![]() |
[sk] nernst
stel je hebt de volgende elektrochemische cel
Ag|Ag(+)(0,03M)||Pb(2+)(0,08M)|Pb de linkerhalfcel: Antw: V=1,36+0,059log(0,03) Ik begrijp dan niet waarom log([Ag(+)]/[Ag])=log(0,03) iemand? |
de vaste stof maakt geen deel uit van de concentratiebreuk omdat deze geen concentratie heeft.
--> de Nernstvergelijking komt er dan als volgt uit te zien (in termen van de natuurlijke logaritme): E = E0 + (RT/nF) ln [Ag+] / 1 Aangezien [Ag+] = 0,03 M krijg je dus log 0,03 of ln 0,03 (de factor 0,059 is de omrekeningsfactor tussen 10-log en e-log) |
Citaat:
Ag(+) + e(-) <---> Ag (s) |
je weet toch van de middelbare school dat een vaste stof en het oplosmiddel nooit in de evenwichtsvergelijking voorkomen omdat hun concentratie niet veranderd en dus geen invloed heeft op de ligging van het evenwicht.
|
Citaat:
ps dit is middelbare school |
Nernst behoort niet tot de eindexamenstof ;) Vandaar dat ik dacht dat je niet meer op het middelbaar onderwijs zat (Ik heb Nernst pas voor het eerst echt behandeld tijdens moleculaire biologie in het 1e jaar van de opleiding biomedische wetenschappen)
|
Citaat:
Maar het wordt oppervlakkig behandeld,met vragen als bereken de de bronspanning bij deze elektrochemische cel bij standaard omstandigheden: invulvragen |
Citaat:
|
dat kan best wel zo zijn natuurlijk (maar de sommetjes als deze is gewoon een kwestie van invullen van de wet van Nernst)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:04. |