Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=83)
-   -   muziek: verticaal golfje? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=147791)

DutchECK 03-07-2002 13:30

Zie het onderstaande fragment uit Schindler's List:

http://members.home.nl/kortenschijl/screenshot.jpg

Weet iemand wat dat verticale golfje is, dat vlak na de maatstreep staat???

Sterrenkijkster 03-07-2002 18:11

dit is voor de pianisten:

dit verticaal golfje heet een harpslag.
dat wil zeggen dat je die noten niet als één akkoord moet spelen,
maar de noten verspreid

van laag naar hoog
zoals een harp?

begrijp je?

DutchECK 03-07-2002 18:58

Een gebroken akkoord dus. Thx :)

Deugenietje 04-07-2002 23:27

zover ben ik nog niet echt in de notenleer :s ;)

DutchECK 05-07-2002 10:09

Citaat:

Deugenietje schreef:
zover ben ik nog niet echt in de notenleer :s ;)
Ik heb het wel ooit moeten leren. Ik ben het dus gewoon vergeten :D

Deugenietje 05-07-2002 18:03

kan gebeuren :D

DutchECK 05-07-2002 18:45

Citaat:

Deugenietje schreef:
kan gebeuren :D
Ik durf te wedden dat ik een groot deel ben vergeten tegen de tijd dat het jaar om is :D

Deugenietje 06-07-2002 21:56

het is veel informatie in een klap pfff, als je dan een keer iets vergeet is dat voor mijn part helemaal niet erg ! :D

DutchECK 07-07-2002 10:16

'een keer iets' is niet erg, een keer bijna alles wel ;)

(God, wat een chattopic toch weer :D)

Deugenietje 07-07-2002 22:36

Pfff de 'forumbazen ' zullen het wel niet erg vinden, zo is er toch nog één topic op creatieve vakken die wat interessant blijkt te zijn :p

DutchECK 07-07-2002 23:49

Citaat:

Deugenietje schreef:
Pfff de 'forumbazen ' zullen het wel niet erg vinden, zo is er toch nog één topic op creatieve vakken die wat interessant blijkt te zijn :p
Tja, zeker in de vakantiemaanden is dit een forum waar bijna niemand komt :)

Deugenietje 08-07-2002 19:29

En blijkbaar is ook niemand geïnteresseerd in notenleer en dergelijke ... :(

DutchECK 08-07-2002 19:38

Citaat:

Deugenietje schreef:
En blijkbaar is ook niemand geïnteresseerd in notenleer en dergelijke ... :(
Tja, ik merkte ook op school al dat muziek niet een van de populairste vakken was, ondanks dat veel mensen dachten dat het 'alleen een beetje spelen ofzo' was.

Deugenietje 08-07-2002 23:01

ja, velen onderschatten dit alles. Ik vind het ook moeilijk hoor :( Maar ik wil het kunnen ;)

Tampert 08-07-2002 23:06

Citaat:

Deugenietje schreef:
*kuch*

;) als een chattopic niet ten koste gaat van de effectiviteit van het huiswerkforum zie ik op het moment geen reden hem te sluiten....

of jullie moeten gaan flamen en het moet hier loeidruk worden natuurlijk...

DutchECK 09-07-2002 10:33

Citaat:

Tampert schreef:

*kuch*

;) als een chattopic niet ten koste gaat van de effectiviteit van het huiswerkforum zie ik op het moment geen reden hem te sluiten....

of jullie moeten gaan flamen en het moet hier loeidruk worden natuurlijk...

Ik, flamen? http://forum.leerlingen.com/vbb/imag.../hypocrite.gif

Oja, als het druk wordt, schoppen we de nieuwelingen wel weg ;)

Deugenietje 09-07-2002 12:24

*zier voorlopig nog geen nieuwelingen die we kunnen wegschoppen* :( :D

DutchECK 09-07-2002 12:43

Citaat:

Deugenietje schreef:
*zier voorlopig nog geen nieuwelingen die we kunnen wegschoppen* :( :D
Ik moet toch ergens m'n agressie kwijt?
*schopt beeldscherm*
uhoh :D

Deugenietje 09-07-2002 18:30

*schopt ... nu ja, laten we dat even voor onszelf houden* :D

Gatara 12-07-2002 09:59

Hey,.. begint daar niet het thema weer?
(ziet plaatje)

DutchECK 12-07-2002 10:07

Citaat:

Gatara schreef:
Hey,.. begint daar niet het thema weer?
(ziet plaatje)

Nee, er zijn namelijk in totaal 4 van dit soort streepjes, including eentje bij het laatste akkoord:)

[edit]In dit plaatje wordt wel begonnen met een variatie op het thema[/edit]

Gatara 12-07-2002 10:15

Citaat:

DutchECK schreef:

Nee, er zijn namelijk in totaal 4 van dit soort streepjes, including eentje bij het laatste akkoord:)

[edit]In dit plaatje wordt wel begonnen met een variatie op het thema[/edit]

Oo sorry, ik had het niet over het streepje. Da's inderdaad een gebroken akkoord ;)
Maar ok,.. een variatie op het thema :)
Had ik het bijna goed ;)

