![]() |
capaciteit harde schijf bepalen..?
Als je niet gewoon weet hoe groot een harde schijf is, hoe kun je dit dan achterhalen aan de hand van het aantal koppen, cilinders en sectoren? Kan iemand me daar mee helpen?
|
Lees dit eens, misschien heb je er iets aan.
|
ah perfect, dat is precies de uitleg die ik zocht:) Dank je!
|
of je ramt het typenummer in in google.
dan weet je gelijk hoeveel toeren dat ding draait, enz. |
of je kijkt op de bovenkant van de schijf, nog makkelijker.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
wel allemaal andere bullshit waar je niks aan hebt :) |
Gelukkig gaat Maxtor ook verdwijnen. :)
|
Ik dacht dat de merknaam Maxtor behouden bleef?
|
Citaat:
Ik meende ook ergens gelezen te hebben dat nieuwere Maxtor modellen ook niet meer ontwikkeld werden, dus uiteindelijk verdwijnt het merk wel. Ik zal er geen traan om laten. :) |
Nee, alles heet tegenwoordig DiamondMax(+) oid.
Daarbij komt dat Maxtor en Seagate een ander soort consument targeten en dat dat de reden was dat Maxtor als merknaam voorlopig nog wel gehandhaafd zou blijven. |
Meer een ander soort markt; Seagate levert aan grote OEMs en Maxtor zit veel meer in de retailmarkt. Maar Seagate heeft met zijn 7200.10 serie (perpendiculair) nu ook de retailmarkt bereikt dus heeft zeker overlap met Maxtor. Ik verwacht dat Maxtor over 5 jaar niet meer bestaat iig.
|
op zich jammer, nooit problemen gehad met maXtor.
|
Citaat:
Ik heb zeker 30 maxtortjes RMA gehad; relatief meer dan bijvoorbeeld Hitachi, Seagate of Samsung. Maar zelfs dan kun je niet echt oordelen over betrouwbaarheid. |
ik bouw redelijk vaak pc's voor kennissen/vrienden enz als hobby, heb denk ik 10-15 maxtor schijven uitgeleverd en er geen een terug gehad.
|
Citaat:
|
heb sowieso slechts 1 schijf gehad die was overleden, dat was een seagate ( wel al 2-3 jaar oud, maar toch ).
mag ik vragen met hoeveel schijven jij ervaring hebt en hoeveel procent er van alle maxtors is uitgevallen ? |
Citaat:
Heb zelf ook maxtor schijven, en nog nooit problemen gehad. |
Citaat:
RMA statistieken van importbedrijf heb ik ooit wel gekregen maar weet niet meer zo goed nu. Maxtor zat daar wel aan de bovenkant maar geen extreme uitschieter. |
Altijd grappig,
Maar het blijft altijd een mening(?gebaseerd op ervaring?) wie welke schijf (of ander component) beter vind, al bewijzen de feiten wel eens het tegendeel. Zelf 2 Maxtor schijven in mijn pc zitten, de 1 draait al 3 jaar de ander anderhalf zonder problemen mijn pa heeft al 2 keer zijn Samsung schijf van 4 maanden oud moeten laten vervangen omdat deze simpelweg gewoon niet meer startte. |
Citaat:
En dan moet je nog factoren meenemen in je afwegingen, bijvoorbeeld dat Maxtor vaker in een retailPC zit en Seagate veelal aan de OEM-markt leverde (dat zijn grote systeembouwers als Dell/HP/Medion). Dus je kan wel een mening hebben, maar wil je een wetenschappelijk verantwoorde mening hebben dan komt daar meer bij kijken dan persoonlijke ervaringen. |
ja, 5 op de 25 is natuurlijk ook wel extreem veel, en je hoort idd ook op i-net en fora enzo wel vaker slechte dingen over maxtor, maar dan heb ik blijkbaar altijd geluk gehad ofzo :p
|
Citaat:
Dus het hangt zeker ook van je gebruikspatroon af, en een dosis geluk/pech. Altijd zorgen dat je schijf lekker koel (< 35 graden) is zal de levensduur zeker verlengen en dus ook de kans op gegevensverlies verminderen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:58. |