Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Apathie? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1477231)

Aaron 23-09-2006 15:13

Apathie?

"Apathie is het gebrek aan emotie, motivatie of enthousiasme. Apathie kan voorkomen bij verschillende psychische stoornissen zoals anorexia nervosa, autisme en depressies of bij uitputtingsverschijnselen en dementie.

Apathie is een psychologische term voor een vorm van ziekelijke onverschilligheid, wanneer een persoon niet de kracht op kan brengen te reageren op zijn emotionele, sociale en zijn geestelijk leven.

Apathie wordt ook wel eens gezien als een extreme vorm van luiheid."

Weten jullie wat de gebruikelijke behandelmethoden zijn tegen dit soort problemen? Ik heb hier al een jaar of drie last van en begin nu een beetje op een kritiek punt uit te komen in mijn leven.

Mij wordt verteld dat ik "gewoon" "in beweging moet komen" en "door moet gaan", maar dat lukt gewoon niet.

Op papier heb ik behoorlijk veel capaciteiten, maar aangzien niks lukt en ik technisch een heleboel kan, begin ik de laatste tijd echt enorm cynisch te worden.

coopergirl 23-09-2006 16:18

Bij depressie is apathie slechts een symptoom. Als je de depressie zelf aangepakt wordt, gaat dat apathische gevoel ook weg.

Lijkt me zinvol dat je probeert te achterhalen waar het vandaan komt.

smvs 23-09-2006 19:37

Als je je al 3 jaar naar jouw eigen standaard blijkbaar niet actief genoeg bent moet je je misschien afvragen of dit niet stiekem gewoon is wat je WIL.

Ik ben van mening dat elke vraag hieromtrent het trachten tot het vinden van een shortcut is. Laat me je uit de droom helpen, die bestaat niet, de enige weg is gewoon die dingen DOEN die je wilt doen. Moeilijker is het niet. Ja helaas kost dat moeite, net als alles in het leven als je wat wil bereiken, en wees verdomme blij dat het moeite kost want dat is nou net hetgene waarmee je je kunt onderscheiden van de apatischen die geen flikker uitvoeren en dus niks bereiken. Je kunt juist de apathie van anderen in je voordeel gebruiken, te meer omdat jij je er tenminste nog van bewust bent. Het grootste deel van de bevolking is zo apatisch als de pest en heeft daar zelf geen eens benul van.

Ik ben zelf ook zo apatisch als de pest maar dat komt omdat ik gewoon een lamlul ben en ik zoek de redenen dan ook nergens anders dan in mijn eigen lamme kop :o

12Trix 23-09-2006 20:29

Citaat:

smvs schreef op 23-09-2006 @ 20:37 :
Als je je al 3 jaar naar jouw eigen standaard blijkbaar niet actief genoeg bent moet je je misschien afvragen of dit niet stiekem gewoon is wat je WIL.

Ik ben van mening dat elke vraag hieromtrent het trachten tot het vinden van een shortcut is. Laat me je uit de droom helpen, die bestaat niet, de enige weg is gewoon die dingen DOEN die je wilt doen. Moeilijker is het niet. Ja helaas kost dat moeite, net als alles in het leven als je wat wil bereiken, en wees verdomme blij dat het moeite kost want dat is nou net hetgene waarmee je je kunt onderscheiden van de apatischen die geen flikker uitvoeren en dus niks bereiken. Je kunt juist de apathie van anderen in je voordeel gebruiken, te meer omdat jij je er tenminste nog van bewust bent. Het grootste deel van de bevolking is zo apatisch als de pest en heeft daar zelf geen eens benul van.

Ik ben zelf ook zo apatisch als de pest maar dat komt omdat ik gewoon een lamlul ben en ik zoek de redenen dan ook nergens anders dan in mijn eigen lamme kop :o

Nou, ik denk dat uit zijn bericht wel blijkt dat hij het duidelijk niet wil hoor!

Ik vraag me af of ik zelf iets in de richting van avolitie heb. Ik kan mij namelijk moeilijk inzetten voor bijv. school en bepaalde andere zaken.

Nona 23-09-2006 21:35

OK, posts verwijderd, nu nokken met flamen. Het is hier geen Jerry Springer.

akumabito 23-09-2006 22:59

Ik heb het zelf ook een tijdje gehad dat ik gewoon nergens zin in had, en me niks kon interesseren.. tegelijkertijd erveelde ik me dan enorm, maar dat maakte het probleem eigenlijk maar erger..

Ik kan me eigenlijk niet zo goed meer herinneren hoe ik daaruit ben gekomen, ik denk dat het zo ongeveer 'vanzelf' is gegaan toen ik eenmaal had gevonden wat ik wou doen met m'n studie en dus een doel had om naartoe te werken..

Succes in ieder geval. :)

Luminon 23-09-2006 23:15

Ik noem het altijd inertie, een term die vaker gebruikt wordt is executieve dysfunctie.

Het hangt er helemaal van af wat in jouw geval de oorzaak is, maar bij mij doet ritalin wonderen. Als ik jou was zou ik eens met een psychiater gaan praten.

De Dood 24-09-2006 15:59

ik wist niet wat het was apathie maar het klinkt goed.

madelief21 26-09-2006 21:19

Je zegt dat het niet lukt om er aan te werken. Misschien gaan sporten en bij een praatgroep te gaan. Iets gaan doen wat weer een beetje uitdaging heeft op een laag niveau en zo het tempo omhoog gaan opvoeren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:25.