Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   vertraging NS (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1477389)

Go 23-09-2006 21:01

vertraging NS
 
Ik heb de site van de NS eens doorgenomen over vertragingen enzo. Het blijkt, dat als je een OV-studentenkaart hebt, je bij vertragingen (vanaf 30 minuten) een vergoeding kunt krijgen. Je kunt natuurlijk moeilijk bewijzen dat je in de bewuste trein met vertraging hebt gezeten. Daarom lijkt het me een goed idee een topic te openen waarin mensen vertragingen melden die in aanmerking komen voor een vergoeding. Let wel op dat de vertraging niet ruim van te voren aangekondigd mag zijn.

Tips zijn altijd welkom!

Balance 23-09-2006 21:09

D'r was ooit zo'n site waarop alle vertragingen te vinden waren, maar die heeft men moeten verwijderen, dus ik heb niet het idee dat zoiets echt mag.

Sylph 23-09-2006 21:10

Citaat:

Balance schreef op 23-09-2006 @ 22:09 :
D'r was ooit zo'n site waarop alle vertragingen te vinden waren, maar die heeft men moeten verwijderen, dus ik heb niet het idee dat zoiets echt mag.
Hoe typisch NS, een mondige klant is immers alleen maar lastig...

nare man 23-09-2006 21:14

Het staat je volledig vrij filezombie te worden hoor :)

Balance 23-09-2006 21:16

Citaat:

Sylph schreef op 23-09-2006 @ 22:10 :
Hoe typisch NS, een mondige klant is immers alleen maar lastig...
Ze hebben imo gewoon gelijk. Dat jij geld terug krijgt bij vertraging is op zich al mooi, maar dat je elkaar gaat helpen om nep-aangiftes te doen is natuurlijk onzin en helemaal om dan te stellen dat de NS mondige klanten lastig vindt.

Je moet overigens tekenen dat het waar is wat je invult, dus je had zelf ook wel kunnen verzinnen dat het niet mag.

Sylph 23-09-2006 21:19

Citaat:

Balance schreef op 23-09-2006 @ 22:16 :
Ze hebben imo gewoon gelijk. Dat jij geld terug krijgt bij vertraging is op zich al mooi, maar dat je elkaar gaat helpen om nep-aangiftes te doen is natuurlijk onzin en helemaal om dan te stellen dat de NS mondige klanten lastig vindt.

Je moet overigens tekenen dat het waar is wat je invult, dus je had zelf ook wel kunnen verzinnen dat het niet mag.

Het gaat hier toch niet om nepvertragingen? Dat je zoiets kan misbruiken om dingen te verzinnen, à la. Maar daarom is het nog niet verboden om een overzicht van vertragingen te maken. Dat overzicht bestaat immers alleen maar omdat NS nog niet eens haar treinen op tijd kan laten rijden. En ja, de NS vindt mondige klanten inderdaad lastig. Dat is ook logisch, want de NS komt nou niet echt vaak positief in het nieuws.

Bovendien zal je toch enig bewijs ofzo moeten overleggen lijkt me, zoals een treinkaartje op het desbetreffende traject, weet iemand dat?

Daantje_0705 23-09-2006 21:57

Als je het perse wil kan je ook elke dag op teletekstpagina 751 kijken of er ergens stremmingen waren, dan kan je zelf wel bedenken waar er vertragingen zijn lijkt me. Het is alleen niet de bedoeling uiteraard. Als alle studenten dagelijks opgeven dat ze vertraging hebben dan denk ik dat heel snel wordt afgeschaft dat je ook met een OV-studentenkaart geld terug krijgt bij vertraging. En daar heb je dan alleen jezelf en je medestudenten mee wanneer je een keer écht vertraging hebt.

Daantje_0705 23-09-2006 22:08

Citaat:

Sylph schreef op 23-09-2006 @ 22:19 :
Bovendien zal je toch enig bewijs ofzo moeten overleggen lijkt me, zoals een treinkaartje op het desbetreffende traject, weet iemand dat?
Je moet een kopie van je OV-kaart meesturen maar daar kan je natuurlijk geen traject aan afleiden.

