Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Flora & Fauna (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Venus Vliegenvanger (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1474918)

Juda[NL] 18-09-2006 15:59

Venus Vliegenvanger

Hai allemaal,
wie heeft er ervaring met een venus vliegenvanger?
Ik heb er vandaar een gekocht, omdat ik gek werd van alle muggen, maar ik weet eigenlijk niet wat ik moet doen om hem tevreden te houden :P

Laat het me aub weten. :)

Stefanie 18-09-2006 16:07

Hij houdt van licht en water, mag niet bijgemest worden en drinkt het liefst regenwater.

ABgirl 18-09-2006 16:20

Idd mee eens. Al houdt hij weer niet van volle zon.
Verwacht alleen niet dat hij echt tegen de muggen gaat helpen hoor. Een dichtgeklapt valletje met prooi blijft een heel tijdje dicht en zoveel vallen hebben ze meestal toch ook weer niet.
Je kan het potje het beste op een schoteltje zetten waar je constant een laagje (regen)water in laat staan. Het is namelijk een moerasplant.

deoxyribose 18-09-2006 16:30

Citaat:

Juda[NL] schreef op 18-09-2006 @ 16:59 :
Hai allemaal,
wie heeft er ervaring met een venus vliegenvanger?
Ik heb er vandaar een gekocht, omdat ik gek werd van alle muggen, maar ik weet eigenlijk niet wat ik moet doen om hem tevreden te houden :P

Laat het me aub weten. :)

Beetje raar dat je een Venus Vliegenvanger of all things hebt gekocht tegen de muggen :s ik denk niet dattie echt gaat helpen. Uit m'n hoofd trekt-ie namelijk insekten aan met zijn zoete geur, en muggen eten nou niet bepaald nektar. Maar ik kijk het wel na.

juno 18-09-2006 17:53

En niet plagen door met een pen in zijn blaadjes te gaan prikken he! (want dan klappen ze zo leuk dicht) Vang af en toe maar een vette vlieg voor hem.

Stefanie 18-09-2006 18:36

Citaat:

juno schreef op 18-09-2006 @ 18:53 :
En niet plagen door met een pen in zijn blaadjes te gaan prikken he! (want dan klappen ze zo leuk dicht) Vang af en toe maar een vette vlieg voor hem.
Die moet dan nog wel leven he:P Anders prikkelt het hem niet om op te eten.

Juda[NL] 18-09-2006 19:39

Citaat:

Stefanie schreef op 18-09-2006 @ 17:07 :
Hij houdt van licht en water, mag niet bijgemest worden en drinkt het liefst regenwater.
Dat is wel heel simpel :)

ABgirl 18-09-2006 21:34

Citaat:

Juda[NL] schreef op 18-09-2006 @ 20:39 :
Dat is wel heel simpel :)
Dat is het ook. Komt van nature dus in het moeras voor. Dus houdt van voedselarme zure grond en veel water.

Het vliegen vangen doet hij voor de eiwitten, maar hij kan ook zonder leven.

En idd niet onnodig de vallen dicht laten klappen. Na een keer of 4 dichtklappen gaat een val dood. Gebeurt dit met erg veel vallen tegelijk (doordat hij bijv. gepest wordt) dan zal hij daardoor doodgaan.
Als hij gaat bloeien trouwens de bloemen eruit halen, de bloei kost de plant zoveel kracht dat hij er meestal door doodgaat.

Juda[NL] 19-09-2006 06:36

Ok dat is wel heel duidelijk allemaal :)

Maar, welke idioot laat die vallen expres dichtklappen?

En betekend dat er sowieso na 4 keer dichtklappen een val dood gaat?

Miek 19-09-2006 07:11

ik had van iemand gehoord dat je hem ook wel eens stukjes ei(geel) kon geven

Stefanie 19-09-2006 11:36

Hij zal dus niet je vliegen weghappen vanaf nu ofzo:P

Maar het is wel een grappig plantje om te hebben.

Juda[NL] 19-09-2006 12:18

Jawel, hij had er vannacht al een te pakken.

Ik heb een plek boven me bed, ik hoorde een vlieg heel irritant zoemen, en opeens hoorde ik niets meer :P

ABgirl 19-09-2006 16:19

Citaat:

Juda[NL] schreef op 19-09-2006 @ 13:18 :
Jawel, hij had er vannacht al een te pakken.

