![]() |
Een pakkende stelling voor een betoog, ideeen?
Ik moet een betoog Nederlands houden voor de klas. Je moet een stelling verdedigen (waar je het in het echt niet mee eens hoeft te zijn). De bedoeling is dat het een pakkende stelling is, met goeie argumenten waar je iedereen mee omver blaast. Een orginele stelling is natuurlijk het best. Een voorbeeld:
"mensen die 70 worden moeten verplicht een euthanesie-pil ennemen" Ik ben op zoek naar een zelfde soort stelling. iemand ideeen? |
Pedofilie moet gelegaliseerd worden.
|
-Gehandicapten zouden van de verzekering prostitutie vergoed moeten krijgen van de verzekering.
-Een mensenleven van een hoog persoon is belangrijker dan een persoon in Afrika. -Wanneer wij in andere landen mogen doen wat wij willen (bv oorlog voeren) mogen zij ook dingen ondernemen tegen ons. Dit zijn de 3 stellingen die ik afgelopen jaar heb gedaan, en er kwam behoorlijk wat respons op! Die eerste lijkt mss wat raar, maar dat was op dat moment net op het nieuws. En als je er goed over nadenkt valt er wel wat voor te zeggen! |
- Abortus zou verplicht moeten worden indien men weet dat het kindje gehandicapt zal zijn/een erge afwijking zal hebben.
Ofzo... |
"Een mensenleven van een hoog persoon is belangrijker dan een persoon in Afrika." vind ik dan weer een heel slechte stelling, omdat je dan al de helft van je betoog (bij wijze van spreken) nodig hebt om uit te leggen wat je me "een hoog persoon" persoon bedoelt. Laat staan dat je ooit uitgelegd krijgt wie "een afrikaan" zoal is.
Maar verder... ik snap niet waarom het moeilijk is om stellingen te verzinnen? Sla de krant open? Verzin wat? * Nederland moet terug blauw-witte nummerplaten invoeren. * Stemrecht voor migranten: een must. * Maastricht moet als Belgische enclave erkend worden. * Kranten moeten verplicht worden de officiële spelling te volgen. * Cultuur moet gratis voor werklozen. Weet-ik-veel... |
Een stelling is inderdaad niet moeilijk te verzinnen, en het is maar net wat voor soort discussie je wil uitlokken. Enkele voorbeelden:
*Met de gulden waren we een stuk beter af *De BTW moet net zoals in Duitsland terug naar 16% *De BPM moet worden afgeschaft *Criminelen zonder Nederlands paspoort dienen te worden uitgezet. Maar het kan ook gewaagder: *Vlaanderen moet onafhankelijk worden en zich bij Nederland voegen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:17. |