![]() |
natuurkunde arbeid
hoi,
kan iemand mij helpen met deze natuurkunde vragen: - klopt dit 1000kg/m3 is 100000kg/dm3 - de normaalkracht bij een helling oprijden, hoe zit ie dan? en waar is de normaalkracht bij een bewegend voorwerp, en bij een gewichtheffer is er spierkracht, maar waar is dan die normaalkracht? (is de normaalkracht trouwens altijd loodrecht op het ondervlak, dus bij een helling, staat ie dus loodrecht op de scheve helling?) - waarom geldt er Wtotaal= Wwrijving + W stijgen (arbeid) is hetzelfde als Pm, dit stond ergens, maar arbeid is toch iets heel anders dan mechanisch vermogen, wat is dat precies? alvast heel erg bedankt |
ow ik ben nog 1 vraag vergeten;
de zwaartekracht kan je altijd ontbinden bij een helling, hellend vlak, maar dat kan toch niet bij de normaalkracht, en waarom niet? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Omdat je bij dit soort opgave de krachten gaat ontbinden evenwijdig aan het vlak heeft het geen zin om een normaalkracht te gaan proberen te ontbinden. |
thnx:)
nog een vraag: waarom gebruik je bij bv een auto die een helling oprijdt of afrijdt en je wilt de zwaartekracht ontbinden langs die helling, om die component uit te rekenen, waarom gebruiken ze dan de hellingshoek???? waarom de hellingshoek, dat snap ik dus echt niet |
bijvoorbeeld, een helling van 50%
dus 0,50 dus Fwl = Fzx = Fz keer sin (hellingshoek) waarom geldt er dan ook sin (hellingshoek) = 0,50 |
en is dus een helling van 50%, mag je dan altijd zeggen hoogte/afstand, en als je de hoogte en afstand niet weet en alleen dus dat de helling 50% is, kun je dan altijd zeggen dat er per 100m afstand, de hoogte in verticale richting 50 meter is??
|
Citaat:
http://upload.bus3.nl/~off/images2/1102_1.gif |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27. |