Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   reden voor product terugbrengen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1472998)

poetic_tragedy 13-09-2006 20:47

reden voor product terugbrengen
 
moet je eigenlijk een goede reden hebben als je een product terugbrengt?
bijv, ik koop wel eens iets dat ik nodig heb voor foto's of filmpjes, en daarna breng ik het terug. Ik verzin dan maar altijd wat (cadeautje -> diegene had het al). Of kan ik in principe ook gewoon de waarheid zeggen of kunnen ze het dan weigeren terug te nemen?
vraag t me gewoon af :o

Lucky Luciano 13-09-2006 20:53

Als je iets in de winkel koopt, dan is het terugnemen een service van de winkel. Je hebt er dus geen recht op dat de winkel het terugneemt. De winkel mag hier dus ook voorwaarden aan verbinden (ruilen, -10%, etc).

Mocht je iets via de telefoon, internet etc kopen dan kan je de koop binnen een week ontbinden via de wet koop op afstand. Dit mag zonder opgaaf van redenen. Uitgezonderd zijn dingen als maatwerk, diensten en kansspelen

Lente 13-09-2006 21:47

ik zeg altijd gewoon dat ik het kom terugbrengen en verder niks. Er wordt echt nooit gevraagd waarom hoor;)

poetic_tragedy 14-09-2006 14:08

Citaat:

Lente schreef op 13-09-2006 @ 22:47 :
ik zeg altijd gewoon dat ik het kom terugbrengen en verder niks. Er wordt echt nooit gevraagd waarom hoor;)
bij de zeeman wel :P

nouja, ik verzin toch altijd wel wat, maar vroeg t me gewoon af :)

~LiefEngeltje~ 14-09-2006 15:16

ik breng dingen eigenlijk (bijna) nooit terug

qua kleding pas ik alles in de winkel en andere dingen koop ik omdat ik ze nodig heb en zeker weet dat ik het wil,
ik neem ook niet snel de moeite weer terug te rijden naar die winkel :bloos:

als ik iets terugbreng zeg ik gewoon dat ik het terug kom brengen (y)

zal de verkoopster niet uitmaken of dat het je niet past of omdat je de kleur spuuglelijk vind, het kom toch terug ;)

T_ID 14-09-2006 15:33

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 13-09-2006 @ 21:53 :
Als je iets in de winkel koopt, dan is het terugnemen een service van de winkel. Je hebt er dus geen recht op dat de winkel het terugneemt. De winkel mag hier dus ook voorwaarden aan verbinden (ruilen, -10%, etc).
Met uitzondering van wanneer de winkel iets levert dat niet was afgesproken of überhaupt niet levert en dat ook niet recht kan/wil zetten. Met dat, plus nog een paar andere voorwaarden kun je je koop met de winkel ontbinden. Dan hoef je geen genoegen te nemen met tegoedbonnen of kortingen.

Maar ja, dan moet het wel aan die voorwaarden voldoen.

Poepkind 14-09-2006 16:53

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 13-09-2006 @ 21:53 :
Als je iets in de winkel koopt, dan is het terugnemen een service van de winkel. Je hebt er dus geen recht op dat de winkel het terugneemt. De winkel mag hier dus ook voorwaarden aan verbinden (ruilen, -10%, etc).


Dit klopt Maaaar... als de winkel als voorwaarde heeft "ruilen of terugbrengen binnen 14 dagen" dan moeten ze zich er ook aan houden. Want ze hebben dat opgenomen als extra service en kunnen daar niet opeens vanaf zien. Ze zijn dus niet verpicht om die service te bieden, maar als ze t doen moeten ze het ook echt doen. De reden waarom je iets terugbrengt is dan niet van belang.

Magican 14-09-2006 18:26

Ben ik de enige die hier morele bezwaren tegen heeft?

moya. 14-09-2006 19:12

ja

Orpa 14-09-2006 19:41

Citaat:

Magican schreef op 14-09-2006 @ 19:26 :
Ben ik de enige die hier morele bezwaren tegen heeft?
Waarom zou je morele bezwaren moeten hebben... T maakt een winkel echt heel weinig uit, zolang jij maar de bon mee neemt en de verpakking er netjes uitziet...

fractuur 14-09-2006 21:00

Als je de bon maar hebt, en het artikel er nog fatsoenlijk uitziet.. Who cares?

