![]() |
[Vanavond op tv]Fahrenheit 9/11
"There's colors in the street
Red, white and blue People shuffling their feet People sleeping in their shoes" Sorry... In deze film is het lied 'Rockin' in the free world' van Neil Young te horen en daar moet ikdan altijd meteen aan denken. Anyway, vanavond is Fahrenheit 9/11 (2004) van Michael Moore op tv. Ik heb 'm al vaak gezien, o.a. in de bioscoop en ik heb 'm ook op dvd. Wie gaat er nog meer kijken of wie kent 'm al? Vanavond, 20.30, NL 3. |
Ken 'm al, dus ik ga 'm niet kijken. Misschien een stukje anders.
|
Mwah. Al gezien, dus ik denk niet dat ik m nog eens ga kijken. Het kan me allemaal niet zoveel interesseren.
Ik vroeg me net af waarom iedereen weer zo bezig is met 9/11, maar tis maandag natuurlijk 11 september én t is 5 jaar geleden. Had ik helemaal niet aan gedacht :o (ik heb mijn eerste schooldag maandag hehe) |
Ik denk wel dat ik 'm ga kijken. :) Ik heb ook Bowling for Columbine van Micheal Moore gezien en die vond ik erg goed, hopelijk is deze dat ook.
|
Juh. (y)
|
Gezien ik vnaaf toch niks beters te doen heb, denk ik dat ik wel even ga kijken. Het is iig entertaining.
|
Is het nog leuk deze te kijken als je Loose Change hebt gezien? Zoja ga ik kijken.
|
Ik zou graag kijken om ook mee te kunne kletsen, maarja. Ik snap daar allemaal niets van, ik ga dus ook niet kijken.
|
Citaat:
|
Sorry dat ik zo dom ben, maar waar gaat het nou precies over?
|
Citaat:
|
Citaat:
Mijn bezwaar is dat de échte, met feiten onderbouwde aanwijzingen dat Bush niet actief participeerde in de aanslag van 9/11, maar er wel van op de hoogte was en een oogje dichtkneep, door werkjes als 'Loose change' óók onder het kopje 'samenzweringstheorieën' worden gezet en dus ook niet onderzocht worden. |
Citaat:
@ MA: Ik heb die andere documantaires dan weer niet gezien, maar ik denk dat een aantal van de feiten (áls het feiten zijn) toch moeilijk afgedaan kunnen worden als niet juist. Bijvoorbeeld dat er oefeningen zijn geweest om met een vliegtuig in het WTC te vliegen, dat vervolgens die piloot die aan die oefening meewerkt opstapt, bij AA gaat werken, en in het vliegtuig vliegt dat gekaapt word zit. |
Citaat:
|
ben benieuwd, columbine was zowel verhelderend als geestig, zeker een sterke documentaire. micheal moore is een intelligente man die goed weet hoe hij zijn ideeën treffend kan uitbeelden. ik verwacht veel van hetzelfde, is dat ook zo ?
|
pfft, het kan me niet echt boeien. Maar ik ben moe...
|
Vooral tegen het einde zakt 9/11 echt in (hm...), met die ellenlange portretten van die vrouw die haar zoon verloor. Zitten wel veel zwakke momenten in. Maar de feiten over Bush en de connecties die er allemaal achter veel dingen zitten zijn zeer verhelderend.
|
Vind het trouwens wel typisch dat de 'conspiracy' beweging nu echt steeds meer bovengronds komt, Loose Change binnen korte tijd twee keer op de publieke tv, Zembla en 2 Vandaag die er lange docu's over maken.
|
ik vond het wel een goede docu
ja t eind was ff net iets TE.. maar goed wel allemaal verbluffend die hele bush- familie bin laden connecties |
Citaat:
|
Juist het einde vind ik heel erg sterk. Vooral als je bedenkt dat de beelden van dode Irakezen, dode Amerikaanse soldaten, en hun families heel lang niet in de reguliere Amerikaanse media zijn geweest.