Go 23-09-2006 22:28

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 23-09-2006 @ 22:57 :
Als je het perse wil kan je ook elke dag op teletekstpagina 751 kijken of er ergens stremmingen waren, dan kan je zelf wel bedenken waar er vertragingen zijn lijkt me. Het is alleen niet de bedoeling uiteraard. Als alle studenten dagelijks opgeven dat ze vertraging hebben dan denk ik dat heel snel wordt afgeschaft dat je ook met een OV-studentenkaart geld terug krijgt bij vertraging. En daar heb je dan alleen jezelf en je medestudenten mee wanneer je een keer écht vertraging hebt.
Teletekstpagina 751 gaat om aankondigingen. Juist als er een aankondiging van een vertraging is (ruim van te voren), heb je geen recht op een vergoeding.

Maar laten we hier geen morele discussie houden over het wel of niet declareren van onterechte vergoedingen. Laat iedereen hier mooi vertragingen melden die in aanmerking zouden kunnen komen voor een vergoeding en iedereen zelf maar de afweging laten maken tussen het individueel en het collectief belang.

Nonaj 23-09-2006 22:36

Je moet op dat formulier ook wel de precieze vertrek- en aankomsstijd neerzetten he, die kun je niet zomaar van teletekst wegplukken.

MCH 23-09-2006 22:40

Citaat:

Nonaj schreef op 23-09-2006 @ 23:36 :
Je moet op dat formulier ook wel de precieze vertrek- en aankomsstijd neerzetten he, die kun je niet zomaar van teletekst wegplukken.
maar wel van de ns planner

Go 23-09-2006 22:46

Eerste tip dan: http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2...d_door_bu.html
Citaat:

De reizigers, die onder meer gratis koffie kregen, kunnen aanspraak maken op de regeling 'geld terug bij vertraging'.

Daantje_0705 23-09-2006 22:49

Citaat:

gerwin schreef op 23-09-2006 @ 23:28 :
Teletekstpagina 751 gaat om aankondigingen. Juist als er een aankondiging van een vertraging is (ruim van te voren), heb je geen recht op een vergoeding.
Op 751 staan niet alleen aankondigingen. Ook als er een onverwachte storing is komt dat erop te staan. En die kan je wél declareren. Alleen werkzaamheden die van tevoren zijn aangekondigd zijn niet.

Balance 23-09-2006 23:00

Citaat:

Sylph schreef op 23-09-2006 @ 22:19 :
Het gaat hier toch niet om nepvertragingen? Dat je zoiets kan misbruiken om dingen te verzinnen, à la. Maar daarom is het nog niet verboden om een overzicht van vertragingen te maken. Dat overzicht bestaat immers alleen maar omdat NS nog niet eens haar treinen op tijd kan laten rijden. En ja, de NS vindt mondige klanten inderdaad lastig. Dat is ook logisch, want de NS komt nou niet echt vaak positief in het nieuws.

Bovendien zal je toch enig bewijs ofzo moeten overleggen lijkt me, zoals een treinkaartje op het desbetreffende traject, weet iemand dat?

Oke, je hoeft er idd niks mee te doen ;)
En nee, je hoeft geen bewijs te overleggen, alleen een kopie van je OV-jaarkaart. Ik heb overigens gewerkt bij het bedrijf dat alle vertragingsformulieren verwerkt :p

En ontopic: di 19/09. Traject Leiden-Gouda
Geplande vertrek: 19.38
Geplande aankomst: 20.13
Uiteindelijke aankomst: 21.43

Sylph 23-09-2006 23:02

Hmmokay.

Ik had ook flinke vertraging afgelopen maandag, maar ik weet de treintijden niet meer helemaal precies. En omreizen telt zeker niet als vertraging?

PV 23-09-2006 23:02

Citaat:

Balance schreef op 24-09-2006 @ 00:00 :
Oke, je hoeft er idd niks mee te doen ;)
En nee, je hoeft geen bewijs te overleggen, alleen een kopie van je OV-jaarkaart. Ik heb overigens gewerkt bij het bedrijf dat alle vertragingsformulieren verwerkt :p

En, had je het druk met studenten die geld terug wilden? :p

Daantje_0705 23-09-2006 23:03

Citaat:

Sylph schreef op 24-09-2006 @ 00:02 :
Hmmokay.

