![]() |
Wereldranglijst
Dit laat de current ballance zien van een groot aantal landen. Hieruit kan ik 3 vragen opmaken:
1 Is dit wel waar? 2 Hoe kan Nederland met zulke positieve cijfers een staatsschuld hebben? 3 Wat vinden jullie van Amerika's positie? |
Ik weet niet goed hoe deze lijst is samengesteld eigenlijk.. kijken ze hier alleen naar de handelsbalans? De staatsschuld? Begrotingstekorten/overschotten? Alles bij elkaar? Nog iets anders?
Wel apart trouwens dat de VS het met een fator 10 slechter vanafbrengen op de lijst dan degene voor hen.. |
Citaat:
|
Het moge in ieder geval een betrouwbare bron zijn. Maargoed, die getallen betekenen in hun absolute waarde nog niet zo heel veel.
|
Ach, als je dingen mee gaat tellen als de volledige goudreserves, valuta, bezittingen van de staat etc dan kom je er wel aan.
Het zegt niet zo gek veel over hoeveel een staat financieel kan uitrichten. |
Ik kon ook zo snel ff geen uitleg vinden over hoe het cijfer opgebouwd is.. op zichzelf staand is het een vij nietszeggend getal namelijk..
|
Het is in ieder geval wel van een betrouwbare site, de CIA.
|
Citaat:
|
Tja, Bush heeft de hele Amerikaanse economie vernaggelt natuurlijk. Komende generaties zullen ongelooflijk krom moeten liggen om dat te herstellen. Toen Clinton vertrok, hadden de VS een begrotingsoverschot en nu zitten ze ongelooflijk diep in de min.
Dat zou kunnen komen doordat regering-Bush meer geld heeft geleend in het buitenland dan *alle 42 voorgaande regeringen* bij elkaar. Dit schreef het Amerikaanse tijdschrift Rolling Stone: ----------- The heart of Bush's domestic policy has turned out to be nothing more than a series of massively regressive tax cuts -- a return, with a vengeance, to the discredited Reagan-era supply-side faith that Bush's father once ridiculed as "voodoo economics." Bush crowed in triumph in February 2004, "We cut taxes, which basically meant people had more money in their pocket." The claim is bogus for the majority of Americans, as are claims that tax cuts have led to impressive new private investment and job growth. While wiping out the solid Clinton-era federal surplus and raising federal deficits to staggering record levels, Bush's tax policies have necessitated hikes in federal fees, state and local taxes, and co-payment charges to needy veterans and families who rely on Medicaid, along with cuts in loan programs to small businesses and college students, and in a wide range of state services. The lion's share of benefits from the tax cuts has gone to the very richest Americans, while new business investment has increased at a historically sluggish rate since the peak of the last business cycle five years ago. Private-sector job growth since 2001 has been anemic compared to the Bush administration's original forecasts and is chiefly attributable not to the tax cuts but to increased federal spending, especially on defense. Real wages for middle-income Americans have been dropping since the end of 2003: Last year, on average, nominal wages grew by only 2.4 percent, a meager gain that was completely erased by an average inflation rate of 3.4 percent. The monster deficits, caused by increased federal spending combined with the reduction of revenue resulting from the tax cuts, have also placed Bush's administration in a historic class of its own with respect to government borrowing. According to the Treasury Department, the forty-two presidents who held office between 1789 and 2000 borrowed a combined total of $1.01 trillion from foreign governments and financial institutions. But between 2001 and 2005 alone, the Bush White House borrowed $1.05 trillion, more than all of the previous presidencies combined. Having inherited the largest federal surplus in American history in 2001, he has turned it into the largest deficit ever -- with an even higher deficit, $423 billion, forecast for fiscal year 2006. Yet Bush -- sounding much like Herbert Hoover in 1930 predicting that "prosperity is just around the corner" -- insists that he will cut federal deficits in half by 2009, and that the best way to guarantee this would be to make permanent his tax cuts, which helped cause the deficit in the first place! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://www.rollingstone.com/politics/archive Ik vergat trouwens te linken naar het gehele artikel: http://www.rollingstone.com/news/sto...ent_in_history |
