Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Stelling: Sinterklaasfeest is hypocriet (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=147356)

Knutselsmurfie 02-07-2002 21:38

Stelling: Sinterklaasfeest is hypocriet

Eigenlijk lieg je kinderen gewoon voor.... en iedereen doet mee, zelfs de mensen die het meeste om je geven (ouders). Ja, ok, sinterklaas is wel cool als je klein bent, want je krijgt kadootjes enzo, maar aan de andere kant wel 3x zo niet cool als je erachter komt dat hij helemaal niet bestaat. Tenminste zo was dat bij mij, en dan nog niet eens zozeer om het feit dat hij niet bestond, maar gwoon omdat ik et niet kon begrijpen waarom iedereen mij dat dan al die tijd had aangepraat...?

Wat vinden jullie: is het sinterklaas-gedoe hypocriet of niet?

Darknezzz 02-07-2002 21:56

Hoi,
Ik speel nu twee jaar voor zwarte piet in een vast groepje met drie andere pieten en een sinterklaas. Het is altijd erg gezellig, en het is geweldig om te zien hoe je kinderen helemaal blij kan maken. Mijn oppaskindjes zijn altijd een week van te voren helemaal opgewonden omdat sinterklaas bijna komt, waarom zou je dat weg willen nemen?

Spreek nu een negenjarige, en ik denk dat niemand zal beweren het jammer te vinden voorgelogen geweest te zijn. Het was leuk toen je klein was. Kinderen vinden het leuke aan zwarte pieten dat ze nooit stil zitten, soms heel dom kunnen doen, en gewoon dansen en overal aan zitten. Zo ben ik het eerste jaar klimpiet geweest, en klom ik overal in en op, was ik constant aan het bewegen; dit jaar was ik een domme piet. Eentje die niets snapt en overal pepernoten verstopte. Je maakt die kinderen blij, en als mij gevraagd wordt wie ik het meest bewonder, dan is dat sinterklaas. Prachtig dat iemand die niet bestaat, elk jaar weer zoveel kinderen blij kan maken...
Liefs en Bb,
Darknezzz

Sterrenkijkster 02-07-2002 22:01

als fantasie geven aan een kind hypocrisie is...
wel, verpest dan maar het imaginaire leven van je kinderen

ik geef de mijne later zoveel fanantasie als ze nodig hebben

en als jij daar tegen bent, dan vind ik 'liegen' geen goed argument.

voor een kind is het prachtig om te kunnen geloven in iets als Sinterklaas; ik heb daar nooit leed van gehad toen mijn ouders mij de waarheid vertelden.

Sterrenkijkster 02-07-2002 22:02

als fantasie geven aan een kind hypocrisie is...
wel, verpest dan maar het imaginaire leven van je kinderen

ik geef de mijne later zoveel fantasie als ze nodig hebben

en als jij daar tegen bent, dan vind ik 'liegen' geen goed argument.

voor een kind is het prachtig om te kunnen geloven in iets als Sinterklaas; ik heb daar nooit leed van gehad toen mijn ouders mij de waarheid vertelden.

HarmenM 02-07-2002 22:09

Het is gewoon leuk voor die kinderen. Stukje traditie, ook wel leuk om eens wat te krijgen.

Kan je moeilijk over doen, ook hele moeilijke uitleg bij geven. Maar, het gaat toch ook wel om de lol?

VoRaZ 02-07-2002 22:12

Citaat:

Knutselsmurfie schreef:
Eigenlijk lieg je kinderen gewoon voor
...
Tenminste zo was dat bij mij, en dan nog niet eens zozeer om het feit dat hij niet bestond, maar gwoon omdat ik et niet kon begrijpen waarom iedereen mij dat dan al die tijd had aangepraat...?

Het gaat niet om aanpraten. Iedereen die dat van z'n familie doorgegeven krijgt geeft het zelf weer door, niet om kinderen te misleiden maar om de gezelligheid en blijheid door te geven. Even weg uit de normale sleur en wat van die ouderwetse gezelligheid geven die voor de rest weg is uit onze levens.

Als je het echt als een ziek spelletje ziet om je kinderen te misleiden mis je de essentie ervan.

Kirk22 03-07-2002 13:54

nee, het is een leuk kinderfeest.