Wat ik goed vond, was die steeds terugkerende vraag: "waarvoor?" en het contrast tussen een moeder die huilt om haar verloren zoon en Bish die samen met zijn "base", "the haves and the have mores" een feestje bouwt om zoveel mogelijk geld binnen te halen. Bovendien vind ik dat laatste citaat van George Orwell heel erg passend, echt een kippevelmoment. Het is zelfs nog erger om te bedenken dat deze film uitkwam in 2004 en Bush toch is (her)kozen en dat ondanks alles zo'n 30% van de bevolking nog achter hem staat; genoeg om een hypothetische volgende presidentsverkiezing weer te winnen. Alsof alles nog niet genoeg is en alsof de feiten in deze film (ik heb de bronnen gecheckt) nog niet genoeg zijn, is er zoveel dat weggelaten is. Zoveel leugens over verrijkt uranium uit Niger dat er niet was, de verzonnen paddestoelenwolk na een nucleair wapen waar Condi Rice het over had, de 45-minuten-claim die onwaar was, de aluminimum buizen die er niet waren etc. etc. Maar wat de film vooral sterk maakt, is dat het enige Amerikaanse massaproduct is, voor zover ik weet, dat expliciet aantoont hoe de Amerikanen zélf slachtoffer zijn van hun eigen systeem en hun eigen leiders. (Zelfs The Daily Show gaat niet zo ver.) Na het zien van deze film kan ik best zo'n theorie als die uit 'Loose chang' serieus overwegen. Ik kan deze film de hemel in prijzen. Geïnteresseerden moeten uitkijken naar het gelijktijdig (of iets later) verschenen boek van Moore The official Fahrenheit 9/11 guidebook. |
ik waardeer
|
Goede film. Z'n boeken zijn ook goed te lezen (Stupid White Men en Dude, Where's My Country heb ik gelezen, ik weet niet of er nog meer zijn). De boeken zijn alleen wel wat oud (zo probeerde Moore de Amerikaanse bevolking in Dude, Where's My Country te overtuigen om in plaats van Bush op Oprah Winfrey te gaan stemmen... als ze mee had gedaan aan de verkiezingen).
|
Citaat:
|
Film is vooral erg langdradig. Maar misschien dat ik wel ga kijken.
|
Oh hij is al geweest.
|
Citaat:
|
Dat bush gebash is echt kei irritant, over 1 richtingsverkeer gesproken.
|
Citaat:
Bovendien is het juist niet meer dan natuurlijk dat deze film maar één standpunt geeft. Het is een antwoord op vijf jaar mainstream media die hun mond niet open durfden te doen over de regering-Bush en die met vlaggen en vaandels zaten te zwaaien om de gunst van de kijker. Het werd tijd voor een ander geluid. |
Citaat:
|
Citaat:
Wat vond je er zo langdradig aan? |
ach, wat maakt het uit als bush het heeft gedaan, hij heeft ondertussen al genoeg op de hals gehaald waarmee hij de doodstraf verdiend.
|
Citaat:
En ook al die connecties van de bush familie, ik bedoel het wordt dat wel op de moore manier verteld, maar die connecties zijn er toch wel.. raar dat je daar nauwelijks/nooit wat over hoort... hoe zit dat bv nu met die contacten?? ik wilde fahrenheit 9/11 al tijden zien en ik vond 'm erg goed. de verschillende verhalen en beelden, de linken die worden gelegd; erg interessant! ik heb zembla ook gezien, erg interessant maar daarna heb ik ook een deel van loose change gezien en zembla heeft toch een aantal interessante vragen/beweringen niet beantwoord/weerlegd! nu weet ik zo even geen voorbeeld, maar er zijn iig nog teveel vragen zonder antwoord. |
Citaat:
http://www.tweevandaag.nl/index.php?...=210&sid=29834 Citaat:
Een rondgang langs Google kan veel opleveren, vooral als je zoekt in krantenarchieven. Ik zal proberen morgen wat links te plaatsen. (Ik weet ongeveer waar ik ze kan vinden, maar ik moet even zoeken.) |
Citaat:
iig ik waardeer, heb hem op dvd liggen hier. |
behoorlijk slechte documentaire.
