Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Boeken (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1470069)

Otjez 07-09-2006 19:34

Boeken

Ik moet even weten welke boeken je het beste kunt huren/kopen voor vwo, welke methodes zijn goed?

Ik wil ze graag van elk vak weten, dus gewoon opnoemen welke jullie te binnen schiet! En heb je dan al die boeken nodig voor examens blabla?

Evatjuhhhh 07-09-2006 21:46

Ik vind dit wel een beetje breed om antwoord op te geven. Wil je echt alle vakken of een profiel?

Mijn idee/mijn methodes zijn alsvolgt:

Nederlands: Kan je voor je examen beter gewoon oefenen door middel van de examens zelf te oefenen, tekstbegrip + samenvatten is toch een kwestie van veel oefenen. Maar als je een boek wil, Nieuw Nederlands werkt wel prettig maar is als je het snel doorhebt erg hinderlijk.

Engels: Het eindexamen is alleen maar lezen, dus ik zou het gewoon oefenen met de examenbundel. Meer doen wij ook niet?

Wiskunde: Getal en Ruimte is de meest gebruikte methode en werkt geloof ik voor veel mensen prettig? Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik kan prima uit de voeten met Moderne Wiskunde, alleen daar is bij zelfstudie de uitleg vaak wel erg beknopt en het aantal echt goede opdrachten is geringer.

Scheikunde: Ik ben erg tevreden over Chemie :)

Natuurkunde: Ik ben redelijk tevreden over Natuurkunde Overal, alhoewel, ik ken niets anders, maar het werkt voor mij al jaren heel goed en prettig. Soms wel veel tekst en niet echt to the point, maar het is waar je van houdt.

Muziek (jaja, als je alles wil dan krijg je alles :p): Muziek op maat heet het geloof ik, een heerlijk prachtig onwijs mooi boek. Net nieuw, alleen ik vind de bijbehorende tekst een beetje gering en het is niet echt diepgaand als je al wat weet. Maar dat is het hele vak uberhaupt niet.

En verder heb ik geen vakken, waarvan ik de methode goed ken eigenlijk :)

Otjez 08-09-2006 08:42

Citaat:

Evatjuhhhh schreef op 07-09-2006 @ 22:46 :
Ik vind dit wel een beetje breed om antwoord op te geven. Wil je echt alle vakken of een profiel?

Mijn idee/mijn methodes zijn alsvolgt:

Nederlands: Kan je voor je examen beter gewoon oefenen door middel van de examens zelf te oefenen, tekstbegrip + samenvatten is toch een kwestie van veel oefenen. Maar als je een boek wil, Nieuw Nederlands werkt wel prettig maar is als je het snel doorhebt erg hinderlijk.

Engels: Het eindexamen is alleen maar lezen, dus ik zou het gewoon oefenen met de examenbundel. Meer doen wij ook niet?

Wiskunde: Getal en Ruimte is de meest gebruikte methode en werkt geloof ik voor veel mensen prettig? Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik kan prima uit de voeten met Moderne Wiskunde, alleen daar is bij zelfstudie de uitleg vaak wel erg beknopt en het aantal echt goede opdrachten is geringer.

Scheikunde: Ik ben erg tevreden over Chemie :)

Natuurkunde: Ik ben redelijk tevreden over Natuurkunde Overal, alhoewel, ik ken niets anders, maar het werkt voor mij al jaren heel goed en prettig. Soms wel veel tekst en niet echt to the point, maar het is waar je van houdt.

Muziek (jaja, als je alles wil dan krijg je alles :p): Muziek op maat heet het geloof ik, een heerlijk prachtig onwijs mooi boek. Net nieuw, alleen ik vind de bijbehorende tekst een beetje gering en het is niet echt diepgaand als je al wat weet. Maar dat is het hele vak uberhaupt niet.

En verder heb ik geen vakken, waarvan ik de methode goed ken eigenlijk :)

Alvast bedankt! :) Maar ik heb bijvoorbeeld voor Engels ook iets nodig wat mij opleid voor schrijven! Iemand daar een boek over?

En ja, ik wilde écht alles, omdat wij 2 profielen doen, die toevallig alle vakken benutten. (samen dan he, niet alleen)

spookaapje 08-09-2006 11:46

Als je voor engels een goede methode voor schrijven wilt kan ik je Rules and Words for Writing aanraden. Daarin werk je per hoofdstuk met behulp van een aantal oefeningen (zowel grammatica als schrijven) toe naar een uitgebreide schrijfopdracht. Verder vind ik voor wiskunde getal en ruimte inderdaad erg prettig evenals chemie voor scheikunde. Voor natuurkunde heb ik systematische natuurkunde, deze methode heeft een ontzettend goed uitwerkingenboek waardoor het ook erg geschikt is voor zelfstudie. Voor biologie heb ik biologie voor jou maar die vind ik niet altijd even duidelijk vooral sommige illustraties. Verder kan ik je voor Nederlands ook niet echt iets aanraden, wij hebben laagland voor literatuurgeschiedenis (weinig to the point en vaak nutteloze opdrachten) en taallijnen (handboek staat wel een hoop informatie in maar het werkboek heb je weinig aan) voor al het andere.

