Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   ARTistiek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Zbrush (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1472635)

N00dles 12-09-2006 23:43

Zbrush
 
Ik heb onlangs dit programma geinstalleerd. Paar instructiefilmpjes en tutorials gezocht en erin gedoken.

De hele interface van het programma is behoorlijk wennen, en ook het hele concept van 2.5D kost even tijd om op te pakken...

Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met Zbrush en al een en ander geproduceerd hebben ermee. Hoe lang duurde het voordat je het oppikte? Handige tips en workflows zijn ook welkom!

Edit: ik vond trouwens het topic hier beter passen dan bij Software+Multimedia, omdat Zbrush artistiek-verantwoord is :p

arPos 13-09-2006 01:33

2.5D is relief?

Captain N 13-09-2006 02:16

Kheb het proggie hier samen met een zooi video tuts, nog niet naar gekeken tho, binnenkort maar eens doen.

N00dles 13-09-2006 16:10

Citaat:

arPos schreef op 13-09-2006 @ 02:33 :
2.5D is relief?
2.5D wil (in Zbrush) zeggen dat je op een 2d-vlak (canvas) tekent met 'diepte'. Dus elke strook of stip die je zet geeft een pixel met diepte (en materiaal/kleur/highlights).

En je kent misschien wel het verschijnsel in videogames: een platformgame in een semi-3D wereld, waarbij het 3d lijkt, maar je je voortbeweegt in slechts 2 richtingen.

Mr.Hypert€xt 16-09-2006 23:20

Ga gewoon eerst eens bedenken wat je wil bereiken. Je kan in Zbrush beginnen met een character. Begin dan met de z-sphere's, of model eerst gewoon een mesh in maya of max die je importeert in zbrush.

Het hele concept van de 2.5D is verwarrend, maar wel goed te doen. Als je de juiste werkwijze aanhoudt: zsphere>model>subdivide>model>subdive>model dan kan er weinig mis gaan. Ik vind het echt tof dat je zoveel poly's tegelijk kan gebruiken. Maar dat is niet waar Zbrush voor is. Het gaat uiteindelijk om het detail dat je realtime kan modelen als bv normalmap.

Zolang je een wacom hebt, veel tijd en een goede werkwijze hanteert kan je binnen 2 weken super mooie modellen maken. Texturen is wel een vak apart, maar het hele paint-principe van Zbrush werkt ook geweldig.

Er zijn ook videotutorials verkrijgbaar. Wel zo handig als je de basis snel onder de knie wil krijgen. Digital Tutors en Gnomon als ik het goed had.

N00dles 17-09-2006 16:31

Citaat:

Mr.Hypert€xt schreef op 17-09-2006 @ 00:20 :
Ga gewoon eerst eens bedenken wat je wil bereiken. Je kan in Zbrush beginnen met een character. Begin dan met de z-sphere's, of model eerst gewoon een mesh in maya of max die je importeert in zbrush.

Het hele concept van de 2.5D is verwarrend, maar wel goed te doen. Als je de juiste werkwijze aanhoudt: zsphere>model>subdivide>model>subdive>model dan kan er weinig mis gaan. Ik vind het echt tof dat je zoveel poly's tegelijk kan gebruiken. Maar dat is niet waar Zbrush voor is. Het gaat uiteindelijk om het detail dat je realtime kan modelen als bv normalmap.

Zolang je een wacom hebt, veel tijd en een goede werkwijze hanteert kan je binnen 2 weken super mooie modellen maken. Texturen is wel een vak apart, maar het hele paint-principe van Zbrush werkt ook geweldig.

Er zijn ook videotutorials verkrijgbaar. Wel zo handig als je de basis snel onder de knie wil krijgen. Digital Tutors en Gnomon als ik het goed had.

Ik wil sowieso eerst beginnen met een geimporteerd hoofd uit 3dmax en daar een beetje op los gaan. Ikheb al wat vanuit een Zsphere gemaakt, maar dat werd nog niet echt wat ;)

Wat je werkwijze betreft, ik neem aan dat je wel veel heen en weer schakelt tussen verschillende Sdiv levels?

Ik heb een Wacom, dus die twee weken termijn moet lukken :p

Die interface vind ik overigens echt bagger en vervelend om mee te werken. Weinig overzichtelijk. Gelukkig kan ik een hoop customizen, maar echt prettig is het niet.

Mr.Hypert€xt 17-09-2006 17:59

Je krijgt toch wel het beste resultaat als je gewoon begint bij de zspehere's. het is inderdaad gewoon switchen tussen sdivlevels. Als je vaste vorm goed is kan je een level up, werk je even, werk je de basis mesh even bij, dan ga je weer naar 2, en dan naar 3 etc.

Ik heb zelf wel wat gedaan met zbrush, en ik vind het een heel mooi pakket. maar dan alleen voor de afwerking van een model. Want je hebt in max gewoon veel meer controle over (het aantal) poly's.

\/ince 18-09-2006 18:12

Forget Zbrush:

Mudbox word het helemaal ik zou zeggen wacht nog even met Zbrush, interface is té whack, mudbox spreekt voor zich.www.mudbox3d.com

Captain N 18-09-2006 18:18

Ziet er veelbelovend uit, ff in de gaten houden.

