Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   reusachtige beet (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1470575)

Fainne 08-09-2006 21:00

reusachtige beet

Mijn moeder is helemaal verbaasd.

Ze heeft gisteren een beet in haar knieholte ontdekt, en die beet is gegroeid tot een rode plek van bijna 10 cm met in het midden duidelijk de beet zelf die al zeker 1 cm is (er komt doorschijnend vocht uit dat korzelt). De plek jeukt verschrikkelijk. Als ze eraan krabt wordt het binnenste wit, de rest blijft rood.

Ze heeft geen allergieën tegen muggen of andere insecten, en we hebben geen huisdieren (voor zover we weten dus geen vlooitjes in huis) maar wat voor een beet dit is?? Weet iemand dat?

hitzor 08-09-2006 21:07

een teek ofzo?
als het zo is zou ik maar naar de dokter gaa, ziekte van lyme enzo ;(

zoiezo even naar de huisarts?

Shredder 08-09-2006 21:11

Misschien heeft je moeder wel degelijk allergieën tegen sommige insecten, alleen weet ze het nog niet.

Even langs de huisarts lijkt me niet kwaad kunnen, gewoon om zekerheid te krijgen en misschien een zalfje ofzo. Btw, tegen de jeuk kun je er gewoon Azaron opsmeren, dat verdoofd de huid een beetje en hierdoor zal het jeuken minder worden.

Gothic 08-09-2006 21:23

ik krijg dat ook wel eens... verschilt per mug ofzo. Ene keer heel klein bultje en soms opeens iets van 10 cm...

Leonoor 08-09-2006 21:24

Kan 'gewoon' een reactie op een muggenbeet of daas of wat dan ook zijn. Door er aan te krabben wordt het alleen maar erger. Als ze zekerheid wil mbt wat het is, kan ze het best even langs de huisarts, lijkt me.

Andijvie 09-09-2006 13:22

Citaat:

Gothic schreef op 08-09-2006 @ 22:23 :
ik krijg dat ook wel eens... verschilt per mug ofzo. Ene keer heel klein bultje en soms opeens iets van 10 cm...
Precies. Mijn zus heeft bijvoorbeeld in Nederland hele normale muggenbulten, maar toen we een keer in Frankrijk waren, kreeg ze echt enorme bulten. Lag aan het soort muggen, volgens de huisarts.

Ik denk dat ze 't beste even af kan wachten, niet krabben. Als het echt te erg jeukt, kan ze het een beetje koelen met een ijsklontje bijvoorbeeld, dat verlicht meestal al wat. Als je gaat krabben, blijft de jeuk, als je stopt, dan heb je wel even flinke jeuk, maar gaat 't wel sneller weer weg.

Stefanie 09-09-2006 15:11

In Spanje waren mijn muggenbulten gigantisch groot en ze prikten enorm (n)

Stevill 09-09-2006 15:15

Citaat:

hitzor schreef op 08-09-2006 @ 22:07 :
een teek ofzo?

Dan vormt er zich een duidelijke rode kring en die groeit niet uit.

naam ingebruik 09-09-2006 16:21

mugenbult meschien heeft ze alergische reactie daarvan kan ook als ze er nooit eerder alergies voor is geweest

maar idd even langs de huisarts kan nooit kwaad (y)

Faerie 09-09-2006 16:35

Doordat het binnenste wit blijft en daar omheen rood denk ik ook gewoon aan een muggenbult, in ieder geval zo gaat dat bij mij ook met een muggenbult. Misschien telt het wel mee dat het op zo'n vervelende plek zit, ik heb daar ook een keer een muggenbult gehad, en dat werd superrood als ik er aan krabte, en dat heb ik niet zo heel erg op andere plekken van mijn huid eigenlijk. En over die pus, dat heb ik ook als ik muggenbulten helemaal open krab.

DDM 09-09-2006 16:45

Citaat:

~(S-|-)2v!lL~ schreef op 09-09-2006 @ 16:15 :
Dan vormt er zich een duidelijke rode kring en die groeit niet uit.
Het kenmerk is juist dat wel uitgroeit. Daarom heet het ook erythema migrans he.

Faerie 09-09-2006 16:55

Citaat:

hitzor schreef op 08-09-2006 @ 22:07 :
een teek ofzo?

ik denk niet dat het een teek is want Fainne zegt dat de beet duidelijk in het midden te zien is, en ze zegt ook dat het wit wordt als haar moeder er aan krabt. Anders zag je die teek wel zitten hoor. En de verschijnselen van een tekenbeet zijn ook heel anders:

Citaat:

Wat zijn de verschijnselen?
Tekenbeten zijn vaak pijnloos waardoor u ze niet opmerkt. Vaak ontstaat op de plaats van de tekenbeet een rood vlekje, zoals bij de meeste insectenbeten. Het vlekje wordt meestal niet groter dan een centimeter of twee en verdwijnt binnen twee weken.

Jones 09-09-2006 17:07

Ik heb het niet van muggen maar alleen van (zoals wij ze noemen) koeienvliegen. Komen extreem veel voor in de zwitserse alpen en dan alleen in de buurt van koeien. Geen idee of ze ook in Nederland voor komen maar wat je beschrijft is precies hetzelfde als wat er bij mij gebeurt als ik gestoken ben.

