![]() |
Benzine prijzen
Merken jullie het ook dat het gewoon steeds goedkoper word?
Een paar maanden geleden kosten euro 95 nog bijna 1.50 en nu nog 'maar' 1,25 of zo. Wat is loos? |
Jup, het gaat weer een beetje de goede kant op. Als redenen worden oa aangevoerd dat het orkaanseizoen in de VS / Mexico meevalt tot nu toe, en dat er weer gesprekken zijn met Iran ivm kernenergie enzo. Maar in hoeverre dat nou écht meespeelt, weet ik niet, het lijkt er vaak op alsof elke scheet die wordt gelaten in de wereld meteen de benzine een cent duurder maakt. :p
In Nigeria was ook nog het een en ander aan de gang. |
Citaat:
Ook de politieke situatie in OPEC-landen speelt natuurlijk een grote rol. De direct beschikbare gas- en oliereserves in de wereld buiten de OPEC-landen zijn niet verschrikkelijk groot en de mogelijkheid om klappen op te vangen is eigenlijk niet aanwezig. Dat levert een enorme gevoeligheid voor olieboycots e.d. op. |
Niet te hard zeggen, voor je het weet wordt het weer duurder ;)
Maar een fluctuatie van 20 cent gebeurt wel vaker. Ik weet nog goed dat ik in 1999 mijn eerste tank benzine afrekende, voor destijds ca. 2 gulden per liter. In de zomer van 2001 was de benzine op zijn hoogtepunt in het guldentijdperk: 2.81 (= € 1.275). Toen de euro kwam, begon de benzine met € 1.06 (= Hfl. 2.34). Elke keer wordt de benzine goedkoper, om daarna weer duurder te worden, met het hoogtepunt net iets boven het hoogtepunt van de vorige keer... Ik vraag me af hoe lang het nog duurt voor we benzine van 2 euro hebben...en wat er was gebeurd als we met de huidige prijzen nog de gulden hadden gehad, aangezien het dan op zijn top bijna 3 gulden 50 had gekost. En ik ben blond, maar ik snap nog een ding niet. In Frankrijk zit de wegenbelasting verwerkt in de brandstofprijs, en de brandstof is toch 20 cent goedkoper dan hier... :rolleyes: |
Citaat:
Ontopic: Dat is heel goed te verklaren, hoor. Hier in Nederland kennen we ten eerste gewoon hoge inkoopprijzen en er zitten veel andere belastingen (denk aan het kwartje van Kok) verwerkt in onze brandstofprijs. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Of zou het komen dat BMW al zijn nieuwe auto's gaat uitrusten met waterstof brandstof tanks, of door de hybride technologie?
|
:D gelukkig rij ik op gas!
|
ik was vorige week al blij toen ik 50liter kon afrekenen voor 1,275 per liter. die 1,525 was echt killing :mad:
|
euhm, waarom heeft Amerika zo afschuwelijk lage benzine prijzen? Omdat ze anders de olielanden gaan bombarderen? Ik bedoel, daar kost brandstof bijna niks in vergelijking met NL...
|
Citaat:
|
hier staat euro op 123,9 en diesel op 95.. 2 weken geleden stond euro op 131,0 en diesel op 101. goeie zaak (y)
|
Citaat:
|
Voor een deel hebben de grote oliemagnaten (Shell etc.) een grote invloed op de benzineprijzen denk ik. Zij bepalen de hoevelen die worden aangeleverd; althans in Nederland. Aangezien er door marktwerking bij minder aanbod een hogere prijs ontstaat... Rara wie daar baat zou bij hebben ;)
Of het waar is ik weet het niet; maar heb ooit door iemand die er echt wel verstand van had horen vertellen in een gastcollege dat ten tijde van de oliecrisis in 1973 er wel degelijk genoeg olie was. Die voorraden lagen nl. gewoon in de Rotterdamse haven. Maar de grote magnaten konden door een mooi fabeltje mooi verdienen aan de schaarste! |
Citaat:
ook is er meer vraag in de vs, dankzij de grotere (minder zuinige) auto's. als je 1:5 rijdt is 50 cent nog best duur rijden per liter. |
Zodra de prijs boven de $2 per gallon komt, beginnen de Ami's te zeiken dat het te duur wordt. Alleen de mensen die een kleine auto rijden, zoals bijvoorbeeld een Geo Metro (= Suzuki Swift), lachen nog steeds in hun handje. Zij rijden goedkoper dan de mensen die hier op LPG rijden ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik let er niet echt meer op, auto vd zaak = diesel vd zaak. |
Ik werk bij Shell, in hier in Hasselt kost een liter Euro 95 1.254, maar verandert per dag tegenwoordig
|
Citaat:
|
Lang leven LPG.
|
1,212 bij mijn pompje :cool:
maargoed nu met Korea enzo zal het wel weer gaan stijgen :/ |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
volgens mij heb ik n nieuw record te pakken, vandaag bij tinq middelburg slechts 1,21 voor een litertje :)
|
ach man, ik heb me ooit voorgenomen om alleen te tanken als de prijs van benzine onder de 1,20 was. dat ging maar heel even goed :D
|
1,21 bij Shell Zwolle. In Hasselt nog steeds 1.25
|
Citaat:
|
Hier is het vrijwel overal 1,249 of 1,259.
Toch beter te doen dan 1,489 ofzo :p |
Duitsland net over de grens = goedkoopste :D
|
Citaat:
|
In Belgie was het 1,21, in Tilburg 1,27 en langs de snelweg 1,33..
|
Hier in Belgie heb ik het zien staan op 1,16.. wisselt heel erg.
|
Citaat:
|
Het verschilt nogal sterk. De ene periode zit er ruim 10cent verschil tussen, de andere keer is het maar net een of twee cent.
Ik heb nog niet meegemaakt dat benzine in duitsland duurder was dan in nederland (of bij de Tango) |
Diesel is in Duitsland vaak duurder.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Oeps :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
1.19 in almelo ergens vannacht
|
1.22 hier om de hoek nu. (Shell Express)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Gister in belgie was het 1,27
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:00. |