/me neuriet mee

DutchECK 12-07-2002 10:23

Citaat:

Gatara schreef:

Oo sorry, ik had het niet over het streepje. Da's inderdaad een gebroken akkoord ;)
Maar ok,.. een variatie op het thema :)
Had ik het bijna goed ;)

/me neuriet mee

Hijs mooi he. Ik ben bezig met het spelen van dat stuk, maar het gaat erg moeizaam...
(ben er alweer een tijdje uit, denk ik)

Gatara 12-07-2002 10:29

Citaat:

DutchECK schreef:

Hijs mooi he. Ik ben bezig met het spelen van dat stuk, maar het gaat erg moeizaam...
(ben er alweer een tijdje uit, denk ik)

Ja mooi :)

Welk instrument speel je?

ik: piano
(en had een beetje accordeon en gitaar aangeleerd; maar niet verder ingegaan... zelfdiscipline he,....tsss :))

DutchECK 12-07-2002 11:18

Citaat:

Gatara schreef:

Ja mooi :)

Welk instrument speel je?

ik: piano
(en had een beetje accordeon en gitaar aangeleerd; maar niet verder ingegaan... zelfdiscipline he,....tsss :))

Hahaha, ik kan alleen een beetje toetsjes indrukken :D
Nee, ik speel geen instrument. Tja, snare drum, maar da's zo moeilijk een melodie spelen :)

Gatara 12-07-2002 20:59

Citaat:

DutchECK schreef:

Hahaha, ik kan alleen een beetje toetsjes indrukken :D
Nee, ik speel geen instrument. Tja, snare drum, maar da's zo moeilijk een melodie spelen :)

het is wel een snaarinstrument! :)

LOL :D

DutchECK 12-07-2002 22:08

Citaat:

Gatara schreef:

het is wel een snaarinstrument! :)

LOL :D

Maar je kunt er geen melodie uit halen, alleen een ritme :)

Gatara 12-07-2002 22:38

Citaat:

DutchECK schreef:

Maar je kunt er geen melodie uit halen, alleen een ritme :)

Ja, want het is maar 1 noot he.. op welke noot worden die snaren afgestemd? (ik weet eigenlijk niet of je dat zo kunt stellen)

DutchECK 13-07-2002 12:50

Citaat:

Gatara schreef:

Ja, want het is maar 1 noot he.. op welke noot worden die snaren afgestemd? (ik weet eigenlijk niet of je dat zo kunt stellen)

De snare drum (kleine trom) is een toonloos instrument. Je kunt er geen toon uit opmaken. Het is een gewoon een doffe knal :p

Gatara 16-07-2002 06:39

Citaat:

DutchECK schreef:

De snare drum (kleine trom) is een toonloos instrument. Je kunt er geen toon uit opmaken. Het is een gewoon een doffe knal :p

Maar er moet toch een bepaalde spanning op die snaar zijn? Als de snaren losser zijn, lijkt mij dat de "toon"/"de slag" op de trom doffer (lager) klinken dan wanneer de snaren strakker gespannen zijn.
Maar goed, ik weet nauwelijks iets van drums af :) dus ik ben maar wat aan het gissen.......

DutchECK 16-07-2002 09:17

Citaat:

Gatara schreef:

Maar er moet toch een bepaalde spanning op die snaar zijn? Als de snaren losser zijn, lijkt mij dat de "toon"/"de slag" op de trom doffer (lager) klinken dan wanneer de snaren strakker gespannen zijn.
Maar goed, ik weet nauwelijks iets van drums af :) dus ik ben maar wat aan het gissen.......

Nee, sorry. Dat zou gelden als je de trom om zou draaien en hem a la harp zou bespelen. ;)
Nee, uit een trom komen, mits je in het midden slaat, 2 geluiden: 1 zuiver en 1 onzuiver geluid. Het onzuivere geluid klinkt een beetje als een zak met pitten, het zuivere geluid is een klap. Het onzuivere geluid komt doordat de trilling die je op het vel geeft doordreunt naar de dan gespannen snaren. Die trillen dan tegen de onderkant van de trom aan. Het enige verschil met het zuivere geluid is dat dan de snaren niet tegen de trom aanliggen en dus niet trillen.

Gatara 17-07-2002 10:22

Citaat:

DutchECK schreef:

Nee, sorry. Dat zou gelden als je de trom om zou draaien en hem a la harp zou bespelen. ;)
Nee, uit een trom komen, mits je in het midden slaat, 2 geluiden: 1 zuiver en 1 onzuiver geluid. Het onzuivere geluid klinkt een beetje als een zak met pitten, het zuivere geluid is een klap. Het onzuivere geluid komt doordat de trilling die je op het vel geeft doordreunt naar de dan gespannen snaren. Die trillen dan tegen de onderkant van de trom aan. Het enige verschil met het zuivere geluid is dat dan de snaren niet tegen de trom aanliggen en dus niet trillen.

Ok :) Thanks:) Weer wat geleerd :D

DutchECK 17-07-2002 10:30

Citaat:

Gatara schreef:

Ok :) Thanks:) Weer wat geleerd :D

Als je DAT nu maar niet vergeet :p

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.