![]() |
Ontslag bij 1 keer verzuim?
A.s. donderdag avond moet ik werken bij de c1000, dit is m,n vaste bijbaantje. Ik moet van 1800-2030. Nou zijn dan ook m,n tante en oom 25 jaar getrouwd en gaan we dus uit eten met de hele familie enzo.. dus ik kan niet.
Als ik vrij wil op m,n werk moet ik dat 2 weken van te voren vragen en dan krijg ik dat. Maar nu ben ik dat dus vergeten. Ik heb al m,n collegas gebeld of zij kunnen maar dat kunnen ze niet. En ik moet persé komen want er is veel werk.. Dus ik heb gezegd dat ik ga kijken of iemand anders kan, en anders is het jammer.. Maar kan ik ontslagen worden omdat ik 1 keer niet op kom dagen? (hij weet dus dat ik niet ziek ben ofzo) Ik heb een vast 2-12 contract. |
het is je bijbaan; als ze het écht willen lukt ontslaan ze toch wel, uiteindelijk.
In jouw geval zou ik gewoon heel erg open kaart spelen. Bel op, zeg dat je niet kan en zorg ervoor dat jij alles gedaan hebt wat in jouw vermogen ligt om voor vervanging te zorgen. Biedt evt. aan op een ander tijdstip iets in te halen. En volgende keer misschien iets meer de agenda in de gaten houden? |
Ik zou het uberhaupt niet in mn hoofd halen om weg te blijven.
Als ik zomaar niet op zou komen dagen, zou ik me de volgende keer dat ik weer moest werken echt niet meer durven vertonen. Als je echt heel eerlijk bent en het uitlegt en echt ál je collega's al hebt opgebeld, moet je dan nog per se komen werken? Of kun je anders niet zeggen dat je eventueel uiterlijk tot 7 uur komt ofzo, om zoveel mogelijk je best te doen en te helpen (ik weet niet hoe laat je uit eten gaat?). Goede wil tonen is altijd het beste.. |
ja dat heb ik dus al gedaan! Ik had ook al iemand gergeld die 2 uur eerder wilde beginnen! Maar dat was dan niet goed genoeg. Nou sorry, maar ik laat niet zoiets met familie voorbij gaan voor 2 uurtjes vakken vullen! Dat heb ik ook gezegd.
Maar daarom vraag ik of hij me dan kan ontslaan, want als ik helemaal niet meer hoef te komen is het wat anders.. |
Citaat:
|
6 euro verdienen of een leuk feest met je familie? ik zou het wel weten (y)
Je kan het verhaal mooier maken door te zeggen dat het plaats vindt aan de andere kant van Nederland en dat 's morgens al vertrekt. |
nieuwe idee: Nu wilde ik al ontslag nemen omdat ik het er nu wel gezien heb, dit wou ik over 2 weken doen ofzo, maar dat kan ook natuurlijk nu.
Als ik morgen zeg: Ik neem nu ontslag, en omdat ik een 2-12 uur contract heb, moet ik minimaal 2 uur per week werken om aan m,n contract te houden. Dat heb ik al gedaan deze week en zaterdag moet ik ook werken. Dus als ik morgen niet kom, hou ik me toch aan m,n contract! Of ligt dat niet zo :) |
uhm je meldt je gewoon ziek, en dan mogen ze je niet ontslaan(ook a hebben ze een sterk vermoeden waar je wel bent:P). anders mogen ze t mischien wel.
|
Niet opkomen dagen is natuurlijk niet toegestaan ze zouden je er voor kunnen ontslaan ja, aangezien ik lees dat je toch ontslag wil nemen zou ik me er niet druk om maken, maar zou het niet als referentie op je CV zetten dan
|
Als je je ziek meldt heb je een kans dat ze de arbo erop af sturen. Klinkt misschien overdreven, maar dat hebben ze mij ook een keer geflikt.
|
Citaat:
Maar ja, waarom hebben we het daar over? De meeste werkgevers zijn heel redelijk als het op dit soort dingen aan komt. Gewoon uitleggen waarom je weg moet helpt vaak genoeg. |
Citaat:
|
kun je ook niet regelen dat een vriend voor je gaat werken?
|
Citaat:
|
Citaat:
Nou hij is dan toch niet redelijk? Moet ik dan wel redelijk zijn door te komen werken? |
Het is een baan, een contract, een afspraak. Jij wilt toch ook dat je baas zich aan die afspraak houdt?
|
Ze kunnen inderdaad een spoedbezoek van de arbo aanvragen als ze vermoeden dat je niet ziek bent. Ik heb zelf ook 2x de arbo aan de deur gehad (voor een contract van 3 uur per week :D).