Ik had ook flinke vertraging afgelopen maandag, maar ik weet de treintijden niet meer helemaal precies. En omreizen telt zeker niet als vertraging?

Omreizen telt alleen als dat op dat moment sneller was dan wachten en als het op dat moment ook geadviseerd werd. Niet als je dat op eigen houtje bent gaan doen.

Balance 23-09-2006 23:04

Citaat:

Sylph schreef op 24-09-2006 @ 00:02 :
Hmmokay.

Ik had ook flinke vertraging afgelopen maandag, maar ik weet de treintijden niet meer helemaal precies. En omreizen telt zeker niet als vertraging?

Als je meer dan een half uur later aan bent gekomen wel. Het gaat er gewoon om: wat was de geplande tijd dat je aankwam en wat is de tijd dat je (noodgedwongen uiteraard) nu aankwam?
Als daar een half uur verschil tussen zit of meer kun je geld terugvragen.

@PV: Studenten viel nog aardig mee. Vooral heel veel mensen met een maandtrajectkaart of een OV-jaarkaart (dus zelf gekocht) die echt dagelijks langskwamen met hetzelfde traject.

PV 23-09-2006 23:04

Citaat:

Sylph schreef op 24-09-2006 @ 00:02 :
Hmmokay.

Ik had ook flinke vertraging afgelopen maandag, maar ik weet de treintijden niet meer helemaal precies. En omreizen telt zeker niet als vertraging?

Als de NS jou aanbeveelt om om te reizen, telt het wel geloof ik. Niet als je zelf voor je lol via Groningen omreist oid. Maargoed je hebt maar 2 categorieen, een half tot een heel uur vertraging = 2,27 euro terug en meer dan een uur vertraging = 4,54 euro terug (met een OV studentenkaart). Als je om moet reizen zit je zo aan meer dan een uur extra reistijd.

Balance 23-09-2006 23:05

Citaat:

PV schreef op 24-09-2006 @ 00:04 :
Als de NS jou aanbeveelt om om te reizen, telt het wel geloof ik. Niet als je zelf voor je lol via Groningen omreist oid. Maargoed je hebt maar 2 categorieen, een half tot een heel uur vertraging = 2,27 euro terug en meer dan een uur vertraging = 4,54 euro terug (met een OV studentenkaart). Als je om moet reizen zit je zo aan meer dan een uur extra reistijd.
Ja, het moet natuurlijk zoals Daantje ook al zei, wel zijn dat je sneller was door het omreizen dan als je gewacht had. Want als je met wachten sneller was geweest, was dat omreizen eigenlijk gewoon vrijwillig dus.

Sylph 23-09-2006 23:06

Citaat:

PV schreef op 24-09-2006 @ 00:04 :
Als de NS jou aanbeveelt om om te reizen, telt het wel geloof ik. Niet als je zelf voor je lol via Groningen omreist oid. Maargoed je hebt maar 2 categorieen, een half tot een heel uur vertraging = 2,27 euro terug en meer dan een uur vertraging = 4,54 euro terug (met een OV studentenkaart). Als je om moet reizen zit je zo aan meer dan een uur extra reistijd.
Nou kijk, ik stond op Rotterdam C en er werd omgeroepen dat reizigers naar Utrecht werd aanbevolen om via Schiphol te reizen. Maar ik heb nog daar een flinke tijd gestaan, want die ns-vrouw zei dat dat nodig was en dat de treinen wel weer snel zouden gaan rijden. Niet dus. :(

Daantje_0705 23-09-2006 23:06

Citaat:

Balance schreef op 24-09-2006 @ 00:04 :
@PV: Studenten viel nog aardig mee. Vooral heel veel mensen met een maandtrajectkaart of een OV-jaarkaart (dus zelf gekocht) die echt dagelijks langskwamen met hetzelfde traject.
Toen ik nog elke dag drie uur met de trein reisde had ik ook zeker wel een keer of drie keer per week meer dan een half uur vertraging. Soms wel twee keer op een dag (n) Als je maar twee keer in het uur kan reizen kan je gelijk al geld terug vragen als een trein eens een keer niet rijdt.