Eigenlijk boeit dit topic in het geheel niet. :D
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ja, we weten allemaal dat de VS financieel flink fucked up zijn, maar dat het lang zal duren voor ze hun kredietwaardigheid verliezen en daadwerkelijk failliet gaan. Verder niks nieuws onder de zon en tenzij er hier opeens een neocon opstaat valt er ook weinig te discussiëren dunkt me. |
Citaat:
|
current acount balance is naar mijn weten netto
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat denk jij dat er dan zal gebeuren? Hoe denk je dat we dit kunnen tegengaan? |
Citaat:
|
Citaat:
edit: [doemscenario]onee dan gaan we allemaal dood![/doemscenario] |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik voorspel voor de toekomst overigens een paar pittige handelsconflicten tussen de VS en Azie & EU omdat de Amerikaanse industrie in rap tempo aan het verouderen is. In de staaloorlog was al te merken dat de Amerikaanse industrie in de heartlands het aflegd tegen moderne concurrentie, maar Amerika kan niet eeuwig doorgaan met in zijn schulp te kruipen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Eh dude(s), tis gewoon een documentaire van Tegenlicht. http://www.vpro.nl/programma/tegenli...ingen/24877874
:rolleyes: quote: Per seconde raken de Verenigde Staten 18.000 dollar dieper in de rode cijfers. Per dag lenen overheid, bedrijfsleven en particulieren inmiddels zo'n 3 miljard dollar (!) van de rest van de wereld. Bij de introductie van de euro in 2002 was een dollar 1.13 euro waard ; in februari/maart van 2005 werd - tijdelijk - de laagtegrens van 0,75 eurocent gepasseerd. |
En zo'n lage Dollar is vooral ook voor de rest van de wereld slecht.
|
Citaat:
2)Staat er compleet los van, ga maar eens iets over staatschulden op het internet zoeken, kom je er vast wel uit 3)Laag, maar het is niet zo schokkend, Amerika staat nou niet bekend om zijn gezonde en rooskleurige economie maak ik nu kans op een prijs? |
Citaat:
Citaat:
Al weet ik niet zo snel of de EU het grootste slachtoffer gaat worden van de val van de dollar, de EU heeft een redelijk gezonde economie, en zeker ook nederland. |
Citaat:
Dat is dus zeker niet lang. Gelukkig voor ons is China heel erg in opkomst en richt steeds meer handel van ons land zich op China (zie ook NRC van gisteren). |
Citaat:
Maar dat gaat ook niet gebeuren. |
Citaat:
|
Citaat:
Over het bord voor de kop van de zakenman gesproken. |
Citaat:
Dat is een voortzettende trend, met ups en downs. Met china komt het wel goed. Als de hele wereld een isolationistische politiek riching china gaat voeren en alle lijntjes afsluiten snijden we onszelf én de chinezen in de vingers. Dan krijg je een nieuw land wat zich aansluit bij 'the axis of evil'. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"En ik heb nog wel wat mooie idealen Goed van snit, hoewel ze uit de mode zijn Wie ze hebben wil, die mag ze komen halen |
Citaat:
Over ignorance gesproken. :D |
Citaat:
|
Citaat:
Maar hier blijkt dus uit dat je het niet snapt. Op het moment dat we ons terugtrekken uit de handel met china, is dat niet alleen slecht voor de chineze overheid, maar voornamelijk voor de chinezen zelf. En onszelf ook trouwens. We schrappen Turkije ook maar van ons lijstje handelspartners, evenals ow ongeveer 70% van alle landen ter wereld inclusief onszelf. |
Citaat:
Deadlock, blijkbaar verdien jij graag geld over de ruggen van anderen. Dat is je goed recht, hoor, maar ik ga er niet in mee. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:02. |