![]() |
Eigen boeken/werk
Het wemelt hier van de schrijvers, zijn er ook die hun werk gepubliceerd (laten) hebben? Ben wel benieuwd naar hoe anderen dit ervaren.
Een vriendin van mij heeft haar werk in eigen beheer uitgegeven (De draak van Katibal van Suzanne Peters) en een andere vriendin van mij schrijft jeugdboeken bij Leopold (Maren Stoffels - Dreadlocks en Lippenstift, Piercings en Parels, Coctails en Ketchup). Verder zit op dit forum Sanne de Greef (dacht ik), van de SuperPuberserie. Zelf heb ik vier boeken uitgebracht bij Kluitman. Waar je vaak tegenaan loopt is dat een uitgeverij moet verdienen en daarom kan het lastig zijn je boeken te laten uitbrengen. Wanneer kies je voor eigen beheer (ook al kost het wat meer) en wanneer kies je voor een uitgeverij (ook al duurt het wat langer)? |
Ik zou nooit kiezen voor eigen beheer omdat ik dan geen enkele indicatie zou hebben van of ik werkelijk kan schrijven of niet. Boeken in eigen beheer uitgeven heeft voor mij altijd de bijsmaak dat je je boek laat uitgeven zodat je ooms en tantes het kunnen lezen en daarna kunnen zeggen dat ze het goed vinden. Misschien een verkeerd idee, maar ik vind het nogal suf om zo je schrijverschap op poten te moeten zetten.
Als je werk uitgegeven wordt door een uitgeverij, weet je in ieder geval dat er een professioneel iemand of een professionele instantie is die vertrouwen heeft in jouw talent en die er eventueel ook geld voor overheeft om jouw werk te promoten, waardoor je meer bekend wordt. Dat lijkt mij fijner. Waarschijnlijk ben ik daarom ook niet veel gepubliceerd. :) Alleen in één of ander blaadje bij de opleiding Nederlandse Taal en Cultuur in Leiden, maar dat weet ik niet zeker, omdat ik vergeten ben ooit zo'n blaadje op te halen. En in één of andere sciencefictionbundel die aan de hand van een wedstrijd samengesteld werd. Oh, en natuurlijk de regionale krant waar ik werk. (Y) LUH-3417 |
Sonja Bakker heeft haar boek uitgegeven in eigen beheer, in de eerste instantie. Tenminste, dat begreep ik uit wat ze tijdens een uitzending bij Nova(?) zei.
Heb je wel uitgevers benaderd verder? Overigens, je zegt dat je niet veel gepubliceerd bent, maar je hebt toch al een aardig rijtje op je naam staan ;) |
Citaat:
Of wil je anoniem blijven? :D Die boeken van Maren Stoffels zijn btw geweldig :) |
Eh, wel eens gepubliceerd in een literair tijdschrift(je). In principe dus mijn debuut met het korte verhaal gemaakt *grinnikt* En ooit ga ik ook eens kinderboeken schrijven en uitgeven, maar dat duurt waarschijnlijk nog wel even. En ik word liever niet gepubliceerd dan bij kluitman, hoewel dat wel een beetje flauw is. Maar die uitgeverij had (heeft?) zo'n slechte naam, dat ik ernstig bevooroordeeld ben :o
|
Citaat:
Ik heb nog geen uitgevers benaderd. Een hele poos terug heb ik wel wel een aantal verhalen naar tijdschriften gestuurd, omdat ik meen dat het oor van uitgevers welwillender is als je al een 'naam' hebt, maar dat liep op niets uit. Overigens is dat alweer een jaar of drie of vier geleden, dus ik heb geen flauw idee hoe het vandaag de dag zou lopen. Eerlijk gezegd schrijf ik de laatste tijd erg weinig. Ik kan er maar moeilijk de tijd en zin voor maken en dan heb je ook nog eens dat gedoe met inspiratie en wat al niet. Mijn laatste 'triomf' was de landelijke finale van Write Now, maar die won ik helaas niet. Echt zonde, anders had mijn naam nu vast aan het firmament staan schitteren in eeuwige glorie. En had ik een dikke laptop gescoord. (Y) LUH-3417 |
Citaat:
|
Citaat:
Ik zou mijn werk ook niet in eigen beheer uitgeven. Ik heb nog nooit iets naar uitgeverijen gestuurd, maar ik weet dat het daar gewoon nog te vroeg voor is en dat ik eerst nog heel veel moet leren. |
Ik heb meegedaan in Haarlem, omdat de anderen al gesloten waren of nog verder weg waren. :)
LUH-3417 |
Ik hoopte op de uitgeverij, omdat eigen beheer toch beperkt is en inderdaad maar gewoon op de markt gepleurd wordt. Jammer is alleen dat de uitgeverij niet op mij hoopt :)
|
@ Morgan: een slechte naam? Hoezo?