Balance 23-09-2006 23:08

Citaat:

Sylph schreef op 24-09-2006 @ 00:06 :
Nou kijk, ik stond op Rotterdam C en er werd omgeroepen dat reizigers naar Utrecht werd aanbevolen om via Schiphol te reizen. Maar ik heb nog daar een flinke tijd gestaan, want die ns-vrouw zei dat dat nodig was en dat de treinen wel weer snel zouden gaan rijden. Niet dus. :(
Gewoon proberen dan. Ze zijn vrij makkelijk met het geven van vergoedingen hoor. Het enige dat je nooit moet doen is er een heel verhaal bij sturen met uitleg, want dat belandt direct in de prullenbak. Oh en wel duidelijk schrijven :p

Balance 23-09-2006 23:09

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 24-09-2006 @ 00:06 :
Toen ik nog elke dag drie uur met de trein reisde had ik ook zeker wel een keer of drie keer per week meer dan een half uur vertraging. Soms wel twee keer op een dag (n) Als je maar twee keer in het uur kan reizen kan je gelijk al geld terug vragen als een trein eens een keer niet rijdt.
Klopt. Ik reis zelf op een traject met 2 minuten overstap tijd. Als mijn trein een vertraging van 2 minuten heeft, red ik m'n overstap al niet en heb ik een half uur vertraging. Dat komt behoorlijk vaak voor dus.

Daantje_0705 23-09-2006 23:09

Citaat:

Sylph schreef op 24-09-2006 @ 00:06 :
Nou kijk, ik stond op Rotterdam C en er werd omgeroepen dat reizigers naar Utrecht werd aanbevolen om via Schiphol te reizen. Maar ik heb nog daar een flinke tijd gestaan, want die ns-vrouw zei dat dat nodig was en dat de treinen wel weer snel zouden gaan rijden. Niet dus. :(
Vorige week reden er ook geen treinen van en naar Dordrecht. Ik ging van Rotterdam Centraal naar Goes en je kon eventueel omreizen via Utrecht en Den Bosch, als ik dat gedaan had was ik zeker een uur, zo niet twee uur langer onderweg geweest. Ik ben blijven wachten en uiteindelijk was ik maar een half uur later. Dan had ik dus geen uur kunnen declareren want dan krijg je toch maar een half uur uitbetaald.

Sylph 23-09-2006 23:19

Ik kwam om 10:07 aan terwijl ik er om 8:25 had moeten zijn. Maar ik heb dus ook gewacht op Rotterdam C, ik nam pas de trein richting Schiphol om 8:40 ofzo.

Alex 23-09-2006 23:21

Goed idee, ik reis al 3 jaar (af en toe) met vertraging bij de NS. Nooit wat ingevuld omdat ik daarvoor te lui was (of ik raakte de aantekening waarop de tijden stonden kwijt). Nu ga ik eens goed profiteren ervan :evil:

x-spekkie-x 24-09-2006 07:04

Alsof dit veel zin heeft:
Half uur vertraging = 2.27 euro
Uur of meer vertraging = 4.54 euro

Het invullen en opsturen van het formulier (+ kopie OV) kost ook tijd.

Met een OV-jaarkaart (betaald) heeft het veel meer zin. De vertragingen kun je namelijk gewoon op internet invullen (minder dan 1 minuut kwijt qua tijd) en wat je terugkrijgt is ongeveer 12 euro (y)

Balance 24-09-2006 08:28

Citaat:

x-spekkie-x schreef op 24-09-2006 @ 08:04 :
Alsof dit veel zin heeft:
Half uur vertraging = 2.27 euro
Uur of meer vertraging = 4.54 euro

Het invullen en opsturen van het formulier (+ kopie OV) kost ook tijd.

Met een OV-jaarkaart (betaald) heeft het veel meer zin. De vertragingen kun je namelijk gewoon op internet invullen (minder dan 1 minuut kwijt qua tijd) en wat je terugkrijgt is ongeveer 12 euro (y)

Och, een kopie van je OV is 5 cent. Als je d'r meteen even 10 maakt is dat de tijd niet. Het invullen van zo'n ding kost wel tijd, maar dat doe ik meestal in de trein zelf. En 5x 4,54 is toch 20 euro dat je zomaar krijgt.