Sylph 14-09-2006 22:23

Morele bezwaren, alsjeblieft zeg. Je hebt morele bezwaren tegen door rood licht rijden, of tegen de IB-groep belazeren door zogenaamd uitwonend te zijn.

Maar niet tegen artikelen terugbrengen waar speciaal een reden bijmoet. (n)

Mr.Hypert€xt 14-09-2006 22:30

Er zijn winkels die niets terugnemen, mediamarkt bijvoorbeeld.

Lucky Luciano 15-09-2006 06:44

Citaat:

T_ID schreef op 14-09-2006 @ 16:33 :
Met uitzondering van wanneer de winkel iets levert dat niet was afgesproken of überhaupt niet levert en dat ook niet recht kan/wil zetten. Met dat, plus nog een paar andere voorwaarden kun je je koop met de winkel ontbinden. Dan hoef je geen genoegen te nemen met tegoedbonnen of kortingen.

Maar ja, dan moet het wel aan die voorwaarden voldoen.

Ja, maar dat is in dit geval niet van toepassing. Daarnaast kan je dan ook niet direct de koop ontbinden, maar moet je de winkel eerst in de gelegenheid stellen alsnog het product te leveren.

Lucky Luciano 15-09-2006 06:46

Citaat:

Magican schreef op 14-09-2006 @ 19:26 :
Ben ik de enige die hier morele bezwaren tegen heeft?
De winkel kiest er toch zelf voor :)

martijn1985 15-09-2006 11:48

bedoelt Magician niet dat het wel erg raar is om een product te kopen waarvan je van tevoren weet dat je het maar 1 keer nodig hebt, en het dus meteen weer terug brengt? Want daar zou ik me nog wel iets bij kunnen voorstellen, hoewel het natuurlijk op zich geen probleem hoeft te zijn.

Magican 15-09-2006 12:05

Ik vind het gewoon raar dat mensen winkels zijn als instituten waar je dingen gratis kunt lenen.
Maar verder zal het mijn derriere oxideren.

Stefanie 15-09-2006 14:42

Als je maar aan hun voorwaarden voldoet (bijv. binnen 8 dagen met kassabon en aangehecht prijskaartje)

nare man 16-09-2006 11:05

Zo raar is dat niet. Als die winkel gewoon als voorwaarde hanteert 'ruilen binnen acht dagen met bon' dan roep je daarmee bewust het risico in het leven dat mensen dingen uitproberen en zonder reden weer terugbrengen, of juist dingen kopen óm terug te brengen ('lenen').

Stefanie 16-09-2006 11:41

Citaat:

nare man schreef op 16-09-2006 @ 12:05 :
Zo raar is dat niet. Als die winkel gewoon als voorwaarde hanteert 'ruilen binnen acht dagen met bon' dan roep je daarmee bewust het risico in het leven dat mensen dingen uitproberen en zonder reden weer terugbrengen, of juist dingen kopen óm terug te brengen ('lenen').
Ik vraag me toch af hoe ze dat doen:P

Je moet toch het kaartje eraan laten zitten, hoe kun je dan iets aantrekken/gebruiken?

Mr.Hypert€xt 16-09-2006 12:24

Als winkel wil je toch geen 2ehands spullen verkopen. Mensen beslissen om iets aan te schaffen, en beslissingen staan vast, defecten zijn wat anders dan dat.

Sommige mensen begrijpen dat niet, en worden boos als je ze dat moet vertellen, maar that's not my problem :cool: :)

Lucky Luciano 16-09-2006 12:25

Citaat:

Stefanie schreef op 16-09-2006 @ 12:41 :
Ik vraag me toch af hoe ze dat doen:P

Je moet toch het kaartje eraan laten zitten, hoe kun je dan iets aantrekken/gebruiken?

Met kleding gaat het inderdaad moeilijker, maar met apparatuur die in dozen zit en verpakte artikelen is het een stuk makkelijker

Krummeltje 16-09-2006 12:26

Citaat:

Mr.Hypert€xt schreef op 16-09-2006 @ 13:24 :
Als winkel wil je toch geen 2ehands spullen verkopen. Mensen beslissen om iets aan te schaffen, en beslissingen staan vast, defecten zijn wat anders dan dat.

