![]() |
[Autisme] Theorie-iets
Goed, het is niet echt... heel wetenschappelijk onderbouwd, maar ik dacht hier laatst over na.
In een tijdschrift las ik over het herkennen van gezichten. : ) Dit hierboven herkent bijna iedereen als smiley. Waarom? Omdat we graag ergens een gezicht in zien. Dat schijnt aangeboren te zijn en iedereen heeft dat. Zoiets zou betekenen dat we graag kennis maken met nieuwe mensen. Op zich logisch, want als we dat niet graag deden is de kans niet groot dat we ons voortplanten en dan sterven we uit. Nu de link met autisme. Ik vraag me af of autisten hier ook snel een gezicht in zien of dat het te abstract is. Autisten houden niet van nieuwe gezichten of verandering. Zij zullen dus minder snel/graag iemand nieuw ontmoeten. Wat als dit nu te maken heeft met het gedeelte in de hersenen dat wordt aangewakkerd als je iemand herkent, of als je zelfs alleen maar een gezicht herkent? Dan zou het relatief makkelijk zijn om mensen met een autistische stoornis te onderzoeken om te kijken of dat deel van de hersenen wél aangewakkerd kan worden zodat ze sociaal wat sterker naar voren komen. In mijn hoofd klonk het allemaal heel logisch :bloos: dus ik wilde het delen. |
Citaat:
|
Een smiley geeft toch ook een emotie weer, ongeacht wat voor? Net als een gezicht altijd een emotie weergeeft.
Gaat het alleen om het in verband brengen met die twee of is het gewoon de algehele herkenning van gezichten die moeilijk is voor hen? |
Citaat:
|
Precies mathfreak.
Autisten hebben wel de mogelijkheid om hun emotionele 'tekortkomingen' te compenseren met coginitieve vaardigheden. Dus hij/zij heeft bijvoorbeeld geleerd dat een dubbele punt met een haakje sluiten: een lachend gezichtje betekend. Beetje simplistisch uitgelegd, want ik weet niet zeker hoe autistische mensen op smileys reageren ;) |
Citaat:
|
Ik zou nu toch een smiley voor willen houden aan iemand die autistisch is, alleen om te kijken wat het betekent.
In het boek The curious incident with the dog at night-time worden wel smileys gebruikt trouwens, door de autistische hoofdpersoon. Maar die heeft geleerd dat die dingen voor gezichtsuitdrukkingen staan. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je leert het, maar het is geen instinctief iets, je moet er bij blijven nadenken. En daarnaast is het geen keihard feit dat een autist geen emoties kan herkennen, het ligt veel genuanceerder. |
zie je er niet gewoon een smily in omdat je hebt geleerd dat het een smily is?
|
Nou mijn broer is autistisch en hij wist wel dat het een 'blij gezicht' was en toen ik hem vroeg hoe hij dat wist zei hij dat dat gewoon zo was.
Ik neem aan dat hij het gewoon ergens geleerd heeft maar 'normale' mensen nemen dat soort dingen toch ook van anderen over? |
Het autisme wordt op grofweg drie gebieden bepaald:
1: ToM ( Theory of Mind): Inschatten van sociale situaties 2: CC (Cognitieve Coherentie): Detialgerichtheid 3: Flexibiliteit in het denken en handelen Niet alle mensen met autisme hoeven dit probleem te hebben zoals jij het nu stelt. Ik denk dat het vooral met cognitieve coherentie te maken heeft. Het Acedemische Ziekenhuis Utrecht (dat zal nu wel UMC zijn) doet volgens mij onderzoek naar het probleem dat jij aanhaalt. Misschien moet je daar eens verder informeren voor een beter en uitgebreider antwoord. |
Citaat:
*rent weg van forum* |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Is het zo dat autisten minder graag nieuwe mensen ontmoeten? Of zijn ze gewoon banger dat ze iets fout doen in een nieuwe situatie?
Eeen vriend van me is autistisch en vind het prima om nieuwe mensen te ontmoeten, zolang er maar iemand bij is om hem te ondersteunen en hem kan zeggen wat hij wel en niet moet doen. |
Citaat:
Ik heb autisme en een bovengemiddeld IQ en ik probeer dus door mijn intelligentie mijn autisme te verbergen. Ik ben er (vooral bij vreemden) als de dood voor iets doms of autisitsch te doen. Verder is het ook niet zo dat alle autisten geen gezichtsuitdrukkingen kan leren, ik kon altijd wel de basis herkennen(zoals een heel boos gezicht), maar leer langzaam ook de anderen herkennen. :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01. |