![]() |
algebra som
Hallo, ik zit net huiswerk te maken, maar er is een som waar ik niet uitkom, omdat ik niet meer weet wat je nou precies met de 3x moet doen.
( 2x - 1 ) 3x = 6 (je moet te weten komen wat x is) wil iemand het even uitleggen? |
( 2x - 1 ) 3x = 6
Haakjes wegwerken. Dat levert: 2x * 3x - 1 * 3x = 6 6x² - 3x = 6 6x² - 3x - 6 = 0 En verder ABC-formule. |
Dankjewel :)
volgens mij staat er dan een fout in het antwoordenboek.... ze zegen x = (1 - wortel van 17) / 4 of x = (1 + 17) / 4 :confused: |
Citaat:
-b/2a+/-Sqrt(b^2-4ac)/2a: 3/12+/-Sqrt(9+144)/12=1/4+/-Sqrt(9*(1+16))/12=1/4+/-3*Sqrt(17)/12=1/4+/-Sqrt(17)/4=(1+/-Sqrt(17))/4 |
Citaat:
|
Jullie hebben gelijk, :p vandaag nog in de wiskundeles gevraagd, die leraar zei ook dat je alles door 3 moest delen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat is natuurlijk de meest voor de hand liggende methode voor mensen die geoefend zijn in het oplossen van dit soort vergelijkingen. Ik heb in mijn uitwerking expres niet eerst door 3 gedeeld, omdat ik van mening ben dat er zo een algemenere oplossingsmethode te zien is (iemand die het niet goed snapt, zal misschien denken dat hij voortaan maar gewoon eerst alles door 3 moeten delen, voor hij begint aan het oplossen van 5*X^2+2*x+1=0).
|
Citaat:
|
Citaat:
Volgens de abc-formule geldt: x=[-b-sqrt(b²-4*a*c)]/(2*a) of x=[-b+sqrt(b²-4*a*c)]/(2*a), dus x=[-k*q-sqrt(k²*q²-4*k²*p*r)]/(2*k*p) =[-k*q-k*sqrt(q²-4*p*r)]/(2*k*p)=k[-q-sqrt(q²-4*p*r)]/(2*k*p) =[-q-sqrt(q²-4*p*r)]/(2*p) of x=[-k*q+sqrt(k²*q²-4*k²*p*r)]/(2*k*p) =[-k*q+k*sqrt(q²-4*p*r)]/(2*k*p)=k[-q+sqrt(q²-4*p*r)]/(2*k*p) =[-q+sqrt(q²-4*p*r)]/(2*p). Merk op dat we nu ook weer dezelfde oplossingen vinden voor x, maar dat daarvoor nog wel een extra deling door k voor nodig is. Het ligt dus voor de hand om in het geval van een gemeenschappelijke deler k eerst door k te delen, waardoor de oorspronkelijke vergelijking zo ver mogelijk vereenvoudigd is. |
het is beter om inderdaad zo ver mogelijk te vereenvoudigen voordat je de vergelijking gaat oplossen, maar het vergt wat wiskundig inzicht.
Aangezien sommige mensen dat niet hebben is het net zo goed om direct de getalletejs i de abc-formule te stoppen. Het antwoord dat eruit rolt is hetzelfde (maar niet vereenvoudigd) |
wiskundig inzicht hebben JULLIE klaarblijkelijk absoluut niet!
het gaat bij de vergelijking om de verhouding tussen de coëfficiënten. alle coëfficiënten delen door eenzelfde factor, verandert niets aan die verhouding. vul de abc formule gewoon eens in in beide vormen, en zie dat de uitkomsten gelijk zijn. als je de uitkomsten van de ene vorm dan nog eens gaat zitten te delen door de toevallige gemeenschappelijke deler van de coëfficiënten, krijg je (uiteraard) een verkeerd antwoord, want wat je op dat moment doet slaat absoluut nergens op. tenzij de coëfficiënten toevallig relatief priem zijn natuurlijk. dit kun je allemaal eenvoudig checken door het eens na te rekenen! ik begrijp niet hoe je jezelf 'mathfreak' durft te noemen als je zo'n essentieel onderdeel van de wiskunde negeert. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
"zie uitleg van mathfrak"
zinloos gegoochel kun je niet aanvoeren als 'bewijs' wat valt er te vereenvoudigen aan 1/4 +- sqrt(17)/4 waarom zou je dat in het ene geval nog delen door 3 en in het andere geval niet waar ben je dan mee bezig, gedachtenloos trucjes toepassen zonder erbij stil te staan wat je nou aan het doen bent |
Citaat:
Ga jij bepalen of iemand wiskundig inzicht heeft op basis van een antwoord? Nou, nou, nou!!! Het gekrakeel om deze opgave heeft me in hoge mate verbaasd. Natuurlijk moet je vereenvoudigen en wel zo snel mogelijk en dat kan hier ook direct bij de eerste regel, want daar kan je links en rechts al delen door 3. En zodra je dat 'ziet' moet je dat doen, ongeacht het feit of het antwoord tenslotte hetzelfde is. Stel je eens voor dat er:( 2x - 1 ).300000x = 600000 had gestaan? Uiteraard hoef je het hier niet mee eens te zijn (en ik zal het niet in m'n hoofd halen om je dan dom te noemen, want je kunt daar misschien een reden voor hebben)! Opm: Leve de vrijheid van meningsuiting, maar een gematigde toon maakt de 'omgang' wel plezieriger! |
Citaat:
Wat ik in mijn vorige reply duidelijk probeerde te maken is dat de waarde van de uiteindelijke oplossingen altijd gelijk zijn, ook als je het delen door de gemeenschappelijke factor in de coëfficiënten aachterwege zou laten. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.