Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Netwerk: BNC en Rj45? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1472716)

Gus 13-09-2006 11:21

Netwerk: BNC en Rj45?

Ik heb een "standaard" netwerkje thuis met een hub en 2 computers, via de RJ45-kabeltjes (gewoon ethernet netwerk dus).

Nu wil ik een oudere computer ook aansluiten op dit netwerk, maar die heeft alleen een BNC / AUI netwerkkaart. Ik weet daar verder niks vanaf, maar volgens mij is het een oud systeem. Er gaat een enorme ronde metalen plug in.

Hoe krijg ik die computer op het bestaande, modernere netwerk? De snelheid maakt niks uit, ik moet alleen email kunnen checken eigenlijk.

Via Google kom ik er iig niet uit...

alvast bedankt
gus

M@rco 13-09-2006 12:03

Kun je niet gewoon een PCI ethernetkaartje in die oude computer zetten? Die dingen kosten geen drol, hooguit 5 euro voor een goedkoop Sweex-kaartje.

Gus 13-09-2006 12:08

Nee, ik heb me er nog niet in verdiept maar volgens mij is dat een ingewikkelde oplossing. De computer in kwestie is een Macintosh Classic SE, met een Kinetics Etherport kaart erin. Ik neem aan (?) dat er ook een RJ45-kaart bestaat die in de Mac SE past, maar voordat ik die heb gevonden...

Enlightenment 13-09-2006 13:53

Succes :D

Je kunt ook een router kopen waar je BNC op aan kunt sluiten samen met UTP, beide zijn ethernet trouwens. Maar is die antieke mac het nog waard?

Gus 13-09-2006 14:01

Mwoah, 't is het niet echt waard natuurlijk, maar wel een leuk hobbyprojectje.
Kan ik niet een convertor ofzo voor die BNC kabel kopen? Als ik die dan gewoon in m'n RJ45 (UTP is het toch ook allebei?) router stop, zou het dan werken?
Ik heb geen idee of die kabels uberhaupt het zelfde soort signaal verwachten ofzo.

J-roenn 13-09-2006 14:10

nee, BNC gaat over een coax kabel ( zelfde als tv signaal ), utp is een 8 aderige kabel.

Droyd 15-09-2006 17:10

Ik had zin om wat op te zoeken, al ken ik helemaal niks van Macintosh. Volgens mij zijn de twee mogelijkheden al genoemd, ofwel een router, ofwel een convertor. Beide kosten elk waarschijnlijk 2 à 3 keer zoveel als de huidige waarde van je Mac. :D

Netwerkkaarten op RJ45 compatibel met die machine zijn volgens mij ook niet te vinden:
- Een interne netwerkkaart zul je vast niet vinden aangezien ze voor deze specifieke Mac ontworpen moeten zijn.

- Achteraan zou je ook een SCSI ethernetkaart kunnen aanschakelen. Vind maar eens een kaart dat die lage (SCSI is volgens mij helemaal niet backwards compatible)snelheid ondersteund enerzijds, en compatibel moet zijn met een ouwe Mac zoals deze, anderzijds.
Al klinkt dit toch een beetje hoopvol:
Citaat:

. There are a handful of different SCSI-to-ethernet units in existence, from Asante and Dayna, with assorted coax BNC/RJ45/AUI connectors.
Dus misschien heb je alsnog hier wat aan: http://oldmac.toddverbeek.com:8012/faq.html

Verder zul je nog een hoop opzoekwerk moeten doen om te weten welke protocollen je moet installeren enzo...een moeilijke zaak dus.

Aanvankelijk gaf ik je nog een kans aangezien voor sommige Realtek netwerkkaarten drivers voor Macintosh zijn uitgebracht, tot ik zag hoe oud je bak was. :p

Gus 15-09-2006 17:32

Hey,

bedankt voor je tijd en moeite! Te gek.
Ik ga dit weekend even kijken bij wat oude Mac SE's op marktplaats, ik heb een klein beetje de hoop dat er bij sommigen een RJ45 kaartje inzit. (UTP schijnt dat te zijn, toch?)

Misschien kan dat helemaal niet (geen idee hoe oud de RJ45/UTP standaard eigenlijk is) maar we zien wel.
Iets doen met SCSI is wel een goeie.

Ach we zien het wel, als ik 'm ooit als schattige e-mail checker in m'n huiskamer heb staan post ik een foto. :)

Bedankt,
gus

Droyd 15-09-2006 18:01

Op de link van mijn vorige post is dat apparaatje te zien. Ik denk bijna dat dit is wat je zoekt.
http://cgi.ebay.com/Asante-Mini-EN-S...QQcmdZViewItem
Citaat:

Connect your PowerBook to an Ethernet network
This unit is primarily intended for PowerBooks and DuoDock units. But, with an DB-25 to DB-25 cable I can be used for machines like the Plus, Classic, Classic II and Performa 200 that do not have a slot for an Ethernet card. But, as cards are hard to find for the SE and SE/30, this may be a viable solution for those machines.
Mogelijk kom je toch goedkoper uit met een converter, aangezien een SCSI kabel ook niet echt goedkoop is, meen ik me te herinneren.
edit: Al is het maar ongeveer 6 euro (:o), toch niet vergeten dat SCSI best lastig kan zijn al je er weinig ervaring mee hebt (al weet je zeker dat dit werkt) Afhankelijk daarvan zou je toch de converter of de router kunnen nemen...maar ik kon geen router met zowel bnc als rj45 aansluitingen vinden dus weet ik veel hoe prijzig ze zijn.

phoxetis 18-09-2006 08:32

en dan komt het .... de webbrowser .... :D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48.