![]() |
[ANW] Geocentrische model
Moet voor anw een vraag beantwoorden voor in m'n dossier maar heb er geen flauw idee van. Hoe komt het dat het geocentrische model zo lang heeft kunnen volhouden, ondanks de aanwezigheid van het bewijs van het tegendeel?
|
|
Door het christendom, waarbij men ervan overtuigd was (is?) dat de aarde het middelpunt van het universum is. Mensen die iets anders beweerden, zoals Galilei in de middeleeuwen, kregen geen gelijk en moesten hun beweringen terugnemen.
Dus door de macht van de kerk. |
Aha bedankt. Dacht al zoiets dat het met de kerk moest zijn, aangezien andere vragen daar ook mee te maken hebben maar wist het ff niet zeker.
|
Citaat:
|
Zonde om hierover een heel nieuw topic te openen maar nog 1 vraagje:
Hoe bepaalt de zwaartekracht hoe ons zonnestelsel eruit ziet? |
Eeeh, als in: De zwaartekracht van onze ster (de zon) zorgt ervoor dat alle planeten (eigenlijk niet) netjes in een (soort van) rondje om de zon heen draaien en niet afgevuurd worden in het heelal? :)
|
Perfect! Bedankt ;)
|
Dat is standaardkennis :). Moet je toch eigenlijk wel weten...
|
En de zwaartekracht zorgt ervoor dat we uberhaubt planeten, sterren, kometen etc. hebben en niet zomaar een hoop losse deeltjes die af en toe per ongeluk tegen elkaar opbotsen.
|
Citaat:
|
Weet iemand de astronomische definitie van zwaartekracht? :bloos: Kan het nergens vinden en heb het nodig vaan vraag van anw opdracht.
|
De aantrekkende kracht die twee massa's op elkaar uitoefenen.
In formulevorm: F=G*m1*m2/r^2 F=gravitatiekracht G=gravitatieconstante = 6,7*10^-11 m1=massa ene object (kg) m2=massa andere object (kg) r=afstand tussen de objecten (m) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik bedoel het naslagwerk binas.
|
Citaat:
|
Heb het dus. Sorry, voortaan beter lezen :p
|
Citaat:
Hij vroeg hoe waarvoor de zwaartekracht zorgt, niet hoe de zwaartekracht "ontstaat". Ik heb maar een globaal plaatje gegeven hoor. En onder ellipsvormige baan versta ik "(eigenlijk niet) netjes in een (soort van) rondje" ;). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15. |