*** Sido *** 24-09-2006 09:50

vorige week kwam ik aan op het station in deventer

t was iets over 9 uur ( ochtends)

en aan de andere kant kwam de internationale trein van 23.57 aan



dat was nog eens een vette vertraging !

Miracle 24-09-2006 10:05

Vorige week had ik twee uur vertraging, heb ik een kwartier in de rook gezeten en een half uur in een snikhete coupe en de vergoeding die ik krijg is 2,27. :mad: :mad: :mad:

Miracle 24-09-2006 10:10

Huh wat raar, op internet staat wel een bedrag bij meer dan 60 minuten vertraging. :confused: Nou super, dan kan ik dat hele formulier gaan invullen voor 4,54 euro. :|

Miracle 24-09-2006 10:11

Weet iemand trouwens hoe je een klacht in kunt dienen zonder te moeten bellen? En wat dat voor zin heeft?

Anneka 24-09-2006 10:39

Citaat:

Miracle schreef op 24-09-2006 @ 11:11 :
Weet iemand trouwens hoe je een klacht in kunt dienen zonder te moeten bellen? En wat dat voor zin heeft?
Een brief schrijven misschien?
Ik kan me herinneren dat een aantal jaar geleden (denk zeker 6 jaar) mijn moeder en ik gingen zomertouren, en toen zowel op de heenweg als de terugweg vertraging, oponthoud en gedonder hadden. Mijn moeder vervolgens een boze brief geschreven en we hebben toen de hele kaartjes vergoed gehad, dus wel iets van 20/25 euro.
Als je het goed op papier zet willen ze er best wel eens iets mee doen dus.

Daantje_0705 24-09-2006 10:40

Citaat:

*** Sido *** schreef op 24-09-2006 @ 10:50 :
vorige week kwam ik aan op het station in deventer

t was iets over 9 uur ( ochtends)

en aan de andere kant kwam de internationale trein van 23.57 aan



dat was nog eens een vette vertraging !

Je krijgt geen geld terug als je reist met een internationaal kaartje. Bovendien heeft die trein die vertraging waarschijnlijk in het buitenland opgelopen en dan geldt het ook niet.

Balance 24-09-2006 10:45

Citaat:

Anneka schreef op 24-09-2006 @ 11:39 :
Een brief schrijven misschien?
Ik kan me herinneren dat een aantal jaar geleden (denk zeker 6 jaar) mijn moeder en ik gingen zomertouren, en toen zowel op de heenweg als de terugweg vertraging, oponthoud en gedonder hadden. Mijn moeder vervolgens een boze brief geschreven en we hebben toen de hele kaartjes vergoed gehad, dus wel iets van 20/25 euro.
Als je het goed op papier zet willen ze er best wel eens iets mee doen dus.

Dat heeft niks te maken met het indienen van een klacht, je had dus ook al terug gehad als je een gewoon vertragingsformulier had ingevuld. En dat het bedrag bij jou zo hoog was, ligt aan het type kaartje dat je gekocht hebt. Voor Miracle heeft het echt geen zin, meer dan 4,54 krijg je gewoon niet bij een OV-studentenkaart. En ik heb wel eens telefonisch een klacht ingediend, maar daar heb ik nooit meer wat van gehoord, dus ik denk niet dat er wat aan gedaan wordt.

MCH 24-09-2006 11:01

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 24-09-2006 @ 11:40 :
Je krijgt geen geld terug als je reist met een internationaal kaartje. Bovendien heeft die trein die vertraging waarschijnlijk in het buitenland opgelopen en dan geldt het ook niet.
Nee, maar wel op een andere manier compensatie.