Offtopic: Ik ken jouw avatar ergens van, al weer ik niet meer waar ik het heb gezien. Erg mooi :) Write Now! vond ik echt een goede schrijfwedstrijd. Ik ben een keer naar Amsterdam geweest om de prijswinnaars hun stuk te horen voorlezen. Dat was echt op hoog niveau! Zelf heb ik alleen nog gewonnen bij de Kunstbende, voor taal, maar in de finale won ik niets. Vond het wel leuk om mee te doen daaraan. LUH-3417: mja, JK Rowling was eerst ook afgewezen toch? Lijkt me evengoed wel een teken dat je vooral naar uitgeverijen manuscripten moet blijven sturen :) Crimson: was denk ik al wel een tijdje terug, dat was toen mijn eerste boek uitkwam, twee jaar geleden ;) miniema: ik zal het aan haar doorgeven ;) In mijn profiel staat mijn website, als je wil lezen welke boeken ik heb geschreven :) |
Ik vond Write Now ook erg tof. Ik was nog nooit naar zoiets geweest, maar die prijsuitreiking was echt heel tof. Ik dacht dat voorlezende mensen maar suf waren, maar bij die finale was het echt tof. Tjitske Jansen las echt heel goed voor, ook al had ik daarvoor nog nooit van haar gehoord en een andere mevrouw uit Amerika, waarvan ik de naam niet meer weet kon heel erg goed melodisch dicht-rappen/slam-poetry/of hoe het ook heet. Was echt heel tof. :)
LUH-3417 |
Citaat:
Offtopic: Op mijn site of op elfwood, hoop ik dan, anders heeft iemand 'm gejat ;) Dankje! Hij is wel erg oud, hoor. |
M@R ik heb net je site bekeken en vind hem echt heel erg leuk
Ik heb ooit een intervieuw van je gelezen in de Fancy, en het eerste deel van je trilogie staat bij mij in de kast. Ga zo door :) |
Eigen beheer... Het zou in elk geval niet mijn eerste keuze zijn. Als ik eerst al van alles geprobeerd zou hebben en ervan overtuigd ben dat mijn werk goed is en ik er genoeg geld voor zou hebben, zou ik het misschien wel doen. Het lijkt me toch wel heel erg gaaf om iets uit te geven:bloos:
Maar echt waarschijnlijk is het bij mij niet, ik schrijf geloof ik niet bepaald toegankelijk: korte, vage verhalen zijn niet echt populair bij de massa;) |
Soms wordt dat gebundeld, maar het is inderdaad moelijker aan de man te brengen ;)
@ Morgan: het fonds van Kluitman heeft in elk geval veel veranderingen doorgemaakt. De boeken van Kate Cann worden nu bijvoorbeeld veel gelezen. Ook zijn er wat meer boeken op de markt voor 12+ dan vroeger. Al richt Kluitman zich inderdaad wat meer op een jongere doelgroep, dat klopt. Offtopic: Elfwood klinkt me wel bekend in de oren. Het is inderdaad al een aantal jaren terug dat ik het zag. @ Carmen: dankjewel! :) Ben nu bezig met een nieuwe trilogie. |
Citaat:
Ik heb zelf (nog) niets gepubliceerd gehad, trouwens. Ik hoop nog steeds op mijn naam op een boek. :) |
Citaat:
|
Ik heb hier en daar wel wat gepubliceerd, maar dat was meer in het kader van poëzie of wedstrijden. Ik kies niet voor uitgeven in eigen beheer, om dezelfde reden als LUH-3417.
Trouwens, kluitman is toch onder andere van Snelle Jelle? Dat las ik vroeger wel eens. |
Ja, Kluitman is van Snelle Jelle. Ook van Kruimeltje, Pietje Bell, Kippenvel, Dik Trom... Voor jonge kinderen zijn ze vooral bekend met Bobbi ;)
Go you, Vogelvrij! :D Ik heb nu trouwens al een paar maanden een manuscript bij de Bezige Bij liggen. Die zijn traag met lezen :mad: |
Ik heb één keer geprobeerd iets te laten publiceren, maar heb nooit antwoord gekregen. Ik publiceer natuurlijk vijf keer per jaar in de schoolkrant, maar zoiets telt natuurlijk niet.
Een verdere vraag: wat vinden jullie de ideale leeftijd om te debuteren? |
Lastig. Ik zie dat de succescvolle schrijvers van nu rond de dertig á veertig jaar zijn. Aan de andere kant: vroeger of later debuteren zegt niet dat je geen succes hebt, net als je niet automatisch succes hebt als je tussen de dertig en veertig bent.
