![]() |
Teek
Ik had een teek in mijn zij zitten, het lichaam hebben we eruit kunnen halen, alleen de kop zit heel erg vast en wil niet loskomen.
Nu is mijn vraag of dit erg is, gaat het vanzelf een keer eruit of moet ik hem eruit laten halen? |
Die kop moet er wel degelijk uit en wel binnen 24 uur. Zo niet dan heb je een kans op de ziekte van Lyme.
|
Citaat:
Volgende keer een tekenpen (goed) gebruiken :) |
Citaat:
Die kans, en de kans op vele andere ziekten/aandoeningen heb je zowiezo al omdat je de teek er niet goed uitgehaald hebt. Zelfs als je er nu geen last van hebt, kun je na 3 maanden nog klachten krijgen van een tekenbeet. De teek moet er zowiezo helemaal uit gehaald worden, anders gaat het ontsteken. Ook moet je opletten dat wanneer de teek er helemaal uit is, er geen rare verkleuringen/kringen komen om het wondje heen. Anders toch maar even langs de huisarts gaan. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
@ts zorgen dat die kop er wel uit gaat en ook opschrijven wanneer je die teek vond/verwijderd hebt en waar die zat, en dat papiertje bewaren. Ook die plek goed in de gaten en als je een rode kring op de plek waar die teek zat krijgt moet je naar de huisarts gaan. |
Ik weet niet hoe lang de teek erin gezeten heeft, hij was nog niet zo dik. Mn moeder heeft er met een pincet uitgedraaid (normaal gesproken gaat dat altijd perfect...).
Ik zal maandag even langs de huisarts gaan. Bedankt voor de snelle reacties (y) |
Citaat:
|
En als je het niet vertrouwt kan je alsnog je bloed laten testen op Lyme (niet heel betrouwbaar, in een niet-actieve fase zal er 'negatief' uit komen, maar bij 'positief' weet je het in elk geval zeker)
|
Tegenwoordig is er een nieuwe procedure, omdat je niet altijd kringen krijgt en toch de ziekte van Lyme kan hebben, dus je kunt naar de huisarts gaan, krijg je meteen een antibiotica kuur mee.
|
Citaat:
|
Het is altijd veel verstandiger bij een tekenbeet om naar de huisarts/huisartsenpost of het ziekenhuis te gaan. Daar hebben ze ervaring met die dingen en kunnen ze die er ook meteen volledig uithalen. Vaak krijg je dan ook meteen iets mee voor de zekerheid. Het is heeeeeeeel onverstandig zelf een teek proberen te verwijderen. :nono:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je kunt het beter laten doen door een arts, de kans dat die het niet goed doet is aanzienlijk kleiner, doet hij het wel fout dan kan hij ook meteen de rest eruit pulken. De dochter van een vriendin van mijn moeder had ook een teek, die ouders dachten er net zo simpel over als jij, maar zij kreeg wel mooi Lyme. Dus laat het maar gewoon aan iemand over die het kan, tenzij het een noodsituatie is en je niemand kunt bereiken om het te doen. |
Het is echt onzin dat je niet zelf een teek kunt verwijderen en dat je dat beter in het ziekenhuis kunt laten doen. Met een tekentang gaat dat heel goed zelf. En normaal gesproken krijg je ook niet meteen antibiotica oid mee, dus daar hoef je ook niet voor naar de huisarts of het ziekenhuis. (Echt, geen wonder dat wachtlijsten/tijden overal zo lang zijn als mensen met dit soort 'onbenullige' dingen meteen naar het ziekenhuis rennen :|)
|
Citaat:
Gewoon onthouden dat je die teek hebt gehad, als je klachten krijgt naar de huisarts. Heel rottig als je dan lyme hebt, maar die kans is zo klein dat het imo zwaar overdreven is om iedereen dan maar preventief antibiotica te geven. |
Citaat:
Er zijn niet voor niets tekentangen op de markt, die dingen werken echt prima (y) Ik heb het zelf nog een paar keer gedaan met een pincet, als je geen complete randdebiel bent gaat dat ook goed :o |
Citaat:
|
Citaat:
Het klopt idd dat je moet opschrijven waar en wanneer je een teek had ivm met eventuele vage klachten. |
Ik heb de teek in Tsjechie gekregen, maar ik bel morgen wel even de doktersassistente op om te vragen wat ik moet doen. Heb ik iig zekerheid over wat moet ik doen.
|
De kop moet er sowieso uitgehaald worden, als de teek de lyme bacterie had dan is het nu toch al te laat, de reden dat hij binnen 24 uur verwijderd moet worden is omdat hij dan vol is en gaat spugen, zo spuugt hij de bacteriën in je lichaam.
Ook met alleen zijn kop kan hij nog spugen. |
Citaat:
|
Citaat:
De mensen die zeggen dat je hier de huisartsen mee lastig valt hebben het totaal aan het verkeerde eind. Een teekje verwijderen is voor de huisarts een fluitje van een cent en is zo gebeurd. Waarmee je huisartsen wel lastig valt is zijn dingen als: "Dokter, als ik hier op mijn vinger druk dan doet het in mijn been pijn." (n) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Trouwens, een huisarts vindt het helemaal niet erg zo'n kort bezoekje, dat betekend dat de andere patiënten weer wat eerder kunnen en zo kan hij weer wat achterstand wegwerken. |
Citaat:
|
Even een andere vraag. Als de teek nog klein is, is dan de kans dat hij een ziekte meedraagt ook kleiner?
Ik had laatst namelijk 3 baby-teken (n) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik zou ze later niet zo noemen hoor. Gewoon te vriend houden;) Nu laatste jaar VWO zeker? |
Citaat:
|
Citaat:
Nee, dit jaar doe ik 5 vwo, afgelopen jaar ben ik geslaagd voor havo, dus moest ik op 5 vwo weer beginnen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Iedereen met een BEETJE verstand krijgt zo'n beest er goed uit (y) |
Citaat:
|
Citaat:
|