Fishy 18-09-2006 18:22

Citaat:

\/ince schreef op 18-09-2006 @ 19:12 :
Forget Zbrush:

Mudbox word het helemaal ik zou zeggen wacht nog even met Zbrush, interface is té whack, mudbox spreekt voor zich.www.mudbox3d.com

ik ben nooit zo van de 3d, alleen verplicht voor school, maar dit programma ziet er wel interessant uit

N00dles 19-09-2006 01:23

Citaat:

\/ince schreef op 18-09-2006 @ 19:12 :
Forget Zbrush:

Mudbox word het helemaal ik zou zeggen wacht nog even met Zbrush, interface is té whack, mudbox spreekt voor zich.www.mudbox3d.com

Nou, ik ga Zbrush wel gewoon leren, maar wow, dit ziet er idd beter en mooier dan Zbrush. (y) Jammer dat het nog niet uit is.

Mr.Hypert€xt 19-09-2006 20:47

Bij Zbrush draai je je het model, en bij dat mudbox heb je gewoon een 3d camera, en da's wel lekker. Maar het blijft meer van hetzelfde. Over een tijdje zullenl max en maya ook wel dergelijke feautures krijgen.

N00dles 20-09-2006 23:53

Ik snap eigenlijk niet waarom ze Zbrush niet gewoon van een 3d-cam hebben voorzien.

Captain N 23-11-2006 00:40

Uberbump....

Heb zojuist Mudbox binnen gehaald en daaaamn, Zbrush eat your heart out.

1e keer met het programma en binnen het uur heb ik dit voor elkaar gekregen, wat een fucking dope programma.

http://img220.imageshack.us/img220/6730/headcb9.jpg

Mr.Hypert€xt 23-11-2006 00:49

Wel jammer dat het vrijwel altijd monsters worden bij dit soort progsels

Captain N 23-11-2006 00:55

Hoewel het zich natuurlijk uitstekend leent voor monsterachtige dingen valt dit best mee, je kunt bv een basismodel van een hoofd importeren en deze heel gemakkelijk voorzien van details...of putjes in metalen objecten etc etc.
En als je lang genoeg door blijft gaan met brushen is het goed mogelijk gladde oppervlaktes te maken.

Maargoed monsters blijven gewoon het leukst natuurlijk.

Fishy 23-11-2006 12:09

is het ook mogelijk meer abstractere vormen te maken? nog wel steeds gewon karakters maar dan wat strakker 'cartoony' achtig zegmaar.

Captain N 23-11-2006 12:35

Is vast wel mogelijk, maar dan zou ik gewoon cleane polies gebruiken en dat ding in max of lightwave ofzo maken, dit is echt lekker voor dingen met een hoop details enzo.

N00dles 23-11-2006 13:27

Citaat:

Captain N schreef op 23-11-2006 @ 01:40 :
Uberbump....

Heb zojuist Mudbox binnen gehaald en daaaamn, Zbrush eat your heart out.

1e keer met het programma en binnen het uur heb ik dit voor elkaar gekregen, wat een fucking dope programma.

[afbeelding]

Mudbox binnengehaald? Waar, hoe? De website (mudbox3d.com) lijkt overigens niet echt te werken...

Vet probeerseltje, btw.

Captain N 23-11-2006 13:30

Via minder legale wegen uiteraard...check je pm maar.

Captain N 23-11-2006 14:21

2e probeersel, heeft nog een hoop werk nodig...vooral details zijn wat lastiger aangezien je daarvoor in een aardig hoog detaillevel moet zitten en mijn bakkie niet meer een van de nieuwste is :(

http://img20.imageshack.us/img20/9773/head2xx1.jpg

EDIT update

http://img104.imageshack.us/img104/7551/head2yt1.jpg

Azaelia 23-11-2006 22:41

Lieve Captain N, ik denk dat ik ook die pm graag even wil hebben. :rolleyes: Ziet er echt goed uit.
Als er toch dit soort programma's bestaan, waarom zie ik dan nog steeds bij opsporing gezocht van die lelijke, platte, slecht getekende koppen?!

Captain N 23-11-2006 22:44

Ik zou het niet weten, maar je hebt een PM :)

maxwell 24-11-2006 21:06

ik durf het haast niet te vragen..

mag ik ook die pm :bloos:

N00dles 25-11-2006 11:45

Erg goed programma, werkt door de 3d-camera een stuk intuitiever (meer à la 3d-modeling programma's) dan Zbrush.

Ik merk alleen wel (net als bij Zbrush overigens) dat als ik een brush stroke doe, dat ik dan al gauw een bobbelige sculptuur krijg. Ik kan dan wel smoothen met de smooth brush, maar echt perfect krijg ik het dan niet.

En ik heb steeds de neiging om met 1 vaste brush size en -strength te werken, wat niet echt handig is :D

N00dles 25-11-2006 17:22

Heb nu een model dat ik in low-res geexporteerd heb naar een obj-file, en van de hi-res (lvl3 subdivision) maak k nu een displacement map. Alleen duurt het wel érg lang...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:55.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.