Chelsea 03-07-2002 20:19

tuurlijk is het niet hypocriet, alsof het die kids wat boeit of het echt is, ze willen allen maar de kadootjes (y) :D

Spyker 03-07-2002 20:50

Bovendien blijfthet neit alleen bij de intocht en de lol die kleine kinderen beleven aan de pieten en sinterklaas zelf, maar is het ook een jaarlijks familiefeest. Een dag waarop de familie bij elkaar komt, gedichten voor elkaar schrijft en suprises maakt. Alleen al voor die gezelligheid en creativiteit, die toch bijna iedereen wel kan waarderen vindt ik het niet hypocriet om mijn kinderen onwaarheden te vertellen, het is namelijk gewoon de eerste fase van de sinterklaastraditie

Arenda 04-07-2002 02:23

Sorry maar ik vond sinterklaas altyd best wel onzin, mijn ouders hebben me ook nooit laten geloven dat hij bestond... dus tsjah
Wij 'vieren' het ook niet echt maar wij geven cadeaus op de 23ste (december, mijn ouders' trouwdag)
Tsjah, tis een leuke legende ( of wat het dan ook is) Maar wel een beetje hypocriet.

HarmenM 04-07-2002 10:14

Het is een stukje cultuur geworden(nu willen ze het commercieel maken :( )

Je kan wel zeggen dat het hypocriet is, en daar heb je ook wel gelijk in. Maar, het is een leuke traditie voor de kids.

Beetje sfeer en zo mag ook wel?

Gatara 04-07-2002 18:53

Citaat:

Darknezzz schreef:
Hoi,
Ik speel nu twee jaar voor zwarte piet in een vast groepje met drie andere pieten en een sinterklaas.

even off-topic:

hoe zou ik me kunnen aanmelden voor zwarte piet? :)
Lijkt me ook wel eens leuk om te doen :)

Gatara

Knutselsmurfie 04-07-2002 21:24

Citaat:

HarmenM schreef:
Het is een stukje cultuur geworden(nu willen ze het commercieel maken :( )

Je kan wel zeggen dat het hypocriet is, en daar heb je ook wel gelijk in. Maar, het is een leuke traditie voor de kids.

Beetje sfeer en zo mag ook wel?

Zeg ook zeker niet dat dat niet mag, maar toch... als je erover nadenkt....

en ehm wat jullie zeggen over dat het een kind alleen om de kadootjes gaat, nou bij mij niet hoor. Ja, ok het was wel cool om kadootjes te krijgen natuurlijk, maar die man zelf vond ik veel machtiger :)

En als je dan hoort dat ie niet bestaat, tsja, dan heb je (ik in ieder geval) toch zoiets van: waarom zei iedereen dat dan tegen mij? Een stuk teleurstelling ook denk ik...

Rhinus 04-07-2002 21:48

Net zo hypocriet als sprookjes vertellen en ze iets voorlezen uit de bijbel (of wat daar op lijkt).

de abt van sion 04-07-2002 22:03

Citaat:

Knutselsmurfie schreef:
Eigenlijk lieg je kinderen gewoon voor.... en iedereen doet mee, zelfs de mensen die het meeste om je geven (ouders). Ja, ok, sinterklaas is wel cool als je klein bent, want je krijgt kadootjes enzo, maar aan de andere kant wel 3x zo niet cool als je erachter komt dat hij helemaal niet bestaat. Tenminste zo was dat bij mij, en dan nog niet eens zozeer om het feit dat hij niet bestond, maar gwoon omdat ik et niet kon begrijpen waarom iedereen mij dat dan al die tijd had aangepraat...?

Wat vinden jullie: is het sinterklaas-gedoe hypocriet of niet?

Nee, het draait om het spel-element.

Darknezzz 05-07-2002 09:56

Hoi Gatara,
Ik weet het niet, soms gaat het van scholen uit, al hoewel dat bij mij ook niet zo is. Mijn moeder werkt op een basisschool (waar ik ook op heb gezeten) en toen hebben ze me gevraagd mee te doen. Volgens mij staat het ook wel eens in plaatselijke blaadjes dat de gemeente Pieten vraagt...
Liefs en Bb,
Darknezzz

HarmenM 05-07-2002 11:20

Citaat:

Rhinus schreef:
Net zo hypocriet als sprookjes vertellen en ze iets voorlezen uit de bijbel (of wat daar op lijkt).

moet er nou echt een flame naar de bijbel???? Je zou toch ook eerst een christenen in hun waarden laten....