Ik heb een plek boven me bed, ik hoorde een vlieg heel irritant zoemen, en opeens hoorde ik niets meer :P

En de val was dicht?
De val gaat idd meestal na 4-5 keer dood, maar als het goed is heeft hij dan wel al nieuwe vallen gevormd. De val blijft ook vrij lang dicht als hij echt wat gevangen heeft, dus zo snel gaat het nou ook weer niet :)

Juda[NL] 19-09-2006 18:32

er zitten 30 vallen op

Er waren er al 6 dicht, en nu opeens 9...

ABgirl 20-09-2006 08:37

Citaat:

Juda[NL] schreef op 19-09-2006 @ 19:32 :
er zitten 30 vallen op

Er waren er al 6 dicht, en nu opeens 9...

Dan gaat het denk ik toch wel goed ja, zal hij wle wat gevangen hebben.

Wel een grote plant dan trouwens, die je normaal in het tuincentrum koopt hebeen er maar 10 ofzo.

Poeperd 20-09-2006 15:32

Dude, zo'n plant wil ik ook! Hoe duur zijn ze en hoe groot kunnen ze ongeveer worden (ik wil het liefst een wat kleiner plantje)?

Juda[NL] 20-09-2006 18:33

Hij kostte 4 euro op de bloemmarkt in Amsterdam

Deze straat heet Singel, wat weer tegen de Munt aanligt..

En je krijgt er klein plantje voor hoor ;)

ABgirl 22-09-2006 16:18

Citaat:

Juda[NL] schreef op 20-09-2006 @ 19:33 :
Hij kostte 4 euro op de bloemmarkt in Amsterdam

Deze straat heet Singel, wat weer tegen de Munt aanligt..

En je krijgt er klein plantje voor hoor ;)

ok. dat scheelt :)

Nou ja, ik vind 30 vallen toch aardig wat hoor, dus leek mij wat groter dan gemiddeld.

Juda[NL] 26-09-2006 11:33

Ja, maar zijn kleine vallen hoor ;)

ABgirl 26-09-2006 11:37

Citaat:

Juda[NL] schreef op 26-09-2006 @ 12:33 :
Ja, maar zijn kleine vallen hoor ;)
Ah ok. Ik heb er sinds gisteren zelf ook één (gekregen omdat ik op een beurs had gestaan). Opzich ook geen grote, maar heeft idd ook al minimaal 20 vallen.
Wat voor water geef je hem eigenlijk? Want hij heeft dus liever gekookt of regenwater ipv gewoon leidingwater. Dit ivm kalk die in leidingwater zit.

Poeperd 26-09-2006 12:30

Amsterdam is een beetje ver weg, maar ik zal eens rondkijken in wat 'plantenwinkels' ^^

ABgirl 26-09-2006 12:45

Citaat:

Poeperd schreef op 26-09-2006 @ 13:30 :
Amsterdam is een beetje ver weg, maar ik zal eens rondkijken in wat 'plantenwinkels' ^^
Meeste tuincentra verkopen ze ook. moet je zoeken naar dionaea muscipula.
Wel opletten dat je geen plant koopt met heel veel dode vallen of die gaat bloeien. Bloeiende plant gaat bijna altijd dood na de bloei.

Juda[NL] 26-09-2006 16:12

Ik heb in de tuin een hele grote emmer staan, daarin zit heel veel regenwater, daar haal ik het allemaal uit ;)

mepsteen 26-09-2006 20:57

geen kraanwater, geen potgrond, vliegjes, en veel zon.

Poor twisted me 27-09-2006 17:18

Ik heb ook al een paar jaar één. In het eerste jaar dat ik hem kocht ging het prima, totdat de winter kwam (stond in een serre) toen begon het meeste aan de plant af te sterven.

Nu is de plant weer helemaal in orde, en staat ie weer vol met valletjes alleen heb ik niet het idee dat ie nog iets "vangt" :confused:

De kleur is ook veranderd, eerst waren de valletjes nog grotendeels rood, nu zijn ze allemaal groen.

Ik heb ook nog een andere vleesetende plant, bij deze idem dito, hoewel ze er nog wel gezond bijstaan voor de rest.

ABgirl 27-09-2006 17:52

Citaat:

evil_angel schreef op 27-09-2006 @ 18:18 :
Ik heb ook al een paar jaar één. In het eerste jaar dat ik hem kocht ging het prima, totdat de winter kwam (stond in een serre) toen begon het meeste aan de plant af te sterven.

Nu is de plant weer helemaal in orde, en staat ie weer vol met valletjes alleen heb ik niet het idee dat ie nog iets "vangt" :confused:

De kleur is ook veranderd, eerst waren de valletjes nog grotendeels rood, nu zijn ze allemaal groen.

