![]() |
Mogelijk militaire coup in Thailand
Mogelijk militaire coup in Thailand
BANGKOK - In Thailand wordt een poging ondernomen om een militaire staatsgreep te plegen. Troepen loyaal aan... http://www.ad.nl/multimedia/archive/...ail_93421h.jpg Een tank in de straten bij het regeringsgebouw in Bangkok. FOTO REUTERS ...een ontslagen legerchef hebben in de hoofdstad Bangkok met legertanks de toegangswegen naar de gebouwen van de regering geblokkeerd. Thaise strijdkrachten hebben slechts tijdelijk de macht gegrepen. Zij zullen die spoedig teruggegeven aan het volk, aldus generaal Prapart Sakuntanak, een van de rebellerende militairen in de hoofdstad Bangkok. Volgens hem is de coup noodzakelijk omdat premier Thaksin Shinawatra het land verdeelt en omdat de corruptie de spuigaten uitloopt. Autoriteiten Premier Thaksin Shinawatra, die in New York bij de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties is, heeft via de televisie de noodtoestand uitgeroepen voor Bangkok. Hij heeft alle legeronderdelen bevolen niets onwettigs te doen en zich niet ,,illegaal te bewegen''. Tijdens zijn toespraak werd de uitzending onderbroken. Thaksin heeft de chef-staf van het leger ontslagen en een nieuwe legerleider benoemd om orde op zaken te stellen, citeerde de Thaise televisie de premier. Legeronderdelen die loyaal zijn aan de ontslagen legerchef, luitenant-generaal Sonthi Boonyaratglin, zouden tot de actie zijn overgegaan. Verklaring Op de nationale televisie is een verklaring voorgelezen waarin staat dat Thaise militairen die loyaal aan de koning en de politie zijn, Bangkok beheersen en dat de situatie in de hoofdstad ,,kalm'' is. In de verklaring staat dat de militairen behoren tot de Raad van Politieke Hervormingen, maar het is onduidelijk of zij loyaal zijn aan Thaksin of Sonthi. Een commissie zou zich over politieke hervormingen in Thailand moeten buigen. Thailand verkeert in een politieke crisis sinds de verkiezingen van 2 april. Door een boycot van de oppositie konden niet alle parlementszetels worden bezet. De oppositie wilde protesteren tegen de omstreden Thaksin, die zij beschuldigt van machtsmisbruik en corruptie. Het Hooggerechtshof verklaarde de verkiezingen in mei ongeldig. Op 15 oktober stond een nieuwe stembusgang gepland, maar die werden vorige week uitgesteld, mogelijk tot november. De laatste weken waren er al geruchten over een op handen zijnde staatsgreep in het Aziatische land. Vijftien jaar geleden was er voor het laatst een coup. (ANP) http://www.ad.nl/buitenland/article642905.ece Like, wtfbbq? Ik zal eens kijken of hier meer bronnen over zijn en of die staatsgreep lijkt te gaan. |
http://www.nu.nl/news/829352/24/Moge..._Thailand.html
De coup zou 'maar van tijdelijk aard zijn'. En Reuters. http://today.reuters.com/news/articl...up_in_thailand Best vreemd. Thailand deed het niet slecht als je het vergelijkt met omliggende landen, waarom er dan een coup plaats vind. |
Joh, bizar! Een paar weken terug zat ik daar nog!
Ik heb in de 7 maanden dat ik daar zat niet veel lokaal nieuws kunnen volgen omdat ik maar 3 woorden Thai spreek, maar Thaksin is zo'n beetje de minst populaire Thai ooit geloof ik. Het een en ander houdt verband met een aantal grootschalige corruptieschandalen die allemaal zonder consequenties zijn gebleven. Thaksin is zelf steenrijk, en hij is de eigenaar van een groot aantal constructiebedrijven, metaalfabrieken, etc. Drie keer raden welke bedrijven (voor exorbitant hoge bedragen) de opdracht krijgen de Thaise infrastructuur te onderhouden en verbeteren? Juist jah.. ik heb diverse anti-Thaksin demonstraties bijgewoond, maar ik had nou echt nooit kunnen denken dat er een protest-actie vanuit het leger zou komen... |
Nieuwsbericht op CNN
Thailand Daily heeft nog niks... de Bangkok Post lijkt een "technische storing" te hebben... |
Thailand heeft de vorige eeuw al tientallen coup en couppogingen gehad.
Lijkt me terrecht dat men nu iets probeert, alhoewel het leger natuurlijk nooit te vertrouwen is, gezien het gedrag van de heer Thaksin, een soort Berlusconi^2. |
Citaat:
|
Ik hoop zo dat dit niet gebeurd. Het gaat nu al zo goed met Thailand, laten ze alsjeblieft geen tweede indonesie worden :(
|
Tja, ze hebben wel de staat van beleg afgekondigd en de wet buiten werking gesteld. Genoeg tijdelijke geweldloze coups die op precies diezelfde fiets permanent en geweldadig werden..
Maar ja, als het echt alleen tegen die premier gericht is dan kan dat nog goed komen. Hoewel het niet hoopvol is dat een door die premier ontslagen militair erachter zou zitten. |
http://www.cnn.com/2006/WORLD/asiapc...mor/index.html
Citaat:
|
Mag dit aub in het Nederlands? Er zijn ook mensen die problemen hebben met dat Angelsaksische apentaaltje.
Ontopic: ik volg de coup met argusogen. Soms kan het beter zijn de democratie tijdelijk om zeep te helpen (Frankrijk eind jaren '50 is er een goed voorbeeld van) om vervolgens sterker op te staan. Terugkeer naar een stabiele situatie, al dan niet democratisch, staat voor mij voorop. Overigens wordt de coup, volgens NOS-teletekst, door 80% van de Thai gesteund. |
Hmm k zag t toch niet echt aankomen. Maar toen ik er was viel het me toch wel erg op dat er dus overal (echt overal) foto's en afbeeldingen hangen van de toenmalige koning en koningin.. zo'n eng china idee..
|
Citaat:
|
Ehm is de reden ook bekend? Klinkt erg vreemd dat de koning het leger heeft gesteund voor een coupe..
Tja ik ben het nou eenmaal niet zo gewend een koning(in) te aanbidden.. mja :) daar wsl wel dus. |
Citaat:
|
:o ik geloof dak weer een beetje bijgepraat ben aangezien ik ook nog dacht dat ze een koning hadden.. :D ik heb onder een steen geleefd geloof ik.
|
Ze hebben ook een koning :)
De premier is afgezet, niet de president, die bestaat niet in Thailand. |
Oke nu ben ik weer helemaal bijgepraat.. ze hadden het ook allemaal over een koning in Thailand.. >< ik moet de krant maar weer eens gaan lezen, of de tijd ervoor zoeken. :o
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:26. |