PV 24-09-2006 11:15

Citaat:

Balance schreef op 24-09-2006 @ 11:45 :
Dat heeft niks te maken met het indienen van een klacht, je had dus ook al terug gehad als je een gewoon vertragingsformulier had ingevuld. En dat het bedrag bij jou zo hoog was, ligt aan het type kaartje dat je gekocht hebt. Voor Miracle heeft het echt geen zin, meer dan 4,54 krijg je gewoon niet bij een OV-studentenkaart. En ik heb wel eens telefonisch een klacht ingediend, maar daar heb ik nooit meer wat van gehoord, dus ik denk niet dat er wat aan gedaan wordt.
Nou, da's niet per se waar. Ik had een keer 's nachts vertraging en toen kreeg ik iets van 18 euro terug, terwijl ik gewoon een OV-studentenkaart had en gewoon zo'n formulier had ingevuld.
Maar misschien dachten ze toen dat ik een taxi had genomen oid. Het ging om het halen van de laatste trein naar huis, wat niet meer lukte dankzij vertraging. Toen liet de NS een extra trein rijden (y)

Miracle 24-09-2006 12:42

Het gaat er niet om dat ik geld wil oid, ik wil gewoon dat ze weten dat ze het totaal verkeerd hebben aangepakt en het nooit meer op deze manier 'oplossen'.

Daantje_0705 24-09-2006 12:45

Citaat:

Miracle schreef op 24-09-2006 @ 13:42 :
Het gaat er niet om dat ik geld wil oid, ik wil gewoon dat ze weten dat ze het totaal verkeerd hebben aangepakt en het nooit meer op deze manier 'oplossen'.
Je kan volgens mij ook een brief schrijven, je hoeft niet perse te bellen. Ik weet iig dat Michel een aantal keren een brief geschreven heeft. Weet niet hoe hij aan het adres gekomen is maar ik denk van de website.

MCH 24-09-2006 17:51

NS http://smile.smilies.nl/451.gif
Studenten die geld willen trekken van de NS http://smile.smilies.nl/451.gif
Talpa http://smile.smilies.nl/451.gif

Micheltje* 24-09-2006 17:56

Wij hadden ook vertragijngen door werkzaam heden vandaag moest je via bussen naar Duivendrecht :s

Go 24-09-2006 17:59

Citaat:

MicheltjeAjax schreef op 24-09-2006 @ 18:56 :
Wij hadden ook vertragijngen door werkzaam heden vandaag moest je via bussen naar Duivendrecht :s
Wat waren de vertrek- en aankomsttijden? Vanaf welk station ben je vertrokken?

Micheltje* 24-09-2006 19:45

Van Lelystad Centrum moest jemet de trein naat Oostevaarders, dan nam je de bus naar Weesp en vanaf daar weer met de trein naar Duivendrecht ik nam de trein van 12:23 van uit Lelystad

Go 24-09-2006 19:57

Citaat:

MicheltjeAjax schreef op 24-09-2006 @ 20:45 :
Van Lelystad Centrum moest jemet de trein naat Oostevaarders, dan nam je de bus naar Weesp en vanaf daar weer met de trein naar Duivendrecht ik nam de trein van 12:23 van uit Lelystad
Was dit voor de tijd aangekondigd? En om hoe laat moest je aankomen (volgens de dienstregeling) en om hoe laat kwam je daadwerkelijk aan?

Micheltje* 24-09-2006 20:52

Normaal moet ik als ik de trein naar Duivendrecht neem d8t ik ongeveer 3 kwatier na instappen aankomen ik dacht dat we 20 tot 25 min later dan normaal aankwamen. En ja dit was vooraf aangekondigd.

Go 24-09-2006 21:14

Lees de beginpost in het vervolg effe aub...

Fantôme 24-09-2006 22:19

ik heb mn geld nog steeds niet terug van de NS :s

al 2 mnd geleden ofzo. hoelang duurt zoiets?

Micheltje* 25-09-2006 10:53

Citaat:

gerwin schreef op 24-09-2006 @ 22:14 :
Lees de beginpost in het vervolg effe aub...
waarom wil je alles tot in de details weten?

Go 25-09-2006 10:59

Citaat:

MicheltjeAjax schreef op 25-09-2006 @ 11:53 :
waarom wil je alles tot in de details weten?
Als je het topic leest, weet je ook waarom. Omdat je met die gegevens mogelijk geld terug kunt krijgen van de NS, ook al heb je niet in die ene trein gezeten. Maar in jouw geval gaat dat niet op, want de vertraging was ruim van te voren aangekondigd.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:44.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.