Rhinus 05-07-2002 14:46

Citaat:

HarmenM schreef:
moet er nou echt een flame naar de bijbel???? Je zou toch ook eerst een christenen in hun waarden laten....
Sinterklaas is ook een Christelijk feest.. Dus..

En met bijbel enzo bedoel ik de 'bijbels' van alle godsdiensten. Dus ook die van de Joden/Moslims/../../enzo..

Vice 05-07-2002 14:58

Het is wel leuk dat kinderen erin geloven, maar het kan ook z'n nadelen hebben. Stel dat 2 kinderen alletwee het zelfde willen. De een heeft rijke ouders en die krijgt waarschijnlijk het cadeau. De ander met wat minder rijke ouders krijgt niet het cadeau en denkt dus dat Sinterklaas hem/haar minder aardig vind. Leg dan als ouder uit waarom hij/zij het cadeau niet krijgt en die ander wel.

HarmenM 05-07-2002 15:22

die boeken heten anders....

En het is tegenwoordig geen christelijk feest meer, het heeft een christelijke achtergrond....

Rhinus 05-07-2002 16:00

Citaat:

HarmenM schreef:
die boeken heten anders....

Daarom ook:

Citaat:

Rhinus schreef:
De bijbel (of wat daar op lijkt).

Citaat:

HarmenM schreef:
En het is tegenwoordig geen christelijk feest meer, het heeft een christelijke achtergrond....
Ow.

HarmenM 05-07-2002 16:28

Misschien dat jij het ziet als 1 pot nat, is best. maar dat is het niet...... (in mijn ogen dan)

Rhinus 05-07-2002 16:31

Citaat:

HarmenM schreef:
Misschien dat jij het ziet als 1 pot nat, is best. maar dat is het niet...... (in mijn ogen dan)
Hoe zie jij 't dan? 't Idee erachter is allemaal 't zelfde dus..

tomtommertje 05-07-2002 17:42

Ik was ook best boos toen ik erachter kwam ('t is me niet eens verteld!) dat hij niet bestond. :mad:
Ik begreep wel ineens waarom ik niet altijd alles kreeg waar ik om vroeg.
Ik weet niet of het hypocriet is, ik denk het niet, het hoort nou eenmaal bij onze 'leefwijze'. Of hoe je het ook wil zeggen. Geldt dan trouwens niet hetzelfde voor de Kerstman en de Paashaas??

Just Johan 05-07-2002 17:54

1) het is een gezellig feest (y)
2) het is spannend wat je allemaal zult krijgen (y)
3) leuk om sinterklaas en zwarte piet in het echt tegen te komen (y)
gevolgd door:
4) leerzame ontnuchtering: de wereld zit soms minder mooi in elkaar dan dat je geneigd bent te geloven (y)

:)

Infaustus 05-07-2002 20:11

Citaat:

Knutselsmurfie schreef:
maar gwoon omdat ik et niet kon begrijpen waarom iedereen mij dat dan al die tijd had aangepraat...?

tenzij je ouders vorige week hebben verteld dat ie niet bestaat denk ik niet dat je daar toen over nadacht....

Just Johan 05-07-2002 20:22

Citaat:

Infaustus schreef:

tenzij je ouders vorige week hebben verteld dat ie niet bestaat denk ik niet dat je daar toen over nadacht....

nou niet direct zo :) maar het heeft zeker wel zo'n invloed gehad; ik was altijd wel wetenschapsmannetje, maar geloven en soortgelijke dingen waren zo normaal in mijn leven toen dat het er gewoon bij hoorde.

de abt van sion 05-07-2002 22:11

Citaat:

tomtommertje schreef:
Ik was ook best boos toen ik erachter kwam ('t is me niet eens verteld!) dat hij niet bestond. :mad:
Ik begreep wel ineens waarom ik niet altijd alles kreeg waar ik om vroeg.
Ik weet niet of het hypocriet is, ik denk het niet, het hoort nou eenmaal bij onze 'leefwijze'. Of hoe je het ook wil zeggen. Geldt dan trouwens niet hetzelfde voor de Kerstman en de Paashaas??