Ik heb ook nog een andere vleesetende plant, bij deze idem dito, hoewel ze er nog wel gezond bijstaan voor de rest.

Als de valletjes groen zijn gaat het juist goed met hem. Rood duidt meestal op een verminderde beschikbaarheid van meststoffen. Is vaak zo dat bij een kwekerij de meststoffen heel krap worden gehouden, zodat ze rood worden en daardoor visueel aantrekkelijker.

Dat afsterven is volgens mij een normale reactie. De plant is een soort van knolletje, van waaruit de bladeren komen. Als de temperaturen lager worden en de hoeveelheid licht minder kan het best zijn dat de plant in winterrust gaat, om in het voorjaar gewoon weer uit te lopen.

deoxyribose 27-09-2006 21:50

Trouwens, ik bedenk me opeens iets - hoe weet je zeker dat je plant niet uit het wild is weggekaapt?? :|

ABgirl 28-09-2006 21:18

Citaat:

deoxyribose schreef op 27-09-2006 @ 22:50 :
Trouwens, ik bedenk me opeens iets - hoe weet je zeker dat je plant niet uit het wild is weggekaapt?? :|
Omdat het zaad ervan gewoon te koop is? En ze voor kwekerijen bijna altijd via weefselkweek vermeerderd worden.

deoxyribose 30-09-2006 11:57

Citaat:

ABgirl schreef op 28-09-2006 @ 22:18 :
Omdat het zaad ervan gewoon te koop is? En ze voor kwekerijen bijna altijd via weefselkweek vermeerderd worden.
OK, ik wilde alleen ff zeker weten...planten en dieren worden nog steeds uit het wild weggevangen, het gebeurt vaker dan je denkt ...

ABgirl 01-10-2006 13:10

Citaat:

deoxyribose schreef op 30-09-2006 @ 12:57 :
OK, ik wilde alleen ff zeker weten...planten en dieren worden nog steeds uit het wild weggevangen, het gebeurt vaker dan je denkt ...
Dat is vooral bij zeldzame dingen idd weleens het geval.
Maar hiervan het ik het zelf in de praktijk gezien dat ze met weefselkweek vermeerderd worden en als je op internet rondzoekt kom je ook meerdere sites tegen die zaad aanbieden.

safsaf 16-05-2008 20:16

eey ik heb pas een venus vliegenvanger gekogt en las net dat je de bloem (als ie bloeit) af moet knippe maar waar moet ik dat doen???:s

Stefanie 17-05-2008 14:01

Dit is wel een heel oud topic.

MTpower 17-05-2008 19:02

Citaat:

safsaf schreef: (Bericht 27549574)
eey ik heb pas een venus vliegenvanger gekogt en las net dat je de bloem (als ie bloeit) af moet knippe maar waar moet ik dat doen???:s

Gewoon, thuis...

AlopiA 18-05-2008 10:06

Het is wel een oud topic, maar de vraag is normaal en past best in dit topic. Als er dus even serieus gereageerd kan worden heel graag, en anders niet.

fizzle-fluffy 18-05-2008 16:14

Godver, ik droom te actueel. Ik heb gedroomd over zo'n venus vliegenvanger. Niet heel ontopic, maar nu vraag ik me af wat het precies is. Is het een plant of een apparaat?

koekjes 18-05-2008 21:45

Citaat:

fizzle-fluffy schreef: (Bericht 27558118)
Godver, ik droom te actueel. Ik heb gedroomd over zo'n venus vliegenvanger. Niet heel ontopic, maar nu vraag ik me af wat het precies is. Is het een plant of een apparaat?

een plant, google maar, erg mooi ding alleen gaat ie best makkelijk dood, die van mij stierf omdat ik op vakantie ging en mn pa ervoor ging zorgen en toen was ik terug en had ie 1000 bloemen, dag plant :( en ze ruiken heerlijk naar popcorn (Y)

maar safsaf, ik zou m zo laag mogelijk afknippen, maar dikke kans dat ie alsnog doodgaat.

aydin 20-06-2008 21:32

Citaat:

juno schreef: (Bericht 22900280)

leuk, snap wel dat de plant eerder dood gata als je hem voert, na 3 vliegjes in een dag sterft het bekje (bladje mondje etc.) af.......

aydin 20-06-2008 21:39

Re: Venus Vliegenvanger

de dionaea muscipula (venus vliegenvanger) is niet moeilijk te verzorgen zoals vele denken....
maar je moet je wel aan wat regels houden...

