![]() |
Vrouw in de Techniek
Hallo allemaal,
Ik ben nog heel erg aan het twijfelen wat ik na dit jaar ga studeren. (HBO) Maar ik vroeg me af, ik weet best wel veel van computers/techniek af. Maar als ik techniek zou gaan studeren dan kom ik vast in een klas met allemaal jongens. Is dit nog enigzins te doen voor een meisje? |
Ligt dat niet aan jezelf? Ik zou het geloof ik niet zo'n probleem vinden, een ander misschien wel. Het ligt natuurlijk wel ook aan je klasgenoten ed, maar ook dat ligt voor een deel toch ook weer aan hoe je er zelf tegenover staat.
Ik doe een 'vrouwenstudie', dat is soms wel eens vermoeiend. :o |
Citaat:
@ ts: als jij het leuk vind om met computers en techniek te werken, dan ga je toch die studie doen... het is je eigen toekomst, dus je moet het zelf bepalen.. |
Mag ik hier als man reageren? :P
Toen ik nog Technische Natuurkunde deed, zat er inderdaad maar een meisje in mijn eerste jaar. Dat vond ze zelf wel jammer, maar ik merkte wel dat ze veel aandacht kreeg, en dat was dan weer een pluspunt. Laterna zijn er in ieder geval wel meer meisjes bijgekomen. Ik doe nu MBRT (medisch beelvormende en radiotherapeutische technieken), echt technisch dus (maar wel met een medische inslag) en daar is de verdeling zo'n 50-50. Op open dagen krijg je wel een indruk hoe de verdeling ongeveer is, maar laat je daar niet door misleiden, ieder jaar schrijven zich meer meiden in voor een technische opleiding. Ik zou sowieso voor een opleiding kiezen omdat je hem zelf graag wil doen, en niet om de man-vrouw verhouding. Zoals Bell zegt: het is jouw toekomst! |
Ach, met die jongens kun je dan toch ook wel opschieten. :) Het gaat erom wat jij een leuke opleiding vindt. Ik doe ook een 'meidenstudie' en het is idd nogal vermoeiend. :o
|
Oh my god, nu ga ik dus echt een technische studie doen, al die verhalen over vrouwenstudies, het lijkt me een ramp :|
|
Bij ons (geneeskunde) is de verhouding 8:2 (vrouw:man) en dat vind ik inderdaad ook wel eens vervelend worden, zou het liever wat gelijker verdeeld zien.
Ik zou geloof ik liever bij de minderheid horen dan bij de meerderheid. Maar dat komt omdat er bij mijn studie zo ontzettend veel meisjes zijn. :p Maar ik zou me er zeker niet van af laten houden om een technische studie te doen, als je dat nou leuk vindt en goed kunt. |
Gewoon doen wat je leuk vindt, het gaat om je toekomst! Als je meiden om je heen wilt kan je als afwisseling altijd nog teamsporten, lid worden van een vereniging en in een ongemengde jaarclub gaan, actief worden voor de studievereniging waar vást nog wel een paar meiden rondlopen..
Edit: En ook ik ben van mening dat ik liever als meisje in de minderheid ben dan in de meerderheid. Het ligt natuurlijk ook aan je karakter, maar jongens zijn vaak wat praktischer ingesteld, zeuren minder en bovendien: toevallig zijn die mannelijke klasgenoten wel geïnteresseerd in het onderwerp dat jou ook aanspreekt. |
Mijn studie (sociale geografie en planologie) is geloof ik 75% man in mijn jaar. Het is geloof ik ook echt de enige Alpha studie waar zoveel mannen zijn:D:P. Maar ik ervaar dit alleen maar als positief. Zo zitten er in mijn werkgroep maar 3 andere meisjes, en zeker 20 jongens. Ze zijn misschien wat makkelijker in dingen maken, maar zeker niet zo zeurderig als veel meisjes kunnen zijn(Y).
|
Ik zag laatst de schokkende statistiek bij ons is de verhouding (1:30), maar het ligt er aan welke opleiding je doet. Zo is bouwkunde (1:1) en IO zelfs (3:2) (v:m)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Gewoon doen wat je leuk vindt. Het is toch juist goed als er meer meisjes zich voor technische studies inschrijven! Met jongens valt tenminste nog te lachen, vrouwen zeuren zo.
|
Bij bètastudies is de sfeer over het algemeen kut, daar moet je niet op kiezen.
|
Citaat:
|
Waarom zou het niet 'te doen' zijn?
|
Citaat:
Is dit te doen? Ja zeker, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik in een erg leuke klas zit. Toen ik voor deze opleiding koos heb ik er nooit zo over nagedacht omdat deze richting gewoon iets was wat me erg leuk leek, en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. De meeste mensen die ik ken ( en mensen op stages) reageren eigenlijk altijd heel erg leuk, als ik me voor kom stellen ofzo, en zeg dat ik een ICT opleiding doe. Het heeft soms ook wel z'n voordelen als enige meisje in een klas :o Ik krijg veel makkelijker iets gedaan dan andere in m'n klas. :p Wat wel een nadeel is (althans soms zie ik dat zo) is dat je wel veel aandacht krijgt. Soms word je daar nogal moe van :o Dat ligt natuurlijk ook aan je klasgenoten, want het zijn altijd dezelfde die mij aan het plagen zijn. :p Soms zie ik weleens meisjes uit een typische meisjes (spw) klas die alleen maar ruzie hebben. En ik hoor het ook vaak van een vriendin. Dan vind ik het niet echt erg om in een jongens klas te zitten. :o Als je verder iets wilt weten ofzo PM me maar :) |
Ik heb op de havo als enige meisje NT gedaan, was maar voor bepaalde vakken en maar 2 jaar maar dat was best te overleven.
