![]() |
Donkere nageltjes knippen
Mijn konijn heeft hele lange nageltjes, maar ik durf ze niet te knippen (met zo'n speciaal schaartje/tangetje) omdat zn nageltjes donker zijn en zie ik dus niet waar ik moet knippen.
Hoe los ik dit op? |
Je kunt als het goed is sowieso veilig knippen tot waar de vacht begint :)
|
Niet teveel tegelijk knippen en als het gaat bloeden evt Maizena of (ik ga dat potje even zoeke, kom ik op terug) gebruiken om het bloeden te stelpen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Elke dag een milimeter :p (y)
Hou er rekening mee dat als je te weinig knipt het leven ook verder groeit en je dus niet meer verder kúnt knippen door jouw toedoen. |
Citaat:
|
Tot de haargrens is echt veilig hoor. Ik probeer ook wel eens een beetje verder te knippen, je merkt snel genoeg (nog voordat je echt geknipt hebt) of je te ver zit of niet :o Maar dan zit ik meestal al wel een stukje 'in' hun vacht.
|
"bio-groom Sure Clot."
Even vragen bij de grotere dierenspeciaalzaken, DA of evt bij trimsalons. Voor áls je in de fout gaat, dit poedertje brandt het nageltje gelijk dicht. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Heb jij een dierenboederij (of hoe je dat noemt) in de buurt? Bij ons kan je het ook daar (ik geloof, gratis) laten knippen. Misschien bij jou in de buurt ook. :)
|
Je kan even naar de da om ze te laten knippen, of misschien iemand die je kent, die zelf konijnen heeft, en het wel durft?
|
Het is niet zo moeilijk, je moet het alleen even durven en niet al te voorzichtig zijn. Ik leg ze altijd op hun rug op mijn knieën, hou ze dan met een hand tegen zodat ze niet al te erg kunnen gaan spartelen en met mijn andere hand knip ik. Meestal blijven ze behoorlijk rustig liggen, hoewel ze 'van nature' het echt niet leuk vinden om zo op hun rug te liggen.
Ik geef ze altijd iets lekkers als ze klaar zijn en dan is er niks aan de hand :p |
Mijn cavia's hebben ook nageltjes die niet donker zijn dus daar vergelijk ík het mee. Ik knip de vleeskleurige eerst en daarna de donkere en meestal laat ik ze voor de zekerheid een stukje langer. Doodeng om ze op die manier pijn te doen:bloos:
|
Citaat:
Is het niet, is een natuurlijke substantie die vocht keihard maakt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
in ieder geval niet naar de dierenarts gaan daarvoor ;)
de dierenarts kan net als jij niet zien waar het leven precies ophoudt, dus hij zal het ook op de gok doen maar vraagt er wel gelijk weer knaken voor Heb trouwens van veel mensen gehoord dat als ze dan toch in het leven hadden geknipt dat ze heel snel de soldeerbout er tegenaan hielden. Het klinkt wel erg, maarja als je de keuze hebt tussen heel,heel veel bloed of 2 sec branden is de keuze snel gemaakt... Bij honden is het ook zo dat als je ze veel op het asfalt/stenen laat rennen dat je dan vrijwel nooit de nageltjes hoeft te knippen. misschien een idee om konijnenraces op straat te houden? hoef je de nageltjes niet meer te knippen ;) :D |
Citaat:
|
Ik hield altijd een blokje zeep bij de hand als ik nagels ging knippen. Naar het schijnt stopt dat ook het bloeden mocht je verkeerd knippen.
|
Citaat:
Je knipt op dat moment in een ader, dat wel maar die ader schiet terug zodra je daar per ongeluk in geknipt hebt. Ok, het doet eventjes pijn bij het konijntje maar als die ader teruggeschoten is, zullen zn nageltjes de volgende keer niet meer zo lang groeien. Het bloeden stopt ook redelijk snel nadat je het gestelpt hebt. Althans, niet die ene nagel ;) ps: ik heb ook een konijntje dus ik weet heel goed hoe je je voelt als het op knippen van die nageltjes aankomt. Ik ben ook altijd bang dat ik hem pijn doe, en het is me zelfs ook al een keertje overkomen dat ik m per ongeluk pijn deed tijdens het nageltjes-knippen *lees verhaal boven* Maar ik heb ook al eens mezelf in de vinger geknipt omdat ik bezig was met een schaar (zo'n speciaal knipding had ik toen nog niet) en hij trok ineens zn poot terug! Ik wilde liever mezelf pijn doen dan dat ik hem pijn zou doen dus nu is er zo'n schitterend V-vormig litteken te bewonderen in mn wijsvinger :D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:14. |