![]() |
Dubbele rotondes
Ik had een vraagje, ik les al een tijdje voor mijn autorijbewijs, maar ik snap die dubbele rotondes nog niet helemaal. Ook al rij ik ze 100 keer ik begrijp ze nooit zo.
Want als je rechtdoor gaat mag je dan zowel de middelste en de buitenste baan nemen? of is de binnenste baan alleen voor mensen die drie kwart rond gaan? Ik heb het wel vaak aan mijn instructeur gevraagt maar die legt het niet zo duidelijk uit. |
IK post m'n vraag wel even in het rijles en rijbewijs topic
|
De binnenste cirkel is vooral voor mensen die 3-kwart gaan, bij het rijden zou ik als ik jou was voor 1-kart en half rond gewoon op de buitenste blijven. Als je de binnenste pakt heb je erg weinig tijd in te voegen.
|
Als ik rechtdoor wil dan pak ik altijd de buitenste ring. Dat is voor mijzelf het meest veilig. Als ik namelijk de binnenste pak, moet ik altijd opletten of er niemand op de buitenste ring langs me heen wil schieten.
|
ok dat is ook zo, maar als het nou erg druk is op de buitenste baan dan kan je wel de binnenste nemen voor de snelle doorgang toch? want ik neem wel eens de binnenste baan als ik rechtdoor moet en dan krijg ik niet op me kop ofzo. En nu hoorde ik net weer dat je op sommige rotondes wel binnendoor moet als je rechtdoor wil gaan. en dan de buitenste dan alleen voor rechtsaf is, of verschilt dat per rontonde
|
Citaat:
|
Volgens mij is in principe t/m de helft buitenbaan
Over de helft (dus 3e of 4e afslag in dit geval) binnenbaan Bij drukte kun je hiervan afwijken voor een betere doorstroming Maar zoals hierboven, het is allemaal niet officieel Maar ik heb nog nooit op een 2baans rotonde gereden (naja alleen een turborotonde, en daar hangt het van je aanrij richting af of je binnen of buiten moet pakken). Nijmegen moet zonodig perse allemaal 3 baans hebben (n) |
Citaat:
|
Bij mij in de stad staat het gewoon aangegeven met een bord. De buitenste kun je alleen maar rechtdoor, je kunt er namelijk maar op 1 manier afkomen. En vnaf de binnenste kun je alle kanten uit.
|
meestal staat er bij de 'oprit' wel aangegeven hoe t werkt, en anders doe je maar wat.
zolang je niemand aanrijdt is t allemaal wel goed, eigenlijk. kijk, je moet niet, als je meteen weer d'r af moet, de linkerbaan pakken. en andersom, de rechterbaan pakken = buitense baan pakken, niet de rechter. alles wat daar tussen in zit moet je zelf weten. |
Rechtsaf en rechtdoor is in principe bij meerbaanse rotondes de buitenbaan. Mijns inziens is dat ook het handigste, omdat je anders in korte tijd weer snel van rijbaan moet wisselen, wat onhandig kan zijn in drukte of met auto's die van rechts de rotonde komen oprijden.
|
Citaat:
volgens mij worden die twee een beetje door elkaar gebruikt; hangt een beetje van je eigen visie op dit soort dingen af wat je 'binnen' en 'buiten' noemt. |
Bij ons staan er geen speciale borden of pijlen, volgens mij. Ik neem altijd de rechterbaan en volgens mij moest dat ook altijd zo bij mijn rijles, omdat dat het veiligst was. Het is meestal ook niet zo'n drukke rotonde en hij is gewoon een beetje dom, want de linkerbaan is eigenlijk net iets te smal om daar op je gemak op te rijden;)
En alle andere dubbele rotondes die ik ken, hebben verhoogde baanafscheiding dus dan moet je sowieso de juiste baan pakken en op de pijlen letten. |
Citaat:
|
Kijk op de weg daar staan van die pijltjes. iedere rotonde is anders. naar links (dus 3 kwart) is altijd meest linkse rijstrook. rechtdoor hoort daar vaak ook bij maar dat is niet altijd zo. en naar rechts is gewoon de rechterrijstrook. dus alleen als je rechtdoor gaat moet je ff kijken.
|
Hier in de gemeente ligt een rotonde zonder strepen erop...soort van Italiaans princiepe.. Er passen 3 auto's naast elkaar, mits je elkaar de ruimte geeft :p Linkerbaan is dus voor linksaf en evt,. rechtdoor, middelbaan voor rechtdoor, en de meest rechtste voor rechtsaf...
|
In Venlo mega dikke rotonde, je moet iedereen voorang geven, zelfs voetgangers :P.
Leukste zijn die dubbele rotondes in België, niemand gebruikt de middelste rij strook. |
Citaat:
Op Keizer karelplein in Nijmegen moet je stoppen voor alle verkeer wat de rotonde op wil, fietsers en voetgangers krijgen groen stoplicht, dus daar hoef je minder op te letten. Wel op het rode licht natuurlijk waar je dan voor moet stoppen |
volgens mij hebben we dat soort rotondes niet eens in grunn..
|
Citaat:
|
hahaha okee.. misschien ook maar beter ook idd
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:30. |