Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   economie 1 of 2? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1472727)

Anonimi 13-09-2006 12:07

economie 1 of 2?

Is er een groot verschil tussen economie 1 en 2 op het vwo? Op de havo weet ik dat er flink een verschil in zit, maar is dat op vwo ook zo? Want ik twijfel als bijvak, eco1 of eco2?

Wie kan mij ervaringen vertellen of tips geven? :)

Crimson 13-09-2006 12:14

ik heb met economie1 1 lesuur in de week.. de mensen met economie 1,2 hebben er 3. eco1,2 is niet makkelijker of moeilijker, maar is gewoon meer stof.

remy476 13-09-2006 14:03

Citaat:

Crimson schreef op 13-09-2006 @ 13:14 :
ik heb met economie1 1 lesuur in de week.. de mensen met economie 1,2 hebben er 3. eco1,2 is niet makkelijker of moeilijker, maar is gewoon meer stof.
bij ons hadden eco1 2 uur per week maar sommige stonden er een 10 voor terwijl ze niks deden. erg makkelijk dus. Eco2 weet ik niet. het is iig meer zoals hier gezegd wordt.

ArtemisQ 13-09-2006 15:10

Volgens mij zitten in economie 2 wat meer berekeningen.

Ik doe economie 1 en het is niet zo heel moeilijk :)

Oh, en als je voor sommige opleidingen economie nodig hebt is het bijna altijd economie 1

Mr.Oizo 13-09-2006 18:10

In mijn middelbare schooltijd (maja dat is al weer een tijdje geleden ;) ) had ik Economie en Handelswetenschappen, en op de meeste scholen staat dat laatste vak bekend als Economie II. Handelswetenschappen gaat meer over de administratie van een bedrijf zelf: journaalposten, verschillende posten, de balans, de verlies- en winstrekening, ook nog een stuk kostprijsberekening etc. zat er bij. Economie I zijn meer algemenere vraagstukken en issues, bredere onderwerpen, ook wat meer theoretischer en meer begrippen.

Althans, zo was het bij mij althans. Gek genoeg was ik beter in Economie II dan I, en ik vond Economie II ook leuker dan I. Maja, dat is voor iedereen verschillend. :)

Jaeger 13-09-2006 20:43

Bij ons op school bestaat economie 2 vooral uit berekeningen van modellen en dan het Keynesiaans model in het bijzonder. Modellen in de vorm van Y=C+I+O+E-M waar elke letter voor een bepaald getal staat die per som verschillend zijn. Vanuit deze som kan je dan verschillende andere waardes uitrekenen zoals de werkeloosheid (mits de totale beroepsbevolking is gegeven).

Het is dus (bij mij op school) vooral rekenwerk. Het is niet echt uitdagend, vind ik.

Makaveli 13-09-2006 20:58

Citaat:

Mr.Oizo schreef op 13-09-2006 @ 19:10 :
In mijn middelbare schooltijd (maja dat is al weer een tijdje geleden ;) ) had ik Economie en Handelswetenschappen, en op de meeste scholen staat dat laatste vak bekend als Economie II. Handelswetenschappen gaat meer over de administratie van een bedrijf zelf: journaalposten, verschillende posten, de balans, de verlies- en winstrekening, ook nog een stuk kostprijsberekening etc. zat er bij. Economie I zijn meer algemenere vraagstukken en issues, bredere onderwerpen, ook wat meer theoretischer en meer begrippen.

Althans, zo was het bij mij althans. Gek genoeg was ik beter in Economie II dan I, en ik vond Economie II ook leuker dan I. Maja, dat is voor iedereen verschillend. :)

Handelswetenschappen = Management & Organisatie nu, waarbij het stuk van boekhouden wegvallen is, omdat het toch niet belangrijk geacht werd voor havo/vwo'ers. Er wordt wel de kostprijs berekent en liquiditeit, solvabiliteit, hefboomfunctie, enz. Vreemd dat boekhouden er niet bij hoort, want dat is wel de basis van een balans en geeft een goed inzicht in de veranderingen op een balans.

Ontopic:
Ik raad je aan om Economie 1,2 te kiezen, omdat je daar meer aan hebt. Je krijgt meer stof en het is inhoudelijk dieper. Ec12 is niet echt zwaarder, want je krijgt meer tijd om de stof tot je te nemen. Bovendien vind ik 1 uur te weinig in de week om echt een vak te leren, dat geldt ook voor de andere deelvakken.

(Bijv. In VMBO 4 heb ik meer Frans geleerd, dan in Havo 4 en 5 bij elkaar met Frans 1, simpelweg vanwege het aantal lesuren)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37.