Ik zou overigens nog een keer een belronde doen onder je collega's. Misschien zijn er wel mensen die nee hebben gezegd omdat ze liever niet wilden werken en dachten dat je toch wel een ander zou vinden. Wellicht willen ze, nu ze weten dat ze jouw enige mogelijkheid zijn, alsnog wel invallen. Of wellicht zijn zij bereid toch een afspraak af te zeggen als je uitlegd dat het om een belangrijk feest gaat. |
Citaat:
Nou dan vindt ik toch de afspraak met m,n familie zwaarder wegen. En daar komt nog eens bij dat hij zich vaak genoeg niet aan gemaakte afspraken houdt. Maar goed, ik ga zometeen langs en dan zorg ik dat er een oplossing komt. Jullie horen het wel... |
Als ik me bij mn vorige baan had ziekgemeld werd ik tijdenlang raar aangekeken, want je maakt het bedrijf ten schande (ze hebben je hard nodig zo te merken)
Ikzelf heb het al zo vaak overwogen, maar nooit gedaan, want ik ben bang dat ik dan echt mn baan kwijt raak. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed ik ben er dus net geweest en heb dit verhaal hierboven ong. verteld. En die eikel zei gewoon op het eind; als je niet komt ben je ontslagen. Dus toen ben ik naar de filiaal manager gegaan(de baas van hem dus ook), en toen heb ik alles uitgelegd :) Ook met dat verhaal van hoe flexibel ik voor hen steeds ben en dat er een oplossing is! Nou hij was het met mij eens, en is gaan praten met m,n chef:) Chef kwam later met beteuterd gezicht naar me toe, oke je mag vrij vanavond, maar dit is de eerste en laatste keer. ik: Waarschijnlijk wel ja;) Mmmduss het is opgelost. :) |
Citaat:
Maar het was daar sowieso kut werken en het was duidelijk dat ze op een gegeven moment gewoon aan het zoeken waren naar een reden om me te ontslaan, dus vandaar dat 'flikken'. Ik bedoel dan dus ook niet te zeggen dat ik het er niet mee eens ben, het was meer de gang van zaken daar waar ik niet echt vrolijk van werd. Maar dat is verder niet relevant voor dit topic ofzo, dus. :) |
Mooie oplossing TS :)
|
Citaat:
Ik had vergeten om vrij te vragen, en was op weg naar een concert in Arnhem. Omdat we al vroeg we moesten ben ik met de telefoon en en telefoonlijst van alle werknemers vanuit de auto gaan bellen. Níemand kon (er was voetbal die avond ofzo), dus ik belde naar AH en legde het uit. Ontzettende lamlul aan de lijn, na lang gezeik gewoon maar afgerond met een vage tekst van hem. Volgende dag kwam ik aan, mocht ik gelijk naar huis en de dag daarna moest ik bij de SM komen, en werd ik per direct ontslagen. Ontzettend overdreven, als je het mij vraagt. Maar goed, Albert Heijn(N). |
Citaat:
hij kan je niet op staande voet ontslaan wel als je doet of je ziek ben en het niet bent.. |
Citaat:
|
Tja, werken is ook kut.
|
Ach... het is de C1000 maar. Verdien je ook geen toploon. Ik zou gewoon wegblijven, dikke mik. Supermarktbaantje kan je ergens anders ook heus wel krijgen hoor (als je al weggestuurd word).
Je kan je ook ziek melden (dit zou ik doen). |
Citaat:
|
rare baas die je niet gewoon vrij geeft voor zoiets.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
eigen verantwoordelijkheid is een leuk excuus om te zeggen dat een ander geen fouten mag maken. Echter, fouten maken is nou eenmaal een typisch menselijke eigenschap.
dr zijn heus wel mensen die even een uurtje langer willen werken, een c1000 heeft relatief veel personeel dacht ik. |
Wat betreft dat ontslaan als je ziek bent, volgens mag dat dan toch echt niet. Mijn vader had een collega, ze wilden die man ontslaan. Toen heeft ie zich wel voor 3 maanden ofzo ziekgemeld zodat ze dat niet konden doen. Ze hebben hem toen onder valse voorwendselen toch naar kantoor gelokt en ontslagen :evil:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wij krijgen halfjaarcontract, en hij verteld ons als hij ergens niet tevreden mee is. Wil hij niet meer met je doorgaan? Dan verteld hij je dat dus ook, en dan wordt dus je contract niet verlengd en krijg je gewoon geen uren meer om te werken. En dat is niet illegaal of iets hoor, want je hebt een 0uren contract dus hij is je niet verplicht die uren te geven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Verder heb je iets als een wachtdag bij ziekte, zoiets wat jij in je contract hebt zou ik nooit tekenen, verder is het geloof ik (ik zou dat voor de zekerheid moeten uitzoeken) juridisch niet eens toegestaan waardoor je contract vernietigbaar is. Wat betreft half jaar contracten, je kan maximaal 3x een contractverlening krijgen, het vierde contract (en dus de 3de verlening) betekend dat je contract moeten worden omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd. Om na het 3de contract niet een Onbepaalde tijdscontract te geven moet een hele goede reden voor zijn, alleen "ik moet een OT aanbieden" is dat dus niet! Jou baas dolt volgens mij enorm met de regels en scholieren en studenten laten graag met zich sollen en zich een poot uit draaien, verdiep je maar eens in arbeidsrecht. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als er een periode van langer dan 3 maanden tussen je contracten zit, telt de ketting niet meer. Het kan dus geen contract voor onbepaalde tijd worden. |
Citaat:
Doch zou je volgens mij bij seizoenswerk ook nog andere constructies kunnen hebben. Maar die zijn voor de werkgever meestal niet praktisch. De reden dat je "overbodig" bent per 1 oktober is namelijk wel een gegronde reden. Het klopt dus wat Chloe Siere zegt :) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48. |