citaat:
Dat het verplicht is op je school, heeft niks te maken met de eisen die standaard zijn. Voorbeeldje: een school kan ook wel zeggen, wij krijgen de roosters niet rond als iedereen maar wat kiest. Dus iedereen doet maar verplicht arabisch en dan heeft iedereen zijn keuzevak al binnen. Het woord 'keuze' zegt hier niet zoveel. |
Ik zou even contact opnemen met het LAKS hiervoor, die hebben ongeveer een antwoord op elke vraag en kunnen je een helder antwoord geven conform de wet. Daarnaast hebben ze vast ook een idee hoe je dat zou kunnen aanpakken.
(website LAKS is: www.laks.nl voor contact info) |
Citaat:
Bel het LAKS dus maar even, daar weten ze d'r wel raad mee :p. |
Waarom contact opnemen met LAKS? Gewoon even langs je decaan lopen en vragen om het officiele landelijke examenreglement. Dus niet de aanvullende regeltjes van de school. De exameneisen zijn landelijk vastgelegd en daar mag een school niet van afwijken.
Daarin staat precies aan welke eisen je moet doen om een diploma to kunnen ontvangen. |
Citaat:
|
Citaat:
http://www.ib-groep.nl/particulier/I...examen_vwo.asp |
Kortweg, voor je VWO NT diploma moet je hebben:
Nederlands Engels Geschiedenis1 Frans1 Duits1 Gym CKV of KCV Maatschappijleer1 ANW Natuurkunde1,2 Scheikunde1,2 WiskundeB1,2 + 1 keuzevak. Als jij Frans1,2 en Informatica hebt dan zit je gewoon goed als je ze beide haalt, zelfs als je er één haalt dan is dat prima. Ik weet alleen niet hoe het met KCV zit, als je latijn laat vallen. |
Ik weet nog wel dat ze bij ons zeiden dat je bij N&T geen keuzevak hoefde, maar mocht wel :confused:
|
Citaat:
|
Jep zoiets is het bij ons dus ook, je hoeft geen keuzevak te kiezen, maar je bent verplicht om of duits2 of frans2 te kiezen.
Ik ga zo even een mailtje sturen aan LAKS hoe het dan zit met KCV, want CKV heb ik nooit gehad en KCV heb ik al als voldoende afgesloten. Of weet iemand hier hoe dat zit? In ieder geval allemaal hartstikke bedankt voor alle moeite die jullie al hebben gedaan en jullie vriendelijkheid :D dat waardeer ik echt |
Ik heb KCV gedaan en nooit CKV, met C&M, bij ons op school mocht dat zo. Volgens mij is KCV ook voldoende.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:48. |