Poepkind 08-09-2006 11:53

Voor geschiedenis hadden wij Memo, en dat vond ik wel lekker werken. Voor de andere dingen sluit ik me aan bij de rest.

Morri 08-09-2006 16:52

Taaldomein voor Nederlands vind ik wel prettig, net als Memo voor Geschiedenis, Rules and Words for writing voor Engels, Getal & Ruimte voor wiskunde. Libre Service vind ik dan weer iets minder (Frans), voor Duits hebben we niet echt een methode. De lesbrieven (geen idee hoe die methode heet) voor economie zijn ook fijn trouwens. En mocht je ckv2 hebben: de bespiegeling is érg uitgebreid (maar wij werken alleen met het tekstboek).

sdekivit 08-09-2006 16:55

niet eens boeken voor biologie ??? niet dat al die methodes goed zijn want er staat een hoop te versimpelde onzin in.

duivelaartje 08-09-2006 17:06

Voor Biologie heb ik "Biologie voor jou", maar na ons stapt de school over op "Nectar". Ik heb dat boek ingezien en dat lijkt me echt tien keer niets. Biologie voor jou legt fijn, duidelijk en in logische stapjes uit hoe dingen werken. De opdrachten helpen je de belangrijkste dingen uit de teskt te halen en dat is echt fijn. (y)

duivelaartje 08-09-2006 17:08

Citaat:

sdekivit schreef op 08-09-2006 @ 17:55 :
niet eens boeken voor biologie ??? niet dat al die methodes goed zijn want er staat een hoop te versimpelde onzin in.
Logisch toch? Middelbare scholieren kúnnen de stof van die universiteit nog niet aan. Je moet starten bij het begin en alles op een simpele manier uitleggen. Dat jij je zo verheven voelt dat je alles goed snapt is een ander verhaal, maar er zijn zat mensen die het vak erg leuk vinden maar wat meer moeite nodig hebben om het te begrijpen. Laten we hopen dat jij nooit schoolboeken hoeft te maken. (y)

iThink 08-09-2006 17:10

Citaat:

duivelaartje schreef op 08-09-2006 @ 18:06 :
Voor Biologie heb ik "Biologie voor jou", maar na ons stapt de school over op "Nectar". Ik heb dat boek ingezien en dat lijkt me echt tien keer niets. Biologie voor jou legt fijn, duidelijk en in logische stapjes uit hoe dingen werken. De opdrachten helpen je de belangrijkste dingen uit de teskt te halen en dat is echt fijn. (y)
Ik heb de eerste 2 jaar Nectar gehad en de laatste 2 jaar Biologie voor Jou, en die laatste is echt een hele vooruitgang. Alleen jammer dat er geen werkboek bij zit.
Voor Duits zou ik geen Na Klar nemen, onlogische slechte methode.
Nieuw Nederlands vind ik ook wel een tip, al moet je wel weten dat het een beetje betuttelend geschreven is!

remy476 08-09-2006 17:19

biologie voor jou (y)
en natuurkunde: systematische natuurkunde. daar heb ik ook nog ergens een samenvatting van (4,5,6 VWO)

Mara 08-09-2006 19:21

Mijn scheikundelerares heeft liever "Curie" dan "Chemie" . Curie is goedkoper en bereid je beter voor op het examen, de vraagstelling lijkt er meer op.

remy476 09-09-2006 14:21

Citaat:

MeelFriek schreef op 08-09-2006 @ 20:21 :
Mijn scheikundelerares heeft liever "Curie" dan "Chemie" . Curie is goedkoper en bereid je beter voor op het examen, de vraagstelling lijkt er meer op.
jah qua vraagstellig in chemie overal (n) maar de uitelg is (y) en daarom had onze school deze methode. Ik weet natuurlijk niet hie dat me ''curie'' zit

Roosje 09-09-2006 15:54

Voor Geschiedenis had ik de eerste twee jaar van de middelbare Memo, maar dat vond ik echt een naar boek. Het is zo saai, het behandelt je een beetje alsof je een klein kind bent. Nu hebben we, voor Geschiedenis-profiel, Sprekend Verleden. Die vind ik op zich heel fijn, een leuk boek, maar het werkboek is van het niveau "lees de tekst en vul de ontbrekende woordjes in", dus dat is weer iets minder.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:18.