Ter geruststelling: Sinterklaas gaat terug op iemand die heeft bestaan: de historische bisschop Nicolaas van Myra (ca. 270-340). De Kerstman is weer een (niet-katholieke) afgeleide van Sinterklaas: een kopie van een kopie, zou je kunnen zeggen. De paashaas heeft een geheel eigen traditie.
De historische Sint Nicolaas was een belangrijk geversheilige, zeer populair in een tijd dat heel wat mensen ver onder de grens van de armoede leefden. Hij gaf altijd anoniem. Dat geversaspect en die anoniemiteit zijn uitvergroot in onze Sinterklaas. Hypocriet? Ik geloof van niet. Na de secularisatie is met name het spel-element overgebleven. En dat is heel instructief voor de rest van het leven...

tomtommertje 06-07-2002 13:28

Citaat:

de abt van sion schreef:
*verhaal*
Moest je nou mij als quote nemen? *zucht*

Knutselsmurfie 06-07-2002 13:58

Citaat:

Infaustus schreef:

Tsja, dan denk je het toch verkeerd vrees ik...

Arenda 07-07-2002 20:52

Citaat:

de abt van sion schreef:

Ter geruststelling: Sinterklaas gaat terug op iemand die heeft bestaan: de historische bisschop Nicolaas van Myra (ca. 270-340). De Kerstman is weer een (niet-katholieke) afgeleide van Sinterklaas: een kopie van een kopie, zou je kunnen zeggen. De paashaas heeft een geheel eigen traditie.
De historische Sint Nicolaas was een belangrijk geversheilige, zeer populair in een tijd dat heel wat mensen ver onder de grens van de armoede leefden. Hij gaf altijd anoniem. Dat geversaspect en die anoniemiteit zijn uitvergroot in onze Sinterklaas. Hypocriet? Ik geloof van niet. Na de secularisatie is met name het spel-element overgebleven. En dat is heel instructief voor de rest van het leven...

Tsjah.. is wel waar maar waarom maken mensen er dan zoŽn heisa van... *heeft beeld in hoofd van: Ouder moet zonodig foto hebben van 3-jarige die doodsbenauwd is voor grote man met baard*

de abt van sion 08-07-2002 08:10

Citaat:

sweetsterretje schreef:

Tsjah.. is wel waar maar waarom maken mensen er dan zoŽn heisa van... *heeft beeld in hoofd van: Ouder moet zonodig foto hebben van 3-jarige die doodsbenauwd is voor grote man met baard*

Er wordt toch overal een heisa van gemaakt? Neem het WK-voetbal... of een politieke top... of carnaval... of Kerstmis... of zomertoerisme...
De ontwikkeling die Sinterklaas de laatste dertig jaar heeft doorgemaakt, laat niet meer toe dat we hem nog als een plaatsvervangende opvoeder zien. Kijk maar naar zijn gedrag tijdens de jaarlijkse TV-intocht. Er hoeft dus niemand doodsbenauwd voor hem te zijn. 1-3-jarigen kunnen trouwens een beetje eenkennig zijn en kunnen dan in principe doodsbenauwd zijn voor iedereen.

REIE 08-07-2002 13:33

Zonder sinterklaas zou alles wel weer een beetje saaier zijn. Het is inderdaad flauw om kinderen dingen die niet waar zijn aan te praten.
Ik herinner me nog dat ik 7 was ofzo en dat ik praatte met een meisje die heftig in de tandenfee geloofde. Ik vroeg dan: "Waarom word je niet wakker als ze de tanden onder je kussen vadaan haalt?"
Zegt zij: "Nou, de tandenfee kan toveren en daarmee zorgt ze ervoor dat je niet wakker wordt!"
Toch prachtig dat ze zo'n een argument verzint om haar geloof in stand te houden! Van mij mag dit, dit is onschuldig, en anderen worden er niet mee gekwetst. Wat wel erg is, is dat Palestijnse kindjes van kinds af aan wordt aangeleerd om Israeliers te haten!

Wat Sinterklaas betreft, mijn kleine zusje geloofde er vorig jaar nog in, is de angst om mee te worden genomen naar Spanje. Deze angst dreef mij ertoe om op mijn 6de toch nog een bord met spruitjes op te eten voordat ik mijn schoen mocht zetten. Ik neem het mijn ouders wel kwalijk... ;)

REIE

Go 08-07-2002 17:18

Och ik zit er niet mee. Jahova-getuigen houden daarom ook geen sinterklaas. Ik ben geen jahova-getuige!!!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:36.