![]() |
Waarom kijken mensen vreemd op als je hutspot maakt in de zomer?
Of stampot?
Ik weet dat het een winterkost is, maar waarom zou je het zomers dan niet kunnen maken? Welke stamppot vind jij het lekkerst? |
Het kan, natuurlijk... maar ik vind het echt niet lekker om stamppot te eten in de zomer.
|
't Is gewoon echt wintereten. Sowieso boerenkool - voor stamppot boerenkool dus :P - erg duur zomers.
Stamppot sla of andijvie kan ik 's zomers wel prima eten, maar hutspot en stamppot boerenkool vind ik gewoon niet lekker, dat smaakt naar winter. |
Waarom is het dan wintereten? behalve dat het in de winter goedkoper is?:P
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Andijviestampot is gaaf, groente niet eten omdat het het juiste seizoen niet zou zijn niet.
|
Het valt zwaar en dat is niet echt fijn bij hogere temperaturen vind ik..
|
Eens met de TS. Mijn moeder ook altijd: "Hutspot maak ik niet in de zomer, dat is typisch iets voor in de winter." Oke, dat is zo, maar als ik er zin in heb in de zomer, waarom zou ik dat dan niet maken he? ;)
|
Ik hou niet zo van hutspot/stamppot, dus ik vind het wel prettig dat het niet door het hele jaar gegeten wordt. :)
|
Ik vind hutspot altijd ranzig en kijk er altijd raar van op dat mensen het sowieso eten...
|
Citaat:
|
Ik heb eergisteren hutspot gegeten.
|
Andijviestamppot maak ik nog wel eens in de zomer maar de rest vind ik echt wintereten omdat het zo zwaar is en omdat het voor mij bij koud weer buiten hoort enzo. Tis gewoon ook een gevoel ofzo.
|
Laatst dacht ik 'zal ik boerenkool maken?', maar uiteindelijk werd het spaghetti met pesto. Het kan dus niet in de zomer.
|
andijvie is een zomer stampot
|
Ik vind hutspot niet 'zwaar' trouwens. Als ik aardappelpuree met daarbij worteltjes en vooraf een uientaartje zou maken, ofzo, dan zou dat toch ook niet 'echt wintereten' zijn?
Spek en rookworst zijn wel weer 'zwaar', maar geen noodzakelijk onderdeel van hutspot. |
zomer of winter het is ranzig. Alleen zuurkool kan ik nog redelijk waarderen.
|
Citaat:
Was het lekker Sarah? |
Ik vind het heel lekker, maar met warm weer eet ik liever geen massief, warm eten. Daarentegen maak ik in de winter ook zelden pastasalades.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb vandaag zuurkool met worst op, lekker (y)
|
net als pepernoten voor de winter en paaseieren voor de lente, seizoenen gewoon gescheiden houden :). ik hou persoonlijk erg van hutspot met saucijzen, slastampot vind ik ook nog wel oke, andijvie, maar geen boerenkool. zuurkool soms met rookworst (en roomboter).
|
in de winter: zware hutspot met veel ui en grof gestampte aardappelen, goeie vleesjus ( dus niet uit een pakje) en een mooie rookworst of een speklapje
in de zomer: lichte hutspot met in verhouding veel wortelen, bijna puree-achtig gestampte aardappelen, weinig ui. eventueel wat rozijntjes erdoor, geen jus of saus, geen vlees of hooguit wat krokant gebakken spekjes door de hutspot. een zoete al wat afgekoelde hutspot is zo lekker(Y) ik eet eigenlijk liever in de zomer hutspot dan in de winter, en dat is dan nog niet eens met een bepaalde voorkeur voor een van bovenstaande bereidingen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Als het een warme zomerdag is heb je gewoon iets nodig wat een beetje afkoeld. Sla of zo, ijs, dingen die je rustig kan eten. In de winter is het kouder en heb je weer behoefte aan iets warmers, zoals stamppot. Iets wat gewoon lekker snel je weer een beetje opwarmt van binnen. (klinkt idioot, I know)
Daarnaast is hutspot gewoon niet lekker. :P |
Citaat:
|
Mijn moeder heeft ooit een hele stampij in de AH gemaakt omdat de erwtsensoep-groenten in MAART al uit het assortiment gehaald werden. Volgens de AH was erwtensoep 'wintereten'.