1. niet voor de lol laten dichtklappen, na 6 á 8 keer sterft het kopje af.
2. miet vochtige grond en lucht, hij komt immers uit het moeras.
3. geen vliegen (of andere insecten) VOEREN....serieus, na 3 normaale vliegjes sterft een kopje af, want na 1 vlieg komen er al weer wat nieuwe kopjes an van al die energie, moet je na gaan na 3 vliegen.....
4. je kan hem wel 1 insectje voeren per week denk ik....maar aleen als de plant er een beetje slapjes uitziet, voor de extra energie, MAAR VOER HEM GEEN RUSPEN!!!
die vreten (waneer gevangen) recht door het kopje heen, net als bij een blad....ze hebben wel wat pijn van het zuur, maar je plant lijd erger..........en sterft dan............

aydin 20-06-2008 21:42

Citaat:

koekjes schreef: (Bericht 27560524)
een plant, google maar, erg mooi ding alleen gaat ie best makkelijk dood, die van mij stierf omdat ik op vakantie ging en mn pa ervoor ging zorgen en toen was ik terug en had ie 1000 bloemen, dag plant :( en ze ruiken heerlijk naar popcorn (Y)

maar safsaf, ik zou m zo laag mogelijk afknippen, maar dikke kans dat ie alsnog doodgaat.

jammer van je plant man :(
leg volgende keer een venus vliegenvanger voor dummies neer xD
ik heb wel een vraagje......
als je die bloemen (en steel) afknipt.....kan je hem dan aan de plant zelf voeren, in kleine stukjes:confused::confused::confused:
want dat lijkt me wel tering grappig......en het is handig maar ik weet niet of de plant wel energie krijgt uit zijn eigen plantsoort.........eigenlijk zichzelf......:eek:

SilverBlue 21-06-2008 11:04

Het zijn vlees eters. Vang zelf maar eens een huis vlieg . Houd hem goed beet beweeg de vlieg wat heen en weer en het valletje zal dichtslaan.

aydin 22-06-2008 12:46

volgensmij ontwijken de muggen de plant eerder dan dat ze op hem gaan zitten...aangezien ze naar bloed zoeken en neit naar nectar ofzo :S
mischien een druppeltje bloed op je VVV maar dan wel zonder dat de plant dichtklapt...anders heb je ene probleem......want ik weet niet hoe hij reageert op bloed.......en na te vaak doen sterft het kopje af.......
aan beide stukken van een kopje zitten 3 gevoellige haartjes, raak ze neit aan op de vaal klapt dicht......

aydin 22-06-2008 12:46

Citaat:

SilverBlue schreef: (Bericht 27762681)
Het zijn vlees eters. Vang zelf maar eens een huis vlieg . Houd hem goed beet beweeg de vlieg wat heen en weer en het valletje zal dichtslaan.

slecht idee......als je de VVV voert dan kan hij dood gaan
hij leeft namelijk al van het spul in de grond, en van meer gaat hij dood, net als bij teveel water, en zelfs al kan hij wel vliegen vangen, als je hoe groot is de kans dat er een vlieg op gaat zitten??
iets van 20% tegen de 100??
moet je na gaan als je hem 2 vliegen voert in dezelfde plant??
als ze in hetzelfde kopje gaan sterft de val af......

aydin 23-06-2008 18:52

hey ik heb wat hulp nodig, ik heb vandaag 2 kleine dionaea miscupila gekocht, maar ik weet niet echt wat hij eet.....
meot het eten (vliegjes etc.) helemaal vers en levend zijn??
en mijn beranglijkste vraag:
hoe lang duurt het voor een dionaea miscupila om een gemiddelde vlieg te verteren???

aydin 25-06-2008 16:07

Citaat:

deoxyribose schreef: (Bericht 22899501)
Beetje raar dat je een Venus Vliegenvanger of all things hebt gekocht tegen de muggen :s ik denk niet dattie echt gaat helpen. Uit m'n hoofd trekt-ie namelijk insekten aan met zijn zoete geur, en muggen eten nou niet bepaald nektar. Maar ik kijk het wel na.

inderdaad, ik zou eerder ene beker plant nemen, sinds die insecten lokt met geur, en daar zijn muggen snel door verleid :P...............................

koekjes 02-07-2008 10:18

alleen vrouwtjesmuggen voeden zich met bloed, de mannetjes nemen nectar tot zich...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:14.