Sommige mensen begrijpen dat niet, en worden boos als je ze dat moet vertellen, maar that's not my problem :cool: :)

Als winkels er zelf voor kiezen, dan is dat hun eigen probleem ;)

Hakuna 16-09-2006 21:54

Citaat:

Mr.Hypert€xt schreef op 14-09-2006 @ 23:30 :
Er zijn winkels die niets terugnemen, mediamarkt bijvoorbeeld.
Bij mij hebben ze het afgelopen jaar al het volgende teruggenomen, en het geld terugbetaald (had wel de kassabon bewaard! :) )

DVD film (geseald)
1 Gig SD micro kaartje (had ik met kaartreader opgeblazen :p )
Router voor PC
Kaartreader
Webcam (had ik al 3 weken in huis, en gebruikt)
DVD brander (ondanks dat ik er enkele DVD's hiermee gebrand hebt)
Lichtnet adapter (heb hiervan een verloopstekker thuis gehouden)
Printer (maar heb wel de inktcartidges eruit gehaald) even later de zelfde opnieuw gekocht (heb ik tenminste reserve HP cartridges, en die zijn nogal prijzig! :) )
DVD speler (van een onbekend B merk, maar was echt een bagger apparaat! (n) )

Mr.Hypert€xt 16-09-2006 23:05

gesealde producten nemen ze inderdaad wel terug, en gebandelleerd.

Service is een ander verhaal dan terugbrengen terwijl de zegel(s) is verbroken.

En je had waarschijnlijk gewoon geluk.

Als je bij mij komt met een dvd zonder seal is het helaasch pindakaas voor jou.

poetic_tragedy 17-09-2006 08:41

Citaat:

Mr.Hypert€xt schreef op 17-09-2006 @ 00:05 :
gesealde producten nemen ze inderdaad wel terug, en gebandelleerd.

Service is een ander verhaal dan terugbrengen terwijl de zegel(s) is verbroken.

En je had waarschijnlijk gewoon geluk.

Als je bij mij komt met een dvd zonder seal is het helaasch pindakaas voor jou.

ja, maar dat is ook nogal logisch, dat ze een dvd zonder seal niet terugnemen, dat doen ze nergens.

J-roenn 20-09-2006 15:33

Citaat:

Mr.Hypert€xt schreef op 14-09-2006 @ 23:30 :
Er zijn winkels die niets terugnemen, mediamarkt bijvoorbeeld.
heb daar toch echt n keer een afstandsbediening terug gebracht.

voor de rest werk ik bij jumbo, daar maken we het ook wel eens mee dat mensen een halve zak chips of bijna lege fles cola terugbrengen. die krijgen ook allemaal het volledige bedrag terug omdat dat nou eenmaal in de service formule is vastgelegd.

G-Lo 20-09-2006 16:05

Wat ben je toch ook een ei, cornell.

Verder is bij kleding de 'in daglicht zag het d'r toch wat anders uit' altijd een mooie reden.

~lienepien~ 20-09-2006 17:21

Citaat:

Cornel schreef op 16-09-2006 @ 22:54 :
Bij mij hebben ze het afgelopen jaar al het volgende teruggenomen, en het geld terugbetaald (had wel de kassabon bewaard! :) )

DVD film (geseald)
1 Gig SD micro kaartje (had ik met kaartreader opgeblazen :p )
Router voor PC
Kaartreader
Webcam (had ik al 3 weken in huis, en gebruikt)
DVD brander (ondanks dat ik er enkele DVD's hiermee gebrand hebt)
Lichtnet adapter (heb hiervan een verloopstekker thuis gehouden)
Printer (maar heb wel de inktcartidges eruit gehaald) even later de zelfde opnieuw gekocht (heb ik tenminste reserve HP cartridges, en die zijn nogal prijzig! :) )
DVD speler (van een onbekend B merk, maar was echt een bagger apparaat! (n) )

Daar zou ik nou morele bezwaren tegen hebben, spullen gebruiken en dan terugbrengen... :o

~lienepien~ 20-09-2006 17:22

Citaat:

J-roenn schreef op 20-09-2006 @ 16:33 :
voor de rest werk ik bij jumbo, daar maken we het ook wel eens mee dat mensen een halve zak chips of bijna lege fles cola terugbrengen. die krijgen ook allemaal het volledige bedrag terug omdat dat nou eenmaal in de service formule is vastgelegd.
waarom krijg je dan wel je geld terug? 'cola was bij nader inzien toch niet lekker'?