Bij ons op school hebben we een opleiding Bioinformatica, informatica waarin programma's worden ontwikkeld voor de medische wereld, daar zijn geloof ik wel iets meer jongens maar zeker ook meisjes. Probeer eens naar open dagen van de opleidingen te gaan waarin jij geinteresseerd bent en kijk naar de verhoudingen, en vraag jezelf af of je het erg vind veel onder de jongens te zijn. Het hoeft echt niet erg te zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Sorry hoor, maar dat sociaal niet vaardig zijn blijkt wel uit jouw reply... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
TS ga studeren wat je wil doen, Snees zoek ook wat leuks en houd eens op met al die gefrustreerde vooroordelen. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ga er hierna niet verder meer op in, maar als jij denkt dat alle betastudenten stoffige nerds zijn, dan raad ik je toch eens aan om eens verder te kijken dan je eigen neus lang is. Uit eigen ervaring (als beta-student) kan ik je zeggen dat ik altijd leuke en gezellige medestudenten heb gehad, en dat ik en andere betastudenten echt geen sociale outcasts met maar een beperkt interessegebied zijn. Er zitten bij iedere studie wel een paar mensen die niet altijd even gezellig zijn, maar daar moet je je gewoon niet aan storen. Iedereen beleeft zijn studie anders. Als iemand geen zin heeft om te studeren zoals jij blijkbaar "studeert", hoeft dat nog niet perse iets slechts te zijn. |
Big deal. Ik heb zelf ook een studie gedaan waarvan 90% uit jongens bestond. Nooit problemen mee gehad. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar bij bouwkunde of de chemische opleidingen zitten inderdaad veel meisjes. |
Citaat:
|
Ach, je moet doen wat je leuk vindt. Als je nu een andere studie gaat doen alleen maar omdat je anders met bijna alleen jongens in de klas komt te zitten, krijg je daar later wellicht spijt van. Bedenk dat je na je HBO nog 40 jaar mag gaan werken, en dan kun je maar beter zorgen dat je niet elke dag 40 jaar lang met tegenzin daarnaar toe gaat.
En zoals anderen al hebben opgemerkt zijn je studiegenoten zeker niet de enige met wie je om kunt gaan. |
Citaat:
Maarja, hoe voelt het, als vrouw in de beta? |
Citaat:
|
Al die stomme vooroordelen over beta's (n) .
Ik ben nu eerstejaars wiskunde en de mensen zijn echt zo veel toffer dan op de middelbare school. Trouwens, bij ons is ongeveer een kwart meisje, maar ik vind het juist fijn dat er meer jongens zijn, jongens zijn makkelijker (y) |
Inderdaad, bèta's zijn helemaal niet contactgestoord. Kijk nou naar mij bijvoorbeeld. ;)
|
Idd, beta's kunnen echt wel feesten :cool:
|
Citaat:
alfa`s ---> groter "kennis/ervaren" beta`s ---> groter "nieuwsgierigheid/onderzoekend" Om het maar grofweg over het algemeen te zeggen. En voor de rest: VOORZICHTIG met oordelen! |
Ik ben zelf vorig jaar bouwkunde in Delft gaan studeren. Ik dacht in eerste instantie ook dat er alleen maar jongens rondliepen en onwijs lelijke nerdigere wijven. Maar, dat is dus absoluut niet zo! Ok, er zijn genoeg nerds en sowieso veel meer jongens op de TU.. maar ik vind het juist onwijs gezellig! Je hebt veel meer dan normaal met de meisjes die er zijn, omdat je al met zo weinig bent! En stiekem is het ook veel relaxer om met jongens samen te werken, aangezien zij tenminste niet over alles lopen te miepen en te zeiken!
Ik ben dit studiejaar wel in rotterdam een andere opleiding gaan volgen, aangezien ik bouwkunde niet zo leuk vond. En in deze studie is denk ik 80% meisje. En ik kan je zeggen... ht is echt honderdduizend keer fijner om met jongens te werken!! Dus sowieo niet druk maken, gewoon doen waar jij zin in hebt! |
tis dan wel jammer dat je alsnog voor een 'vrouwenstudie' heb gekozen. Overigens zijn de meiden die zo'n betastudie doen heel anders, die lopen niet constant te zeiken, kunnen wel tegen een beetje ranzigheid en ze zijn iig niet van het type 'psychologiekutje'. (ben wel eens bij sociale wetenschappen geweest, en ik was zeker niet de enige die me daar totaal niet thuisvoelde!)
|
Ik studeer kunstgeschiedenis, en de verhouding is bij ons iets van 1:10 (v:m) en ik moet zeggen dat ik graag wat meer jongens op de studie zou hebben... En de 'jongens' die er zijn, zijn meestal 40+ :eek:
Dus: bah... edit: maar de meisjes zijn absoluut geen 'alfakutjes' ofzo, allemaal hartstikke leuke meiden, en absoluut geen type psychologiestudent (en nee, ik heb helemaal geen vooroordelen :p ) |
je moet altijd je interesses volgen hoe de verhoudingen ook liggen, ik geloof niet zo in mannenwerk vs. vrouwenwerk
|
ik doe een vrouwenstudie
en ik kan je zeggen: ik mis de jongens echt :( :o |
Citaat:
|
Ben vrouw en doe een technische hbo opleiding
|
Vriendinnetje is Civiel gaan studeren, en ze is met errug weinig meiden. Het bevalt haar prima en ze vind alles erg tof.
Om ff in te haken in de discussie over Beta's, ik denk dat er een erg groot verschil is tussen een technische studie, een theoretische Wis/Nk studie en bijv GNK. Bij wis en nk zullen vast meer nerds zitten dan op de TU's (denk ik dan) En bij GNK zijn er geen nerds :p |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52. |