Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   vasten; darmen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1475493)

=zwart wit= 19-09-2006 18:56

vasten; darmen

ik ga deze week weer beginnen met vasten (7 dagen). waarschijnlijk wordt het sapvasten. de vorige keer (vruchtvasten) had ik nogal behoorlijke moeite met ontlasting (tijdens en vooral na; dan begin je het ook goed te merken). met grote hoeveelheden laxeerdrank ben ik er toen wel over heen gekomen, maar erg fijn was het niet. heeft iemand misschien tips om je darmen een beetje in conditie te houden; in voorbereiding misschien al, tijdens en natuurlijk vooral om het erna weer op gang te brengen?

Gothic 19-09-2006 19:32

veel vezels tot je nemen... en gezonde vetten

Bloem 19-09-2006 19:44

Die vetten zal vast niet de bedoeling zijn tijdens het vasten :p maar Gothic heeft wel gelijk. (Verder schijnt vasten helemaal niet zo gezond te zijn, maar dat moet je verder zelf weten)

Roos 20-09-2006 00:07

Veel vezels, veel water drinken. Verder brengt lichaamsbeweging de stoelgang ook weer op gang.

Ik ben tegen een sapdieet, als het doel gewichtsverlies is, maar dat moet je zelf weten.

Sarah 20-09-2006 08:08

is het doel van zo'n sapkuur niet juist om je darmen te reinigen? Als je er alleen maar verstopt van raakt lijkt het me nogal nutteloos dan.

=zwart wit= 20-09-2006 18:52

Citaat:

Roos schreef op 20-09-2006 @ 01:07 :
Ik ben tegen een sapdieet, als het doel gewichtsverlies is, maar dat moet je zelf weten.
dat is het niet.

Citaat:

Sarah schreef op 20-09-2006 @ 09:08 :
is het doel van zo'n sapkuur niet juist om je darmen te reinigen? Als je er alleen maar verstopt van raakt lijkt het me nogal nutteloos dan.
vorige keer was het dus niet met sap, maar met fruit. dat was dus niet goed bevallen, wat dat betreft. ik hoop dat het nu beter gaat. omdat grote hoeveelheden laxeerdrank voor voorreiniging of om het weer op gang te krijgen me ook niet alles lijken, vraag ik me dus of er ook andere manieren zijn.

Gothic 20-09-2006 19:10

Citaat:

=zwart wit= schreef op 20-09-2006 @ 19:52 :
dat is het niet.

vorige keer was het dus niet met sap, maar met fruit. dat was dus niet goed bevallen, wat dat betreft. ik hoop dat het nu beter gaat. omdat grote hoeveelheden laxeerdrank voor voorreiniging of om het weer op gang te krijgen me ook niet alles lijken, vraag ik me dus of er ook andere manieren zijn.

Waarom doe je het?

gewoonmax 22-09-2006 12:20

Doe eens 2 weken rustig aan met zuivel en suiker. En dan bedoel ik echt rustig aan. Bouw het een beetje af met suiker omdat je ander misschien gaat trillen, maar verder zo min mogelijk suikers en zuivel consumeren.

Moet helpen ;) En het is geen allergie, maar zoveel zuivel en suiker als we tegenwoordig eten is niet meer normaal.

Als je het probeert, laat me wat weten hoe het gaat..

Edit: Nog even erbij:
-Eet geen fruit na het avondeten.
-Eet natuurlijk voedsel, met name granen
-Vetten zijn gezonder dan suikers
-Drink geen fris als cola, zit echt vol met suiker en andere zooi. water is het beste (y)

en wees niet te streng voor jezelf, anders zit je binnen de kortste keren weer in je oude gewoonte.

Bloem 22-09-2006 13:21

Wat heeft dat met haar vraag te maken?

Andijvie 22-09-2006 18:56

Rustig afbouwen. Ga na het vasten niet meteen aan het witbrood enzo, maar doe rustig aan, drink veel water, en ga langzaam terug naar je normale manier van eten.

Overigens vind ik het nogal gek dat je last krijgt van verstopping door veel fruit eten. Ik heb echt compleet het omgekeerd. Wat voor sap ga je drinken? Met vruchtvlees of zonder?

gewoonmax 22-09-2006 20:13

Citaat:

Bloem schreef op 22-09-2006 @ 14:21 :
Wat heeft dat met haar vraag te maken?
het gaat er tog om dat ze weer gezonde darmen krijgt?

Bloem 22-09-2006 20:13

Citaat:

maxman schreef op 22-09-2006 @ 21:13 :
het gaat er tog om dat ze weer gezonde darmen krijgt?
Nee, het gaat erom hoe ze tijdens het vasten ervoor kan zorgen dat haar ze geen verstopping krijgt :p

gewoonmax 23-09-2006 10:58

Citaat:

Bloem schreef op 22-09-2006 @ 21:13 :
Nee, het gaat erom hoe ze tijdens het vasten ervoor kan zorgen dat haar ze geen verstopping krijgt :p
o oke :p maar als je verstopping krijgt van vasten dan is het tog niet goed om te vasten? Dus waarom dan vasten? :p

Thee Muts 23-09-2006 11:40

Na het vasten weer rustig opbouwen met eten, zoals al vaker is gezegd. En wat in het algemeen goed werkt voor een soepele werking van de darmen, is veel vezels eten en veel water drinken. Maarja, als je een week lang alleen sap mag hebben, heb je daar natuurlijk niet zo veel aan. Er zijn wel speciale zakjes met vezels verkrijgbaar bij de apotheek (bijvoorbeeld fiberform), die je op moet lossen in water of vla en dan in kunt nemen. Maar ook dat is denk ik geen optie als je echt alleen maar sap mag/wil hebben... En verder vind ik het ook wel apart dat je daar verstopping van hebt gehad de vorge keer, want fruit en vloeibare producten houden je ontlasting juist zacht..

Misschien sowieso een idee om even langs de apotheek te gaan en daar wat tips te vragen. Wie weet hebben zij wel goede ideeën :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:57.