Martin 20-09-2006 17:27

Citaat:

~lienepien~ schreef op 20-09-2006 @ 18:22 :
waarom krijg je dan wel je geld terug? 'cola was bij nader inzien toch niet lekker'?
Onderdeel van de 7 zekerheden-formule van Jumbo. Geen discussie met de klant aangaan, maar gewoon vergoeden.

Ik heb járen geleden (7 jaar geleden) een 7-zekerhedentraining gehad in Middelburg en daar werd ons zelfs verteld dat als een klant een krat bier meeneemt, 23 flesjes leegdrinkt en dán het krat terugbrengt met de mededeling dat de smaak tegenviel, dat we dan alsnog een krat van een ander merk moesten meegeven...

Het blijft een mooie formule.

Krummeltje 20-09-2006 20:12

Citaat:

Cornel schreef op 16-09-2006 @ 22:54 :

Printer (maar heb wel de inktcartidges eruit gehaald) even later de zelfde opnieuw gekocht (heb ik tenminste reserve HP cartridges, en die zijn nogal prijzig! :) )

Daar heb ik nou echt morele bezwaren tegen.... :eek: dat is bijna diefstal!

G-Lo 20-09-2006 21:49

Citaat:

Krummeltje schreef op 20-09-2006 @ 21:12 :
Cornell, je bent een gigantisch ei, want dat ís diefstal!

Urm 20-09-2006 22:05

cornell, je bent een kneus!

Krummeltje 20-09-2006 22:06

:D
Zo had ik het moeten zeggen inderdaad.

Hakuna 20-09-2006 22:11

Citaat:

Urm schreef op 20-09-2006 @ 23:05 :
cornell, je bent een kneus!
En toch zien ze mij graag komen bij de Mediamarkt, toch niet zo kneuzig als je denkt. :rolleyes:

Urm 20-09-2006 22:19

ja omdat ze niet weten dat je de boel oplicht. :rolleyes:

Hakuna 20-09-2006 22:28

Citaat:

Urm schreef op 20-09-2006 @ 23:19 :
ja omdat ze niet weten dat je de boel oplicht. :rolleyes:
Ik hou mij gewoon aan de verkoopvoorwaarden, en dat is..ruilen met kassabon binnen 30 dagen. :rolleyes:

G-Lo 20-09-2006 23:43

'ruilen binnen dertig dagen, maar de cartridges mag u rustig houden'

~lienepien~ 21-09-2006 11:50

Citaat:

Martin schreef op 20-09-2006 @ 18:27 :
Onderdeel van de 7 zekerheden-formule van Jumbo. Geen discussie met de klant aangaan, maar gewoon vergoeden.

Ik heb járen geleden (7 jaar geleden) een 7-zekerhedentraining gehad in Middelburg en daar werd ons zelfs verteld dat als een klant een krat bier meeneemt, 23 flesjes leegdrinkt en dán het krat terugbrengt met de mededeling dat de smaak tegenviel, dat we dan alsnog een krat van een ander merk moesten meegeven...

Het blijft een mooie formule.

Daar zou ik dan ook weer morele bezwaren tegen hebben.
Op zich heel ok van de Jumbo dat je je spullen terug kunt brengen als er iets mis mee is, maar dat klinkt wel heel extreem... :eek:

Mara 21-09-2006 11:58

Citaat:

Cornel schreef op 20-09-2006 @ 23:28 :
Ik hou mij gewoon aan de verkoopvoorwaarden, en dat is..ruilen met kassabon binnen 30 dagen. :rolleyes:
Dan moet je wel 't héle product terugbrengen.