Maar wat is dan ideaal? Naamsbekendheid verwerven? Veel verkopen? Veel kunnen schrijven? |
Beats the hell out of me. Ik heb het romantische beeld voor ogen om rond mijn drieëntwintigste te debuteren, maar of dat een realistisch beeld is? Ik wens ook niet meer te schrijven zoals mijn vroegere jeugdheld, Arnon Grunberg, schrijft. Hoewel De Joodse Messias wel weer van een heel ander kaliber is.
Ach, het is zo moeilijk. Ideaal is volgens mij rond de dertig, maar dat lijkt me sowieso een heerlijke leeftijd: oud genoeg om van het leven geleerd te hebben, jong genoeg om nog niet vastgegroeid te zijn. |
Ideale leeftij om te debuteren? Het liefst zo vroeg mogelijk, natuurlijk alleen als het van goede kwaliteit is.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar okee, ik ben het wel met je eens. |
Citaat:
Al moet je inderdaad íets neerzetten. |
Citaat:
Mijn ideaal is niet zoveel mogelijk verkopen, wel erkenning krijgen. |
Citaat:
Heb rotzooi zelf ook:p Al zo'n 6 x gelezen. Heel leuk boek |
Je debuut moet goed, maar niet te goed, zijn. Liefst series maken, dat trekt veel meer.
|
Het zou natuurlijk fijn zijn, maar ik zie het voorlopig als utopie. Ik zou wel heel tevreden met een verhaal moeten zijn om het op te sturen. Over mijn leeftijd op dat moment heb ik me nog geen moment bezig gehouden. Al moest ik tijdens deze topic denken aan een bepaald nummer van Boudewijn de Groot.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vond mijn debuut... aardig, maar duidelijk geschreven toen ik gewoon nog niet veel schrijfervaring had (was toen veertien). Dat vind ik achteraf jammer, maar dan denk ik: had ik met een 'geweldig' boek gedebuteerd, dan had ik niet zoveel meer gehad om van te leren. Wat dat betreft wel met Grimm eens. @ miniema: dankjewel! :bloos: |
Citaat:
Ik schreef vroeger wel lange verhalen, maar dat was echt heel kinderlijk geschreven. |
Als ik op korte termijn iets uit wil laten geven, wordt het de NaNoWriMo van dit jaar.
|
Is dat die schrijf'wedstrijd' waarbij je een roman van 50.000 woorden op papier moet zetten?
|
Jup.
|
Al ga ik voor de 150000 woorden :)
|
Lijkt me wel vet.
En 150.000 woorden... wow. Eén verhaal of meerdere verhalen? (Kom ik aan met mijn boekjes met hooguit 33.000 woorden :bloos: ) |
Wat voor wedstrijd is dat dan?
|
NaNoWriMo is niet echt een wedstrijd, geloof ik. Het is de bedoeling dat deelnemers een tekst schrijven van 50.000 woorden, waar vervolgens niets mee gedaan wordt. Ik weet eigenlijk niet wat mensen daar zo tof aan vinden.
LUH-3417 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Mwoh, ik kan me wel voorstellen dat je eraan mee zou willen doen. Het betekent toch weer wat extra motivatie. Sommigen hebben dat nodig om iets af te maken.
|
Weer iets dichter bij het onderwerp van het topic:
wie van jullie heeft er eigenlijk een weblog? Officieel danwel een livejournal, en waar schrijf je dan over? Ik heb zelf een livejournal, maar dat gaat dus nergens over behalve mij. Ook leuk. |
Ik niet. Ik heb ook geen dagboek. Beide heb ik wel eens geprobeerd maar ik ben te inconsequent, te lui of iets dergelijks om zoiets tot een goed einde te brengen. Of, überhaupt, een goed begin. Het houdt op na drie stukjes.
|
Ik heb een diaryland en livejournal, post er min of meer om de dag in, vaak gezeur over mezelf, maar meestal doe ik toch ook wel mijn best om de tekst een beetje mooi te maken, zeg maar:P En mijn gedichten en korte verhalen post ik er ook in.
|
Citaat:
|
Citaat:
Voeg me maar toe als je wilt: misk.livejournal.com |
Citaat:
@Topic: Hai, Maresa:) Ik wil nog steeds ooit een boek naar een uitgeverij sturen, maar dan moet ik eerst mijn verhalen afmaken. Eigen beheer zou ik niet snel doen. Geen geld voor en dan weet je nog niet of je goed kunt schrijven. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:59. |