![]() |
[PC] Harde schijf aangesloten maar wordt niet gedetecteerd
Hallo,
Ik heb 1 dell PC met een: DVD speler ( jumper; SLAVE) HD 80 GB (jumper;MASTER) HD 160 GB (jumper; Cable Select) Vanaf de DVD speler heb ik een kabeltje lopen naar mn HD van 160 GB. Probleem is dat deze niet word gezien door XP. Heb ik iets verkeerd ingesteld of moet ik ergens wat instellingen wijzigen? Alvast bedankt voor de info! Leon. |
Beide schijven op één kanaal zetten (dus op dezelfde kabel), en de DVD speler op het andere kanaal. En onthoud: uiteinde van de kabel is master, de middelste is slave.
|
Citaat:
er zit aan het kabeltje van mij HD een rond stekkertje met 6 gaatjes? :o |
Oh, dat is Serial ATA; dan kan het inderdaad niet. Idealiter zou je dan ook gewoon nog een Serial ATA schijf erbij moeten zetten, dan heb je dat gekloot met IDE-kabels en jumpers niet. Maar welke HD is dan die met het ronde stekkertje? De 80GB-schijf?
En dan is het waarschijnlijk zo dat de DVD speler aan het uiteinde van de platte kabel zit? Zo ja, dan moet je die op master of op cable select instellen. |
met 80 GB idd.. bestaat er geen kabel met aan de ene gang een IDE uitgang en aan de andere kant S-ATA?
Bedankt voor je reactie(s)! |
|
Nee zo ziet het er niet uit :|
|
|
zo ziet eht er wel uit :|
(edit: uitgang van het kabeltje) (iig het kabeltje met rood/blauw/geel dat ook aan mn 80GB HD vast zit) |
Ik zou haast denken dat je in de war bent met een stroomkabel...
http://www.computerhope.com/pictures/power/molex.jpg |
dat is volgens mij het enige wat ik kan verbinden met die HD zodat die op 1 kabel zitten of zeg ik nou wat heeeeeeeeeeeeeel doms? :o :o
|
Citaat:
Daarmee ben je er echter nog niet. Er moet ook een kabel in naar het moederbord anders herkent die hem niet. Dat is of een IDE kabel (dezelfde als die ook in je DVD speler zit, of een SATA kabel (degene op het eerste plaatje). Als het de eerste is (IDE dus) dan moet je ook even goed naar je Master/Slave settings kijken (zie de posts van M@rco). Mocht het de tweede zijn dan plug je gewoon het ene uiteinde van een SATA kabel in je harde schijf en de andere op je moederbord en dan ben je klaar. Succes ermee. (Y) |
Kan het zijn dat ik geen extra kabeltje heb?
Ik heb 1 kabel (zo'n grijze vanaf mn moederbord) naar de DVD Harde schijf USB (er staat iig een usb teken op..) (evt) Floppydisc) In totaal heb ik dus 4 kabels Wat nu? :bloos: |
Goed laat ik het makkelijk voor je maken. :D
http://ict.udlap.mx/people/carlos/is...pata_cable.jpg Heb je die linker of die rechter? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hmm..
Een extra schijf aansluiten valt mee, alleen niet bij Dell. Hoever ben je er mee? (Net een crisis dell pc achter de rug, 3-4 weken ongv zitten prutsen met tranen & transpiratie pff) (& ik doe dat soort dingen dagelijks..) |
Citaat:
|
heb je op een dell moederboard ooit iets zien zitten dat vanaf de aanschaf niet gebruikt word ? enige wat nog wel eens voorkomt is een extra agp/pci-express 16x en een paar pci slootjes.
alles wat er niet op hoeft zetten ze er bij dell gewoon niet op. |
Citaat:
|
Wat is je punt :confused:
|
DELL si teh eviL!!
|
Citaat:
Dus is de kans dat er SATA op het bord zit niet uitgesloten. Al is die kans niet heel groot omdat dell graag bordjes met een iets oudere chipset inkoopt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22. |