Toevallig sneeuwde het die dag, dus het was de perfecte erwtensoep dag :D Anyway, ik eet regelmatig andijviestamppot in de zomer, vind ik lekker. Iets als erwtensoep zou ik niet zo snel in de zomer eten. Overigens doet iedereen alsof het van april tot september superwarm weer is... eeuuhh? :confused: :D |
Boerenkool is ook pas lekker als er een nacht vorst overheen is gegaan.
en tsja, van stamppot krijg je t warm, dus ik heb er niet zo'n behoefte aan in de zomer, net als soep. maar ik verlang wel naar die koude dagen en nachten... weer lekker stamppot met een gehaktbal eten :) |
de lekkerste stamppot is broccolie stamppot. :)
|
Stampot...ja, ik geef jullie wel gelijk. Is wel een wintereten, maar nu krijg ik er spontaan trag in.
Het lifst met andijvie, veel ui en spekkies, misschien een worstje erbij...hmmmm.... Met broccoli heb ik nog nooit op, lijkt me wel lekker... |
Hutspot is Goor. -.- :rolleyes:
|
Ok, ik heb nu officieel zin in boerenkool met rookworst en zure haring. En het is super warm buiten :|
|
ik wil altijd Andijvie stamppot eten . maar dat mag van mijn ouders niet :confused: . Ik weet niet wat er zo raar aan is als ik het in de zomer vraag
|
Citaat:
Maar je hebt wel gelijk, eerst moet de vorst er overheen (y) |
ik kijk altijd vreemd op als mensen hutspot maken en als ze het nog opeten ook (traumatische ervaring mee gehad ;))
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik drink het hele jaar door warme chocolademelk. Kijken mensen me ook raar om aan.
TERWIJL ZE ZELF AAN DE KOFFIE EN THEE ZITTEN! Dus dan denk ik: doe normaal. Met 'winterkost' is het ook zo denk ik. Net of je alleen aardappelrijke gerechten in de winter mag nemen. Het is dat ik er niets aan vind, maar anders had ik het ook in de zomer gegeten ;) Edit @ Andijvie: wie zegt dat het wintereten ís? Ik vraag me echt af wie dat heeft bepaald. Naar mijn idee is het gewoon een (achterhaalde) opvatting. |
Het is weer boerenkooltijd (y) :D I looove boerenkool. Ik vind het trouwens ook stom dat je het alleen in de winter 'mag' eten. Maar boerenkool groeit toch meestal alleen in de winter, iig, 's Zomers is er nooit verse boerenkool in de winkels, alleen van die diepvriespakken :(
|
Citaat:
|
Ik ga morgen stamppot andijvie maken met spekjes en rookworst, ben benieuwd hoe het smaakt met dit weer :) Ik heb er wel weer trek in :)
|
Citaat:
Het ligt ook het hele jaar in de winkels, maar alleen in de winter verkoopt het goed :D |
Nou ik vindt het smerig! Swinters of Zomers of wanneer dan ook.. Komt vooral door de aardappels. Ik vindt aardappels zelfs zo vreselijk dat ik geneens patat luus!! Behalve frietjes van de Mac :) Met die overheerlijke geheime saus!
|
andijvie wordt met name geoogst in de herfst trouwens. In de winter komt het uit kassen.
|
slastamppot of boerenkoolstamppot
|
Het is al vaker gezegd maar als het warmer is vind ik stamppot gewoon te zwaar. Vanavond ga ik waarschijnlijk wel hutspot maken :)
Rauwe andijviestamppot en zuurkoolstamppot is ook erg goed |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27. |