Ieke 09-09-2006 17:53

Citaat:

Faerie schreef op 09-09-2006 @ 17:55 :
ik denk niet dat het een teek is want Fainne zegt dat de beet duidelijk in het midden te zien is, en ze zegt ook dat het wit wordt als haar moeder er aan krabt. Anders zag je die teek wel zitten hoor. En de verschijnselen van een tekenbeet zijn ook heel anders:
Ik heb anders plaatjes gezien van kringen die echt wel een centimeter of 10 in doorsnee waren. Van een teek dus.
Het kan best dat mensen de teek niet opmerken. Als ze genoeg hebben dan laten ze vanzelf weer los.

Fainne 09-09-2006 19:32

Het ziet er al beter uit vandaag, de plek wordt precies kleiner :)
Iedereen bedankt voor de reacties!

Stevill 11-09-2006 10:50

Citaat:

DDM schreef op 09-09-2006 @ 17:45 :
Het kenmerk is juist dat wel uitgroeit. Daarom heet het ook erythema migrans he.
De kring verandert toch niet van grootte?

DDM 11-09-2006 11:40

Citaat:

~(S-|-)2v!lL~ schreef op 11-09-2006 @ 11:50 :
De kring verandert toch niet van grootte?
Jawel. De kring groeit uit als een cirkel. Het kan zelfs wel 20 cm worden. Op een gegeven moment verbleekt het midden. En vanuit het middelpunt zal de vlek verdwijnen.

ABgirl 11-09-2006 15:42

Ik heb hetzelfde met een mierenbeet. Had 2 weken lang een enorme rode plek op m'n bovenbeen waar idd ook van dat vocht uitkwam. Heb het trouwens wel vaker met mierenbeten.
Ook vlooienbeten geven weleens zo'n reactie.

Stevill 11-09-2006 19:43

Citaat:

DDM schreef op 11-09-2006 @ 12:40 :
Jawel. De kring groeit uit als een cirkel. Het kan zelfs wel 20 cm worden. Op een gegeven moment verbleekt het midden. En vanuit het middelpunt zal de vlek verdwijnen.
Bij een Tekenbeet? Heb je ook de bron?

Fainne 11-09-2006 20:12

Het is echt beter met de beet.
Nog maar een cm groot rood plekje dat korstig aanvoelt, met een klein beetje uitdeining errond nog maar, niet noemenswaardig. De beet jeukt ook niet meer.

Waarschijnlijk was het toch een dazenbeet (horzel).

DDM 11-09-2006 20:42

Citaat:

~(S-|-)2v!lL~ schreef op 11-09-2006 @ 20:43 :
Bij een Tekenbeet? Heb je ook de bron?
Haha de bron is gewoon me hoofd aangezien ik dit zo geleerd heb. Maar ik heb wel een bron gevonden op internet:

Stadium 1: Lokale huidinfectie; erythema migrans (EM)
De lokale huidinfectie begint als een rood plekje, meestal na 4-10 dagen en bijna altijd binnen drie maanden na een tekenbeet. De afwijking breidt zich in de loop van dagen tot weken tot een (5-40 cm in diameter) min of meer ronde of ovale rode plek, vaak met centrale verbleking. De plek is meestal pijnloos, jeukt meestal niet en is niet verheven, behalve soms aan de randen. Voorkeurlokalisatie: romp, benen, oksels en liezen. Deze afwijking wordt erythema (chronicum) migrans genoemd

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Lyme

Fainne 11-09-2006 21:25

Citaat:

DDM schreef op 11-09-2006 @ 21:42 :
Haha de bron is gewoon me hoofd aangezien ik dit zo geleerd heb. Maar ik heb wel een bron gevonden op internet:

De lokale huidinfectie begint als een rood plekje, meestal na 4-10 dagen en bijna altijd binnen drie maanden na een tekenbeet. De afwijking breidt zich in de loop van dagen tot weken tot een (5-40 cm in diameter) min of meer ronde of ovale rode plek, vaak met centrale verbleking. De plek is meestal pijnloos, jeukt meestal niet en is niet verheven, behalve soms aan de randen. Voorkeurlokalisatie: romp, benen, oksels en liezen. Deze afwijking wordt erythema (chronicum) migrans genoemd

deze plek was duidelijk wel opgezwollen

Stevill 11-09-2006 23:10

Citaat:

DDM schreef op 11-09-2006 @ 21:42 :

Danku
en 40 cm wtf :s

thunder110 11-09-2006 23:58

Misschien is ze gestoken door een daas?

Lentekriebel 12-09-2006 07:27

Citaat:

Fainne schreef op 11-09-2006 @ 21:12 :
Het is echt beter met de beet.
Nog maar een cm groot rood plekje dat korstig aanvoelt, met een klein beetje uitdeining errond nog maar, niet noemenswaardig. De beet jeukt ook niet meer.

Waarschijnlijk was het toch een dazenbeet (horzel).

Citaat:

thunder110 12-09-2006 08:10

Citaat:

me blackrose schreef op 12-09-2006 @ 08:27 :
o goh, toch overheen gelezen :o . Een daas is echter geen horzel.

ABgirl 12-09-2006 08:56

Citaat:

thunder110 schreef op 12-09-2006 @ 00:58 :
Dazenbeten geven vaak idd een infectie, waardoor je ook een rode plek kan krijgen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:43.