Lucky Luciano 21-09-2006 13:40

Citaat:

Cornel schreef op 20-09-2006 @ 23:28 :
Ik hou mij gewoon aan de verkoopvoorwaarden, en dat is..ruilen met kassabon binnen 30 dagen. :rolleyes:
De cartridge maakt deel uit van het product. Als je deze verwijderd voldoe je niet meer aan de verkoopvoorwaarden

reine claude 23-09-2006 21:23

Citaat:

Cornel schreef op 16-09-2006 @ 22:54 :
Bij mij hebben ze het afgelopen jaar al het volgende teruggenomen, en het geld terugbetaald (had wel de kassabon bewaard! :) )
1 Gig SD micro kaartje (had ik met kaartreader opgeblazen :p )
Webcam (had ik al 3 weken in huis, en gebruikt)
DVD brander (ondanks dat ik er enkele DVD's hiermee gebrand hebt)
Lichtnet adapter (heb hiervan een verloopstekker thuis gehouden)
Printer (maar heb wel de inktcartidges eruit gehaald) even later de zelfde opnieuw gekocht (heb ik tenminste reserve HP cartridges, en die zijn nogal prijzig! :) )

Kansloos.
Dat is hetzelfde als een pak melk kopen en dan het lege pak proberen te gaan ruilen.

T_ID 23-09-2006 23:45

Citaat:

Cornel schreef op 20-09-2006 @ 23:28 :
Ik hou mij gewoon aan de verkoopvoorwaarden, en dat is..ruilen met kassabon binnen 30 dagen. :rolleyes:
Als ik jou een tv verkoop, maar stiekem haal ik wel vlak voor levering een onderdeeltje eruit waardoor het ding niet meer werkt.

Hey, niet zeiken dan, je hebt immers een tv gekregen, en we hadden afgesproken dat ik jou een tv zou verkopen...


Enig idee hoe dit over komt? Ik zal me enige botheid veroorloven: je komt over als iemand die voor een tientje gaat frauderen en daar nog serieus trots op is ook. Zo iemand die wanneer ze gepakt worden roept 'dat ze de uitkeringen dan maar omhoog hadden moeten gooien'.

Het lontje voor fraudeurs is bij mezelf en vele anderen, terecht, zeer kort.

Vice 24-09-2006 00:42

Citaat:

Mr.Hypert€xt schreef op 17-09-2006 @ 00:05 :
gesealde producten nemen ze inderdaad wel terug, en gebandelleerd.

Service is een ander verhaal dan terugbrengen terwijl de zegel(s) is verbroken.

En je had waarschijnlijk gewoon geluk.

Als je bij mij komt met een dvd zonder seal is het helaasch pindakaas voor jou.

Vreemd, wat daar doen ze bij ons helemaal niet aan. :confused: Overgens zij er wel een aantal producten die ze niet terug nemen, maar daar vallen DVD's niet onder.

Alex 24-09-2006 14:49

Citaat:

Cornel schreef op 20-09-2006 @ 23:11 :
En toch zien ze mij graag komen bij de Mediamarkt, toch niet zo kneuzig als je denkt. :rolleyes:
Misschien omdat zij niet weten dat je de cartridge (en andere dingen) gewoon hebt gestolen.

Je bent gewoon een ordinaire dief en een schooier dat je dat doet.

Myuki 24-09-2006 17:19

Citaat:

Magican schreef op 14-09-2006 @ 19:26 :
Ben ik de enige die hier morele bezwaren tegen heeft?
nee

Hakuna 24-09-2006 18:31

Ik wou dat ik bij de Mediamarkt kon werken, dan wist ik het wel. ;)

EvilSmiley 24-09-2006 20:03

Veel winkels vinden het fijn om omruil garantie te geven, zodat de consument sneller iets zal te kopen. Het is dus gewoon hun verantwoordelijkheid als anderen dan weer hun voordeel doen met die regels.

Hakuna 24-09-2006 20:55

Citaat:

EvilSmiley schreef op 24-09-2006 @ 21:03 :
Veel winkels vinden het fijn om omruil garantie te geven, zodat de consument sneller iets zal te kopen. Het is dus gewoon hun verantwoordelijkheid als anderen dan weer hun voordeel doen met die regels.
Zoals ik. :cool: (y)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.