|
Citaat:
|
Micheal Moore is overrated.
|
dat ook ja
|
Citaat:
Ondertussen voor de geïnteresseerden: Jon Stewart praat met Michael Moore over zijn film Fahrenheit 9/11 (2004) |
De beste scene vond ik op die persconferentie waar Moore probeert een gesprek met Bush aan te gaan. Hij roept dan: ''Mr. President can I have a word with you?'' Of zoiets, en Bush antwoordt dan omringt door al zijn Republikeinse aanhangers: ''Go get a real job!'' De manier waarop Bush dan grijnst laat me herinneren aan een jongetje van twaalf op het speelplein met zijn vriendjes.
Na Fahrenheit 9/11 kwam trouwens Loose Change: Second Edition, die docu is ook zeker de moeite waard. Gemist? Dan kun je altijd nog terecht bij You Tube of Google Video. |
Mateloos irritante retorische trucjes maken de film nogal vervelend. Ik zou er bijna pro-Bush van worden.
|
Citaat:
ik zeg nergens dat ik een tegenstander van moore ben, ik trap gewoon niet in die manier van journalistiek bvan hem. want hij dringt zijn mening op een onjuiste wijze op. |
Citaat:
Citaat:
Ik vond het een goede documentaire, ik weet alleen niet of ik het er nou mee eens moet zijn. Daar ga ik me ook helemaal niet mee bezig houden, want de waarheid over 9/11 zal denk ik niet boven water komen. |
Citaat:
Citaat:
|
Solid, de links zullen iets later komen. De krantenarchieven doorkammen kost veel tijd. (Ik weet wel waarnaar ik zoek, hoor. Had ik die links destijds maar opgeslagen. Stom!)
Wel kan ik vast zeggen dat veel van de relaties tussen de Bushes, de Bin Ladens en Saudi-Arabië aan bod komen in het boek 'House of Bush, House of Saud' van Craig Unger, die ook in de film te zien was. Ik verwijs je ook naar het topic over 9/11 op Nieuws&Achtergronden, al is dat helaas alweer gesloten: http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1471857 Daar had ik nog willen verwijzen naar iets wat Moore wel heeft aangestipt, maar veel te kort. Het gaat om het feit dat de regering-Bush op de hoogte was van het feit dat hun claims over massavernietigingswapens en banden tussen Al Qu'aida en Irak niet klopten. Veel mensen gooien het op verkeerde informatie, maar men was in regeringskringen zeer wel ingelicht. Men koos er alleen voor om de waarheid te negeren. Dat is o.a. aan het licht gekomen door verklaringen van ex-werknemers van de CIA. -------------- They Knew... Despite the whitewash, we now know that the Bush administration was warned before the war that its Iraq claims were weak. Artikel: http://www.inthesetimes.com/site/main/article/899/ |
ik wacht op gmommys onjuiste wijze
|
Citaat:
(wow ook weer nieuwe dingen, waaronder die computer van moussai oid;o en dan die samenvatting op halverwege..) Citaat:
|
Citaat:
|
Last week Brig. Gen. Mark Scheid, a career soldier since 1977 and the retiring commander of the Army Transportation Corps, revealed details of the Bush administration's post-war planning in Iraq. Or lack thereof, as the case may be.
According to the Duluth News-Tribune: Citaat:
Citaat:
Uit: http://journals.democraticunderground.com/top10/259 (vergeet ook de rest niet, als je toch bezig bent) Dit doet me allemaal denken aan de laatste minuten van Fahrenheit 9/11, waarin Michael Moore woorden van de schrijver George Orwell uit diens boek '1984' (over een totalitaire staat) citeert, gecombineerd met beelden van Bush en de oorlog: "De oorlog kan niet gewonnen worden. Ze is bedoeld om eeuwig voort te duren." Om de steun van het volk te behouden. Ik dacht dat Moore gewoon cynisch was. Nu geloof ik hem. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50. |